חינוך מחדש

דו"ח של ארגון ליב"ה טוען למעורבות העמוקה של אנשי וארגוני שמאל במשרד החינוך בכלל, ובתוכנית להכשרת מנהלים בפרט.

יוני רוטנברג , כ"ז בניסן תשע"ט

חינוך מחדש-ערוץ 7
מפתה להיעזר בתקציבים של עמותות חוץ. משרד החינוך בירושלים
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ציטוטים של "גורמים במשרד" המביעים את דעתם לגבי השר המיועד לכהן במשרדם, הפכו לטרנד החם של מהדורות החדשות המרכזיות. לפני שבוע היו אלה גורמים במשרד החינוך שטענו כי בצלאל סמוטריץ', שטוען לכתר בצורה נחרצת יחד עם עמיתו הרב רפי פרץ, עשוי להיות "בעיה גדולה". מתברר שאכן יש לאותם גורמים הרבה מה להפסיד. רגע לפני שהמינויים מחולקים, מתפרסם כאן לראשונה דו"ח החושף מעורבות עמוקה של הקרן החדשה לישראל בשדרת ההכשרה וחומרי הלימוד של משרד החינוך.

הדו"ח, שנערך על ידי אגף המחקר של ארגון ליב"ה, מתאר תהליך נרחב ועמוק של התבססות ארגונים ועמותות מצד מסוים של המפה הפוליטית במערך של משרד החינוך. הארגונים הללו מנצלים את העובדה שמשרד החינוך מבצע חלק גדול מאוד מההכשרה והלמידה שתחת סמכותו באמצעות מיקור חוץ לגופים שעומדים בתנאי המכרז. ארגונים אלו, שמשופעים באמצעים וביכולתם להציע הצעות אטרקטיביות, מתאימים תוכניות לצורכי משרד החינוך, וכך מקבלים דריסת רגל נוספת במערכת החינוך בישראל. בדו"ח מכנים את דריסות הרגל הללו בשם "מרחבי השפעה", שכטבעם של תהליכים ארוכי טווח ומחושבים כאלה, ההגדרה שלהם די אמורפית וקשה לתחימה, אך על כל פנים ניכרת.

כך, למשל, בנוגע לחברת הלמידה הידועה מט"ח. הרוב הגדול של חומרי הלמידה במשרד החינוך, מודפסים ואלקטרוניים, מופק על ידי החברה. משרד החינוך היה גם שותף בהקמתה, יחד עם קרן הנדיב של משפחת רוטשילד, שמממנת עד היום את פעילותה יחד עם משרד החינוך, בעלות של קרוב ל-100 מיליון שקלים. אך נראה שבמהלך השנים אימצה החברה אג'נדה שמאלית-ליברלית מובהקת. כיו"ר מט"ח משמש היום איציק דנציגר, שבמקביל משמש גם כסגן הנשיאה של הקרן החדשה לישראל בארץ.

מט"ח גם לוקחת חלק ב"פורום לחיים משותפים", ארגון גג שמאגד תחתיו ארגונים הפועלים לחינוך לחיים משותפים בין תרבויות במדינת ישראל. יחד עם מט"ח פועלים תחת קורת הגג הזאת ארגוני שמאל קיצוני כמו תג מאיר, האגודה לזכויות האזרח, התנועה הרפורמית ושתי"ל, שהיא הזרוע הביצועית של הקרן החדשה לישראל. רק כדי לסבר את האוזן, כשמט"ח מבקשת לציין את המטרות שלה ב"חינוך לחיים משותפים", היא מגדירה: "הכרה בנרטיב הקולקטיבי של הצד השני במובן של מתן כבוד ולגיטימציה לנרטיב זה", כאשר ברור לכול מי הוא הקולקטיב שמאמץ נרטיב שונה כאן בישראל. עוד נקודה שחשובה לציון היא המימון שמקבלת מט"ח מהאיחוד האירופי.

מרחבי השפעה

מי ששימשה כמנכ"לית החברה עד השנה שעברה היא ד"ר גילה בן-הר. בן-הר היא בוגרת בית הספר מנדל למנהיגות שייסדה קרן מנדל, ובכך היא מהווה חלק ממגמה גדולה ואולי המשמעותית ביותר באותם מרחבי השפעה. קרן מנדל ייסדה לפני 27 שנים את בית הספר למנהיגות, במטרה להשביח את צוותי ההוראה והניהול במערכת החינוך. בית הספר, שפועל בשיתוף עם משרד החינוך, הציב לעצמו מטרה למלא את שורות מערכת החינוך, בדגש על הדרגים הגבוהים במשרד החינוך, בבוגריו.

על פי מחקר שעשו, סימנו במכון אלף משרות שביכולתן "לשנות את פני מערכת החינוך בישראל". מאז הם פועלים במרץ כדי שבוגריהם יתפסו אותן. במסגרת המאמץ הזה עניין ההשמה של הבוגרים מעוגן בחוזה של המכון עם משרד החינוך, והמכון מפעיל יחידה מיוחדת לשמירה על קשר רציף עם הבוגרים. בפועל נראה שהמטרה הולכת ומושגת. על פי נתונים שמפורסמים באתר האינטרנט של קרן מנדל, יותר מ-400 בוגרי בית הספר כבר השתלבו כמנהלי מוסדות, בכירים במשרד החינוך ואחראים בתחום החינוך במועצות המקומיות.

