מתעדים וזוכרים
מתעדים וזוכריםיד שרה

ענת בן זקן, מנהלת שירותי בית וקהילה ב'יד שרה', מספרת ביומן ערוץ 7 על מיזם תיעוד סיפוריהם של ניצולי השואה המתבצע בידי מתנדבי הארגון שמגיעים לבתי הניצולים, שומעים מהם את סיפוריהם וזיכרונותיהם ומתעדים.

"אנחנו מנסים לרוץ נגד הזמן ולתעד את סיפוריהם של כמה שיותר ניצולים. הרבה פעמים מדובר בסיפורים שהם החליטו לא לספר גם למשפחה, אבל כשמגיע מתנדב חיצוני זה מאפשר להם להיזכר, לבכות, לצחוק ולשחרר את הסיפור", אומרת בן זקן.

המיזם שמתקיים בין השאר בעידודה ובתמיכתה של הקרן הגרמנית 'אחריות זיכרון ועתיד' כולל 12 מפגשים כאשר הראשון שבהם נועד להיכרות ויצירת קשר ראשוני הנדרש בעיקר מאחר ומדובר בכניסה לביתם של הניצולים פנימה, ובהמשך מתגבשים המפגשים לעבר ליקוט סיפורם האישי של הניצולים.

"מתחיל תהליך של סיפור שלפעמים הוא לא מדויק לכל פרטיו, אבל המתנדבים מונחים שלא לתקן כל פרט, לא לבחון אם יכול להיות שבתאריך מסוים ירד שלג או לא, אלא לאפשר להיזכר בחפצים ובאנשים", היא מספרת. השיחות מתקיימות גם עם אנשים מבוגרים שאינם ניצולים. "המתנדבים משוחחים ומקליטים, סורקים תעודות ותמונות ומצלמים חפצים ואת החומר אנחנו עורכים בצורת ספר שהניצול בוחר את שם הסיפור שלו. בני המשפחה לא מאמינים שזה הסיפור של היקר להם כי לא תמיד מקשיבים כי בני המשפחה לא תמיד יושבים להקשיב".

עוד מספרת בן זקן כי לא פעם במהלך השיחות עם הניצולים עולה בידי המיזם למצוא חיבורים בין ניצולים שעברו מסלול חיים דומה, שעלו ארצה באותה אניה וכיוצא באלה. עד כה, היא מציינת, התקיימו מפגשים עם כאלף קשישים, חציים ניצולי שואה.