צבי יחזקאלי
צבי יחזקאליצילום: Yaakov Naumi/Flash90

בצה"ל נערכים להסלמה נוספת ברצועת עזה וגם לחידוש ירי הרקטות לקראת יום העצמאות ותחרות האירוויזיון.

כחלק מההיערכות נפרסו סוללות כיפת ברזל ברחבי הארץ, והמצרים זימנו לקהיר את ראשי החמאס והג'יהאד האסלאמי בניסיון למנוע הסלמה.

האם אנחנו לקראת סבב לחימה נוסף? הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות 13' צבי יחזקאלי עם הפרטים.

"חמאס יורה ודוחף את ישראל כשישראל לא רוצה הסלמה", הסביר צבי יחזקאלי. "הרי כבר היינו בסרט הזה לפני שלושה שבועות וישראל נתנה את מתווה ההסדרה. אז למה הם יורים עכשיו? כי הם רוצים לסחוט מאיתנו עוד.

"ברצועה יודעים שאם יש לנו את יום העצמאות ואת האירוויזיון לא נסבול אפילו שלושה טילים - וזה מה שקורה. כבר הגיעו איומים מיחידת הפרחת הבלונים".

בישראל נפרסו כיפות ברזל בכמה אזורים, ובינתיים במצרים מתקיימות שיחות בין המצרים לראשי חמאס והג'יהאד האסלאמי בניסיון למנוע הסלמה. יחזקאלי: "מנהלים פה משא ומתן על הסכם שכבר נחתם תחת אש. עכשיו מדובר במדד הסבלנות של כל צד. אין לנו יכולת להכיל ירי לעבר ישראל. אנחנו רוצים את השקט".

לדבריו, בגלל שבחמאס יודעים טוב מאוד שישראל רוצה שקט, הם לא מהססים לנצל זאת ונוקטים בסחטנות. "בסופו של דבר הסבב הזה ייגמר בכסף. אומנם יכול להיות שניכנס ליום העצמאות עם מתיחות או סוג של אש ברצועת עזה - אבל לבסוף ישראל תחזור להסדרה, יוגדל טווח הדייג, ייפתחו המעברים, ייכנס הכסף ויישאו עיניהם לעבר הצד השני של ההסדרה".

כלומר החמאס והג'יהאד סוחטים את ישראל תחת איומים. אנחנו נראה רקטות ביום העצמאות או באירוויזיון?
"בדיוק ככה, ומי שקובעת את התזמון הזה היא איראן - וזאת גם הסיבה שנסראללה צץ אתמול פתאום. איראן סופגת מעין השפלה בזירה הסורית והיא חייבת להראות לנו שהיא מפעילה את המלקחיים – את נסראללה מהצפון ואת הג'יהאד האסלאמי מהדרום. הג'יהאד עושה את הבלאגן והחמאס הוא כאילו המיושב, אבל הבלאגן עדיין קורה ברצון חמאס כי מה שהג'יהאד האסלאמי עושה נותן נקודות לחמאס – כסף ושימור השלטון.

"אנחנו במלכוד. מצד אחד לא יכולים להגיע להסדרה מלאה, מצד שני ישראל לא יכולה להכיל אש כי היא יודעת שהפתרון בעזה הוא פיתרון הומניטארי. כך יוצא שאנחנו מותשים על ידי זה שפורסים סוללות, מחזירים מילואימניקים ומאיימים. פריסת הסוללות אומרת שאנחנו מתכוננים לירי אבל גם מכינים את המזוודות של הכסף כי אנחנו לא באמת מתכוננים למלחמה, אלא לסחיטה. כמו ילד שעושה בלאגן לאבא שלו, והשני כבר מכין את הסוכריות כדי לתת לילד שישתוק - אבל הרי הילד ישתוק רק יומיים".

אז איך ייתכן שמדינת ישראל הגיעה למצב שבו היא נסחטת פעם אחר פעם? כי אין אפילו תוכנית עבודה לפתרון המצב ברצועה.

"אנחנו לא יודעים מה לעשות עם עזה, לא יודעים איך לעשות את זה ולא יודעים באמת מה הכוח האמיתי שלנו שם", סיכם יחזקאלי. "יש לנו כוח צבאי מאוד רציני – אנחנו לא בשוויון כוחות מול רצועה שעד לפני 30 שנה היו זורקים שם אבנים, אבל יש מגבלת כוח. יש לנו בעיה בהפעלת הכוח ובהפעלת אכיפה והרתעה, ואני לא יודע אם בכלל יש מישהו שיודע לאן הולכים עם רצועת עזה. אנחנו לא יודעים מה הפיתרון של רצועת עזה".