כשמנסים להתחקות אחרי עמדותיה ומטרותיה של הקרן, מגלים שגם כאן מתקיים קשר הדוק בינה ובין הקרן החדשה לישראל, והיא מחזיקה בעמדות שמאל קיצוניות. שלושה מתוך ארבעת הנשיאים שכיהנו בקרן מנדל מאז היווסדה הם אנשי שמאל קיצוני. אנט הוכשטיין הייתה חברת ארגון השמאל מולד, ורדה שיפר מכהנת כחברה במועצה הבינלאומית של הקרן החדשה לישראל ונושאת שם בעוד תפקידים מינהליים, והנשיא הנוכחי – יהודה ריינהרץ – התעקש כנשיא אוניברסיטת ברנדייס בארצות הברית להעסיק את חליל שקאקי, אחיו של מי שהיה ממייסדי הג'יהאד האסלאמי פתחי שקאקי, כמרצה באוניברסיטה, חרף התנגדות חריפה של הקהילה היהודית שם. בנוסף לכך שיתף פעולה עם אוניברסיטת אל קודס בזמן כהונתו בברנדייס.

שיתוף פעולה מרכזי נוסף הוא בית הספר למנהיגות חינוכית 'אבני ראשה'. בית הספר הזה הוקם גם הוא בשיתוף פעולה של קרן הנדיב ומשרד החינוך, אשר פועלים לתקצב אותו יחד עד היום. מרחב ההשפעה שלו הוא קריטי – החל משנה שעברה החליט משרד החינוך כי סיום לימודים בבית הספר יהווה תנאי סף לקבלת משרת ניהול בבתי הספר בישראל. ושוב, גם כאן, אותן הידיים בוחשות. מט"ח של דנציגר היא הפטרון של בית הספר, והכספים מועברים אליו דרכה. גם בוועד המנהל של בית הספר יושב מנכ"ל מט"ח, יוסי בידץ. מי שגם היה מעורב במימון הפרויקט הזה בתחילתו הוא קרן IVF, קרן פילנתרופית מיסודה של הקרן החדשה לישראל.

קשרים ענפים

פרט לשיתופי הפעולה הללו, שמהווים את השדרה המרכזית של ההכשרה והלמידה במשרד החינוך, מפרט הדו"ח עוד עשרות שיתופי פעולה בתחומים שונים בין משרד החינוך ובין ארגונים בעלי אג'נדה דומה. כך בנושאי מיניות ומגדר מפעיל משרד החינוך תוכניות למידה שנכתבו יחד עם ארגוני להט"ב מרכזיים כמו איגי, חוש"ן והבית הפתוח, והארגונים גם מאושרים להעברת פעילויות בבתי הספר על ידי משרד החינוך. גם ארגונים אלה ממומנים באופן משמעותי על ידי הקרן החדשה לישראל.

הדו"ח מציין גם את תחום החינוך לחיים משותפים, שעל חלק מהארגונים השותפים בפעילותו כבר כבר פירטנו. בתחום הזה קיימת תופעה ששונה משאר התחומים, כאשר ממשלות זרות, כדוגמת גרמניה, צרפת, קנדה והולנד, תורמות מכספן לטובת הפעילות החינוכית הזאת. בתחום לימודי היהדות משתף משרד החינוך פעולה עם התנועה הרפורמית ומכוני מחקר לא אורתודוקסיים נוספים, במסגרת מקצוע תרבות יהודית-ישראלית. למותר לציין שגם ארגונים אלה ממומנים ברובם על ידי הקרן החדשה.

"אפשר לציין שני גורמים להשתלטות האג'נדה הזאת על משרד החינוך", אומרים במחלקת המחקר של ארגון ליב"ה, "הראשונה היא ההצעות המפתות שהקרנות העשירות האלה מציעות למשרד החינוך. כשמשרד החינוך מקבל הצעה לתוכנית הכשרת מנהלים שבה המפעיל לוקח על עצמו 50 אחוזים מהמימון, ומספק שם תנאים מפליגים כמו מלגות מחיה שמנות ותכנים יקרים, קשה לו מאוד לסרב לכך".

אבל לא רק זה. בליב"ה טוענים שלקרן החדשה ולאג'נדה השמאלית-ליברלית יש כבר אחיזה די מבוססת בתפקידי המפתח במשרד החינוך, מה שמקל על שיתוף הפעולה בין המשרד ובין הגופים החיצוניים המוזכרים. לטענתם, המספר האדיר של בוגרי מכון מנדל שהשתלבו בתפקידים בכירים מסייע למגמה הזאת להימשך. "זה דומה למה שמתרחש בבית המשפט העליון. אנשים מאותו סוג ותפיסת עולם מסייעים זה לזה להתברג ולהתקשר עם המשרד", אומרים שם, ומציגים רשימה ארוכה של מנהלי אגפים, מפקחים אזוריים ומפמ"רים בוגרי המכון.

"המעורבות העמוקה של אנשי וארגוני הקרן לישראל חדשה במשרד החינוך בכלל ובתוכנית להכשרת מנהלים 'אבני ראשה' בפרט, מטילים סימן שאלה גדול על האנשים שמופקדים על חינוך ילדינו ועל הערכים המוטמעים בתכנים שאליהם מחנכים במשרד החינוך. שר החינוך החדש יצטרך לעשות בדק בית עמוק ושינוי ארגוני משמעותי כדי לנתק את הקשרים הענפים המתקיימים היום בין המשרד ובין הקרן", אומרים בליב"ה.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "תוכניות הלימודים ותוכניות המשרד מצויות ברשת ועומדות לרשות כל אחד. כל טענה אחרת אינה רלוונטית. משרד החינוך פועל לאורו המכונן של העיקרון לפיו מדינת ישראל היא יהודית ודמוקרטית, ולאורם של הערכים הציוניים. מעקרונות חשובים אלה נגזרות מטרות החינוך, הערכים, תוכניות הלימודים וההכשרות של המורים. אלה מהווים את היסודות בעיצוב וטיפוח זהותו של הבוגר - יהודי, ציוני ודמוקרטי".