חברי המשלחת, בשנה שעברה
חברי המשלחת, בשנה שעברהצילום: שחר עזרן

40 תומכי ארגון ידידי צה"ל בארה"ב ובפנמה (FIDF) מכל רחבי ארצות הברית יגיעו למשלחת השנתית של הארגון לפולין ולישראל - 'משואה לתקומה'. יחד עמם יקחו חלק ניצולות שואה ו-45 קצינים וקצינות המייצגים את כלל יחידות צה"ל.

במשלחת תשתתף סופי קליסמן, בת ה-89 מדטרויט, מישיגן. סופי, אשר יחד עם אחותה שרדה את מחנות המוות אושוויץ וברגן בלזן, הייתה הצעירה מבין ארבעה ילדים, ורק בת 10 כאשר גרמניה הנאצית כבשה את לודז' ואילצה את משפחתה של סופי לעבור לגטו בעיר ביחד עם עוד כ-68,000 יהודים.

באפריל 1945 שוחררו האחיות ממחנה הריכוז Salzwedel שבגרמניה, ובשנת 1949 עברו האחיות לארה"ב והתיישבו באזור דטרויט. שאר בני המשפחה נרצחו על אדמת אירופה.

"כבת הזקונים במשפחה, זה נס שבכלל שרדתי את זוועות השואה, אבל כנראה שנולדתי כדי לשרוד", סיפרה סופי. "אף אחד לא צריך לחיות בתנאים האלה, בשום מקום ובשום גיל. זו הייתה חוויה איומה ואני שמחה שאני יכולה לספר על מה שעבר עליי ועל משפחתי".

יחד עם סופי תשתתף במשלחת גם גיטה מן, בת ה-89 מירושלים. גיטה נולדה בהונגריה. מיד לאחר חג הפסח, בשנת 1944 גיטה ומשפחתה נשלחו לגטו מטסלקה ומשם הובאה לאושוויץ, ויחד עם אחותה נפרדו ממשפחתן. בהמשך גיטה הופרדה גם מאחותה ונשלחה לגרמניה, שם עבדה בכפייה במשך רוב המלחמה. לאחר שניצלה מהמוות, גיטה נלקחה לשוודיה ונשארה שם עד לשנת 1946. היא שבה להונגריה לאחר המלחמה ואוחדה עם אחותה ושלושת אחיה. בשנת 1948 עברה עם ארוסה לישראל, ובשנת 1964 עברה לארה"ב. לפני כחמש שנים שבה לישראל, ושני ילדיה מתגוררים כיום בניו גרז'י.

את המשלחת יובילו נשיא FIDF בובי כהן ומנכ"ל FIDF האלוף (במיל') מאיר כליפי-אמיר. תשעת ימי המשלחת 'משואה לתקומה' ממחישים הלכה למעשה את ההיסטוריה של העם היהודי - מרגעיה האפלים ביותר ועד לניצחון הרוח. קציני צה"ל יצעדו ביחד עם ניצולות השואה ותומכי הארגון, על אדמת פולין - בקרקוב, שהיתה ביתם של מעל ל-60,000 יהודים, דרך הגטו ויער בוצ'ינה, שם הנאצים הוציאו להורג למעלה מ-800 ילדים, ולאחר מכן במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.

לאחר הביקור בפולין, המשלחת תעלה על מטוס חיל האוויר ותנחת בישראל. חברי המשלחת יבקרו בבסיסי צה"ל, יפגשו את הלוחמים והלוחמות המשרתים בחזית, יציינו את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה ויחגגו את יום העצמאות ה-71 למדינה.

"הצעידה בשערי אושוויץ-בירקנאו, יחד עם ניצולי שואה, תומכי ארגון ה-FIDF מארה״ב ומפנמה, ו-45 קציני צה״ל במדים, נושאים בגאווה את דגל מדינת ישראל, מהווה את אחד מרגעי השיא במשלחת 'משואה לתקומה' של FIDF", אמר האלוף (במיל') כליפי-אמיר. "צעידה זו מעבירה מסר ברור לעולם: לא רק ששרדנו וקמנו מאפר, אלא שהקמנו מדינה לתפארת, החיינו את השפה העברית, ובזכותו של צבא מגן יהודי אנו יודעים להבטיח: לעולם לא עוד. בעבור קציני צה״ל הצעירים הלוקחים חלק במשלחת כ'עדים במדים', המסע ממחנות ההשמדה בפולין לארץ ישראל מהווה משנה תוקף להבנתם את תפקידו של צה״ל, ומחוייבותם האישית, בהגנת מדינת ישראל והעם היהודי כולו".