מה אתה אומר!
מה אתה אומר!צילום: iStock

יש מקומות בהם רכילות היא לא סתם תחביב, אלא ממש דרך חיים. בעיר בינלונאן בפיליפינים החליטו להיאבק בתופעה ולחייב את הרכלנים לנקות את הרחובות ואף לשלם על כך מיסים.

בשכונות העיר בינלונאן כבר יש תחביב קבוע לימי הקיץ- רכילות. בימים החמים נוהגים התושבים לברוח מהחום שבתוך הבית אל האוויר הקריר שבצל העצים ולשתף בסיפורים על שאר תושבי השכונה. אבל, לאחר שכמה רכילויות פופולריות הובילו לסכסוכים ולמהומות של ממש בעיר, החליט ראש העיר ראמון גואיקו לשים לדבר סוף. הוא החליט שתרבות ההכפשות של תושבי העיר מושרשת מדי בשביל לחכות לשינוי פנימי, ויש צורך בהתערבות מלמעלה בשביל לגרום לאנשים לחשוב פעמיים על המילים שהם מוציאים מהפה.

ראמון העביר חוק במועצה האוסר על הוצאת דיבה והעברת רכילות. בתחילה, החוק הוחל רק על שכונה אחת בעיר, אבל בזכות היעילות שלו במניעת הרכילות הוא הועבר במהירות לשאר שכונות העיר. לפי החוק החדש, אדם שייתפס כמי שהעביר סיפורי רכילות על שכניו, עתיד להיקנס ב200 פזו פיליפיניות בנוסף ל3 שעות עבודה בניקיון רחובות העיר למען הקהילה. עבריינים שייתפסו בשנית, עלולים לקבל עונשים חמורים יותר של 8 שעות ניקיון ברחובות, וקנס מוגדל של 600 פזו.

מאז שעבר החוק החדש כבר הספיקו להיתפס כמה דוברי רכילות שנאלצו לנקות את הרחובות, אך בינתיים אף אחד מהם לא חזר על אותה הטעות. לדברי ראש העיר, אחרי שהרכלן נאלץ לנקות את הרחובות לעיני כולם, הוא מתבייש להיתפס שוב ולהיראות רכלן.

רוב תושבי העיר תומכים בחוק החדש, אבל יש מי שמזהיר שהוא מהווה פתח לסתימת פיות ולדיקטטורה. לדבריהם, מועצת העיר היא המחליטה הבלעדית לגבי אילו סיפורים מותר להעביר ויש חשש שהיא תשמש בכוח זה בשביל למנוע מהתושבים להעביר ביקורת על מקבלי ההחלטות במועצה.

ראמון עצמו דחה את הטענות וקבע שהחוק החדש לא ימנע את חופש הביטוי של התושבים אלא רק ישפר את חייהם. לטענתו, כאשר התושבים יפסיקו לרכל אחד על השני, הם יתפנו לעשות דברים טובים יותר ויהפכו את העיר למוצלחת יותר.

אבל למרות שהחוק נועד למנוע סכסוכים בין התושבים, ייתכן שהוא דווקא יגביר אותם. מפיצי הרכילות נעצרים על ידי המשטרה באמצעות הלשנת השכנים לרשויות, מה שרק פותח פתח לסכסוכים חדשים. אבל גם אם החוק עתיד להגביר סכסוכים, בינתיים נראה שאת הרכילות המקומית הוא הצליח לעצור.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם