המסר של הדור: להנחיל את לקחי השואה

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, השתתף היום (חמישי) במצעד החיים בפולין, יחד עם נציגים בכירים נוספים מרחבי העולם.

המצעד שאורכו כ-2.5 ק"מ הסתיים בטקס זיכרון במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.

במהלך הטקס נאם הרצוג ואמר "מכאן אני קורא למנהיגי העולם להיאבק באנטישמיות המשתוללת בעולם כולו, ובמיוחד בגידול הדרמטי של פשעי השנאה נגד יהודים באירופה. לא ייתכן כי 74 שנים לאחר המלחמה הנוראית הזאת, היהודים שוב אינם בטוחים ברחובות אירופה.

"יהודים לא יכולים להירצח בפיטסבורג ובסן דייגו או בכל מקום אחר", הדגיש. ''אל לנו להתעלם מסימני האזהרה והלקחים שלמדנו מהשואה. על מנהיגי העולם להתאחד באפס סובלנות כלפי פשעי השנאה, מכל סוג שהוא".

בנאומו הזכיר הרצוג את אביו, חיים הרצוג, הנשיא השישי של מדינת ישראל שלחם במלחמת העולם השנייה בצבא הבריטי והיה ממשחררי מחנה הריכוז ברגן בלזן: "הוא חצה נהר הריין באחד הקרבות המאתגרים של המלחמה ובאפריל 1945 הגיע למחנה הריכוז ברגן בלזן. כאשר נכנס למחנה הריח היה איום ונורא. גופות ושלדים נערמו מחוץ לקרמטוריום. מראות שהיו בלתי אנושיים ובלתי נתפסים

74 שנים אחרי, שוב יהודים אינם בטוחיםמצעד החיים

''כקצין בריטי צעיר הוא צעד אל עבר הניצולים, ה'שלדים החיים', ואמר להם ביידיש: 'אני יהודי, אני מארץ ישראל, באתי להציל אתכם'. חלקם חששו ופחדו כי מדובר במניפולציה נוספת של הנאצים. כמה ימים לאחר מכן, בערב שישי, הוא ערך תפילה עבור אלה ששרדו את הזוועות".

הרצוג התייחס בנאומו למחויבות העם היהודי להמשיך לחיות ולפעול לתיקון עולם: "אני עומד כאן לפניכם בשם העם היהודי, האומה המדהימה שלנו שמאמינה בתיקון עולם. כלומר – להפוך את העולם למקום טוב יותר. גם לאחר שסבלנו את הזוועה הגרועה ביותר של האנושות, אנו נשארים מחויבים לתיקון עולם. החידושים המופלאים שיוצאים ממדינת ישראל הם עדות למחויבות זו.

''בשבוע שעבר, קבוצה של מדענים ישראלים פורצי דרך השתמשו במדפסת תלת-ממד כדי להדפיס לב. ואמרתי לעצמי - אין זה מקרה שהאיבר הראשון שהם הצליחו להדפיס הוא הלב. אנו זקוקים ללב טוב לגוף ולנפש של עמנו. לב שיסייע לנו להמשיך להאיר אור על האנושות ושישאף להפוך את העולם למקום טוב יותר. אנחנו צריכים לב טוב, חדש, בהנהגת האנושות. לב שנלחם נגד הרוע, בכל מקום. זוהי המשמעות האמיתית של מצעד החיים וחובתנו כחיים".

"אני עומד פה לפניכם כנכדו של הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג, הרב הראשי של ארץ ישראל שיצא לאחר המלחמה למשימת הצלה בכל רחבי אירופה במטרה להציל ילדים יהודיים", אמר הרצוג בסוף נאומו והוסיף, "הוא דפק על דלתות כנסיות ובתי יתומים, פנה לאפיפיור ולמנהיגי הכנסיות. לבסוף, הוא הציל אלפי ילדים לאחר שזיהה אותם כיהודים לאחר שלחש להם את תפילת 'שמע ישראל'.

''הוא השיב אותם למולדתם ההיסטורית ועד היום הזה אני פוגש בהם ומצטמרר מהמחשבה על הסבל שעברו כילדים. בעת שאנו נזכרים בסיבה המוצדקת לקיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, אסיים את דבריי במקום הזה בתפילה שכתב סבי לשלום מדינת ישראל: "אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם, צוּר יִשְׂרָאֵל וְגוֹאֲלוֹ, בָּרֵךְ אֶת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל, רֵאשִׁית צְמִיחַת גְּאֻלָּתֵנוּ. הָגֵן עָלֶיהָ בְּאֶבְרַת חַסְדֶּךָ, וּפְרֹשׂ עָלֶיהָ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ"".