הנשיא האיראני, חסן רוחאני
הנשיא האיראני, חסן רוחאניצילום: רויטרס

כלי תקשורת באיראן מדווחים כי הנשיא חסן רוחאני חתם על מכתב שהועבר לשגרירי המעצמות החתומות על הסכם הגרעין ובו הודעה כי ארצו החליטה להפסיק לקיים חלק מההתחייבויות שלה בהסכם הגרעין.

המכתב נמסר לשגרירי בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין.

במכתב מציבה איראן אולטימטום בן חודשיים למעצמות למצוא פתרונות לסנקציות שהטילה אר"ב על המעצמות ומבהירים שהחל מהיום הם אינם מגבילים את העשרת האורניום בשטחם.

נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי "הציונים ואיפא"ק הפעילו לחץ על ממשל טראמפ לסגת מהסכם הגרעין".

הוא הוסיף, "לא פרשנו מהסכם הגרעין. הוא עדיין בתוקף. אנו מראים היום את הצד השני של המטבע. ההסכם אומר שאם הצדדים האחרים אינם מקיימים התחייבויות גם אנחנו יכולים להוריד את רמת המחוייבות שלנו. הצעד נועד כדי להציל את ההסכם ולא לבטל אותו".

נזכיר כי גורם בכיר בממשל הצרפתי אמר אמש (שלישי) כי אם איראן תודיע על אי מחוייבותה להסכם הגרעין, אירופה תיאלץ להגיב בתקיפות ולהטיל עליה סנקציות.

לדברי הבכיר הצרפתי, "אנחנו מודאגים מהאפשרות שאיראן תפעל באופן שיפר את ההסכם. במצב כזה, ניאלץ לחזור למשטר הסנקציות. אנחנו איננו מעוניינים בכך ומקווים שאיראן לא תאלץ אותנו לפעול".

הממשל האמריקני כבר הודיע בעבר על נסיגתו מהסכם הגרעין ובאיראן טוענים כי ללא תמיכת ארה"ב אירופה תיגרר אט אט ולא תקיים גם היא חלקים מההסכם.