המשתתפים ליד בניין ההיסטורי של ישיבת מיר
המשתתפים ליד בניין ההיסטורי של ישיבת מירצילום: Boris Brumin

טקס הוקרה לקונסול היפני צ׳יאונה סוגיהארה התקיים היום (חמישי) בעיירה הקטנה מיר שבבלרוס.

האירוע התקיים ביוזמת ארגון Limmud FSU, במסגרת הכנס השנתי שלו במדינה, בהשתתפות 600 יהודים צעירים.

אורח הכבוד של הטקס היה נובוקי סוגיהארה, בנו של חסיד אומות העולם הנודע שהציל בזמן השואה אלפי יהודים, ובהם גם תלמידי ורבני ישיבת מיר, אחת משתי הישיבות הגדולות ביותר בעולם.

תוך כדי סיכון עצום לחייו, סוגיהארה הנפיק בזמן המלחמה אלפי אשרות כניסה ליפן ליהודי פולין וליטא, ביניהם כאמור גם מרבית תלמידי והצוות החינוכי של הישיבה המפורסמת. לאחר סיום המלחמה ניצולי סוגיהארה הקימו את הישיבה מחדש בירושלים ובארצות הברית, וממנה יצאו ישיבות נוספות.

בכדי להוקיר את זכרו ואת פעולותיו הוצב שלט לכבוד סוגיהארה על הבניין ההיסטורי של הישיבה. בין משתתפי האירוע נמנו שגריר ישראל בבלרוס אלון שוהם, שגריר יפן בבלרוס הירוקי טוקונגה, רב העיר מינסק שליח חב"ד הרב שניאור דייטש, מייסד Limmud FSU חיים צ׳סלר, ראש הקהילה היהודית בבלרוס ולדימיר צ׳רניצקי, שגרירי מדינות נוספות ובהן אוסטריה, ליטא, רומניה, שוויץ, בריטניה, האיחוד האירופי כמו גם סגן השגריר של ארצות הברית, ראשת אזור רוסיה, בלרוס והבלטיות מטעם ״נתיב״ יאנה אגמון, תושבי וראשי הממשל המקומי של מחוז מיר ובהם סגן המושל רוסלאן אברמ׳ציק.

נובוקי סוגיהארה, בנו של חסיד אומות העולם, סיפר במהלך הטקס כי כששאל את אביו מה הסיבה לכך שבחר להציל את היהודים, האם הכיר אותם לפני – הוא ענה לו שלא. ״אבא שלי אמר לי שהדבר היחידי שהנחה אותו הוא הרצון לעזור ולהציל כל אדם שיכל״, אמר נובוקי, ״הוא ידע כי אין להם לאן ללכת, ואף אחד אחר לא יסייע להם להינצל. הוא אמר בפשטות - אנשים באו לבקש ממני עזרה ופשוט עשיתי זאת״.

עוד הוסיף ואמר כי הוא בטוח ש״אבי נמצא אתנו כאן היום, ולבטח מאוד מתרגש מעצם העובדה שכל-כך הרבה אנשים הגיעו להוקיר את זכרו״.

זאת ועוד – התושבים המקומיים שרצו להשתתף באירוע קיבלו אישור מיוחד להיעדר מעבודה, כמו גם רבים מתלמידי בתי הספר באזור הגיעו במיוחד לקחת חלק בטקס. יש לציין כי האירוע התאפשר בזכות תמיכת קרן ג׳נסיס ואיש העסקים היהודי המקומי לאוניד טומצ׳ין.

רב העיר מינסק הרב שניאור דייטש, אמר כי״דווקא בתקופה לא פשוטה זו, עם גילויי אנטישמיות קשים בכל רחבי העולם דוגמת אירוע הירי הנורא בסן דייגו – המסר שיוצא הבוקר ממיר הוא מסר של תקווה ושל שלום. עלינו ללמוד ולהפיץ את המסר של חסיד אומות העולם סוגיהארה, ולמעשיו ההירואים לשמש כנר לרגלנו בתקופה הלא פשוטה הזו״.

חיים צ׳סלר, מייסד Limmud FSU: ״זהו כבוד גדול בעבור הארגון שלנו לחלוק כבוד והוקרה למר׳ סוגיהארה, אשר עשה את הבלתי אפשרי תוך סיכון עצום לעצמו ולמשפחתו, והציל אלפי נשמות בזמן השואה הנוראה. סוגיהארה הינו סמל לעוז ולתושייה, וכולי תקווה כי היום ממיר הצלחנו לשלוח מסר של תקווה, ולחדד את החשיבות שבמאבק העיקש באנטישמיות וגזענות בכל מקום בעולם״.