רשת הבוטים שניסתה לפגוע באירוויזיון
רשת הבוטים שניסתה לפגוע באירוויזיוןצילום: מתוך הדו''ח

המשרד לנושאים אסטרטגיים פרסם היום (ה') דו"ח החושף פעילות הונאה רשתית באמצעות חשבונות מזויפים ובוטים שנועדה לפגוע בקיום האירוויזיון בישראל.

במחקר מקיף שנערך בחודשים האחרונים על ידי המשרד, זוהו למעלה מ-200 חשבונות מזויפים, עם חשיפה פוטנציאלית של קרוב ל-10 מיליון משתמשים.

החשבונות הופעלו על ידי תומכי BDS במטרה להעצים את השיח להחרמת האירוויזיון באופן מניפולטיבי, לייצר מראית עין של מחאה אותנטית כנגד קיום האירוויזיון בישראל ולהפעיל לחץ אינטנסיבי ומדומה על תאגידי השידור והאמנים המשתתפים על מנת שלא יקחו חלק בתחרות.

חלק מהחשבונות הופעלו באופן ממוחשב ואוטומאטי, צייצו עשרות אלפי ציוצים ברשת שנועדו לתת תחושה של תמיכה רחבה בהחרמת האירוויזיון

בין האמנים שהותקפו על ידי הרשת ו"זכו" למאות ואלפי ציוצים שהופעלו על ידי בוטים וחשבונות מזויפים היו בילאל חסאני (צרפת), אלסנדרו מחמוד (איטליה), מייקל רייס (בריטניה) שרה מקת'רנאן (אירלנד) וכן הזמרת מדונה. גם מספר תאגידי שידור, ובהם הצרפתי והספרדי, היו נתונים למתקפה המזוייפת.

המחקר החל בנובמבר האחרון, עם האצת הקמפיין להחרמת האירוויזיון בישראל תחת ההאשטג #BoycottEurovision2019, אותו יזמה הזרוע התרבותית של ה- BNC, "מפקדת ה-BDS", המנוהלת מרמאללה.

הקמפיין השקרי להחרמת האירווזיון זכה לגיבוי של גורמים פלסטיניים הקשורים לארגוני טרור מוכרזים. כך למשל, באסם נעים, בכיר חמאס האמון גם על "תיק ה-BDS" בארגון הטרור, השתתף בעצמו בשתי "סופות טוויטר" שבהן הופעלו בוטים.

באמצעות כלים טכנולוגיים מתקדמים וניתוח פרטני ביחס להתנהגות של כל חשבון שזוהה, אותרו 232 חשבונות מזויפים, מתוכם 166 בוטים, שהשתתפו בקמפיין והרחיבו באופן מניפולטיבי את החשיפה אליו. מממצאי המחקר עולה כי רשת בוטים רחבת היקף המכונה #GroupPalestine, קבוצת טוויטר שחלק מפעילותה מתואמת מתוך רצועת עזה ע"י מספר חשבונות admin, היא זו שקידמה שתי "סופות טוויטר" להדהוד מסרי הקמפיין.

קבוצה זו מורכבת, בין היתר, מעשרות בוטים וחשבונות מזויפים, חלקם ממדינות כגון אינדונזיה ומצרים, המקדמים את הקמפיינים לפי הנחיות מנהלי הקבוצה.

שתי סופות הטוויטר שנערכו עד כה, נועדו להביא לגידול מניפולטיבי במספר הציוצים בקמפיין. כך למשל, הקמפיין שהחל במאי 2018, צבר במהלך תשעה חודשים כ-40 אלף ציוצים, אך בין ה-23.2.19 ועד ה-5.3.19, בתוך עשרה ימים בלבד, זינק מספר הציוצים ל-95 אלף, יותר מפי שניים. מדובר בקפיצה שאינה אורגנית, המאפיינת קמפיינים בהם נעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים לשם הצפת הרשת להשפעה על נושא מסוים.

המשרד לנושאים אסטרטגיים פנה עם ממצאי התחקיר לחברת טוויטר, על מנת שתשקול פעולה נגד החשבונות המזויפים לאור תנאי השימוש של הרשת החברתית, הרואה באופן חמור את תופעת ה"מניפולציה המתואמת" (Coordinated Manipulation) – הצפת הרשת במסרים באמצעות מניפולציה טכנולוגית. לאחר בדיקה ראשונית הוסרו עד כה עשרות חשבונות מזויפים, והשיח מול החברה נמשך בימים אלה.