שמואל רוזנמן
שמואל רוזנמןצילום: יוסי זליגר

דבריו של יו"ר מצעד החיים בפתיחת המסע בשערי מחנה אושוויץ:

בהשתתפותכם במצעד החיים, ביום השואה הזה, אתם צועדים בזמן שגל האנטישמיות הולך וגדל ברחבי העולם.

אבל האמת היא, שהאנטישמיות מעולם לא נעלמה. היא פשוט שכבה, בקושי מוסתרת, מתחת לפני השטח, והמתינה לזמן הנכון להכות שוב.

ולהכות שוב היא הכתה – בצורה קטלנית – בבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג בשנה שעברה, ושוב לפני כמה ימים, בבית הכנסת של חב"ד בסן דייגו, ביום האחרון של פסח.

אנו מכירים בכך שהעם היהודי אינו הקורבן היחיד של אלימות וטרור. אנו עומדים זה לצד זה עם קורבנות הטרור חסר ההבחנה מכל רחבי בעולם - בין אם זה בכנסייה בסרי לנקה או במסגד בניו זילנד או במהלך רצח העם ברואנדה, שקרה לפני כ-25 שנה.

אבל היום, כשאנחנו מתאספים יחד באושוויץ-בירקנאו, ביום השואה, אנחנו כאן כדי להתאבל על 6 מיליון אבותינו, 1/3 מכל העם היהודי ו-2/3 מכל יהודי אירופה, שנרצחו ברצח עם, שלא היה כמותן בכל ההיסטוריה.

וכאן אנחנו מכריזים, בקול רם וברור: לא נהיה מובסים. נחזור לכאן, שנה אחר שנה, להרים את קולנו נגד האנטישמיות, ולמעשה נגד כל צורה של גזענות ושנאה - בין אם הקורבנות הם יהודים, נוצרים או מוסלמים או מכל קבוצה אחרת.

ניצול של אושוויץ אמר פעם: יש רק דבר אחד יותר גרוע מאושוויץ. כלומר – אם העולם ישכח שהיה פעם אושוויץ. אנחנו מבטיחים לא לתת לזה לקרות אף פעם – ואנחנו מתחייבים להמשיך ולהזכיר לעולם את הזוועות של אושוויץ, ואת השיעורים שלה, שאנחנו לא מעזים לעולם, לעולם לשכוח.