סלומון משה במפגש המרגש
סלומון משה במפגש המרגשצילום: מרפא לחיים

ניצול השואה סלומון משה שיחזר את הבובה שליוותה אותו כילד בשואה ולאחר מכן את ילדיו בישראל.

במסגרת פרויקט 'בובה לחיים' של עמותת 'מרפא לחיים', הפעילים יצרו עבור משה את דובי הבולדוג ששרד איתו את המלחמה.

משה נולד לפני 84 שנים באתונה. בשנת 1943 התייתם מאביו שחלה בשחפת ונותר לבדו עם אימו והדובי בולדוג, אותו שיתף ברגעי השמחה והעצב.

כשדודתו סיפרה למשפחה על כך שהגרמנים כבשו את סלוניקי ולוקחים את היהודים לפולין והורגים אותם, משה לא הבין מה זה אומר. כל חייו כילד חי כיהודי ואף לדובי שלו היה חובש כיפה בקידוש שאביו עשה.

אימו ודודתו הבינו את גודל הסכנה והכינו למשפחה הקטנה תעודות מזויפות שהפכו אותם ליוונים נוצרים. כך סלומון משה הפך ל'לאקי', ניקולס הפך לניקולאקיס, אסתרינה הפכה לקריסטינה. השמות הדומים עזרו ליהודים שהחליפו את דתם בתעודות לזכור את שמותיהם החדשים.

במשך שנה ורבע נדדו בין בתים ממסתור אחד למשנהו כשהאימא מפרנסת בדוחק את המשפחה בעבודה בדוכן בשוק והדודה שומרת על הילד 'לאקי', הלא הוא סולומון. לדודה לא התאפשר לצאת פן תחשוף את זהותם ותדבר בטעות בספניולית או בלאדינו היהודית וכך תחשוף את זהות המשפחה. לעיתים אף הציגו אותה כחירשת ואילמת.

בכל אותה התקופה, החבר היחידי של סולומון היה הדובי בולודג, איתו חלק את חוויותיו כילד. בוקר אחד התעוררה המשפחה לקול צלצול פעמונים וקריאות "שלום שלום", כך התבשרו כי המלחמה הסתיימה וכי הם יוכלו לחזור לזהותם ולחייהם.

האם התעקשה שבנה יסיים בית ספר תיכון כדי שתהיה לו תעודת בגרות, ובשנת 1956 עלתה המשפחה לארץ כשנאלצה להשאיר מאחור את כל רכושה. על דבר אחד לא ויתר סולומון - על הדובי בולדוג אותו נשא עמו ועבר יחד עם המשפחה אל המעברה.

לאחר שנים רבות ללא בית אמיתי הקים משה בית משלו ונשא לאשה את אראלה. נולדו להם שני ילדים, ובנו של משה התעקש לקרוא לדובי 'ימבו'.

השנים עברו והדובי 'ימבו' כבר החל להתפורר. סולומון ביקש להעביר את סיפורו ואת הדובי שלו ליד ושם, אך הילדים והנכדים סירבו באומרם: "סבא, הדובי שמר עליך עכשיו תפקידנו לשמור עליו".

"היה מרגש לראות את הדמעות בעיניו של סולומון"
"היה מרגש לראות את הדמעות בעיניו של סולומון"צילום: מרפא לחיים

תמר פארן גת, מנכל"ית עמותת 'סביון' הפועלת למען האזרח הותיק בכפר סבא, שמעה על פרוייקט 'בובה לחיים'. ביחד עם נאוה סלמון, עובדת העמותה ומתנדבת בפרוייקט, יצרו קשר עם מנהל עמותת מרפא לחיים, אסף דנוך, ושכפלו למשה את הדובי.

במפגש מרגש בביתו שבכפר סבא, ליהיא לפיד יו"ר העמותה הביאה לסולומון הנרגש את הדובי החדש יחד עם הדובי הישן.

לפיד סיכמה את המפגש: "היה מרגש לראות את הדמעות בעיניו של סולומון שלרגע חזר פתאום להיות הילד הקטן, היתום מאב, בן יחיד לאימו, שדובי פרווה הוא שותף הסוד והחבר היחיד שלו כאשר הוא נודד ובורח מהצורר הנאצי שרק רוצה להרוג ילד קטן שמחבק דובי זעיר מפרווה".