ניסיון הלינץ' בחווארה
ניסיון הלינץ' בחווארהצילום: Nasser Ishtayeh, פלאש 90

כשנתיים לאחר הלינץ' בכפר חווארה בשומרון בו הותקף תושב היישוב איתמר, הסתיימו לאחרונה משפטיהם של חלק מהפורעים אשר השתתפו בלינץ' ונעצרו.

הפורעים הורשעו, הוטלו עליהם עונשי מאסר וכן נאלצו הפוגעים לשלם לנפגע אלפי שקלים בגין הנזק שנגרם לו ולרכבו.

המשפטים הסתיימו בעסקאות טיעון עליהם הגיעה הפרקליטות הצבאית להסכמה עם עורכי דינם של המחבלים.

נפגע העבירה יוצג על ידי עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו, אשר עקב אחרי ההליכים המשפטיים ואף הגיע לבית המשפט והיה שותף בחלק מהדיונים. גזרי הדין כאמור, כללו חודשי מאסר בפועל וכן חויבו המחבלים בתשלום כספי לנפגע על סך אלפי שקלים.

פורעי הלינץ' שנעצרו הינם מוחמד מוצטפא, אשר הורשע בעסקת טיעון בנטילת חלק באירוע הלינץ' ונגזרו עליו שמונה חודשי מאסר ותשלום פיצויים של אלפי ש"ח עבור נפגע האיבה, ששולמו על ידו בפועל.

פורע נוסף הינו בררא חמאל, אשר הורשע בתקיפה בנסיבות מחמירות וזריקת חפצים לעבר אדם, נשפט ל-18 חודשי מאסר ובנוסף הפעלה של עונש מאסר מותנה. בסופו של דבר ריצה 27 חודשי מאסר בפועל, וכן תשלום פיצוי של אלפי ש"ח, ששולם בפועל לנפגע.

גם נמר עיסא, אשר השתתף בלינץ', הורשע בסחר בציוד מלחמתי ושותפות בתקיפה בנסיבות מחמירות, נשפט ל-5 חודשי מאסר ותשלום פיצוי של אלפי ש", ששולמו בפועל לנפגע.

עלקם מפלח, אשר הורשע בתקיפה בנסיבות מחמירות, זריקת חפצים לעבר נתיב תחבורה ושיבוש הליכי משפט, נשפט ל- 19 חודשי מאסר ועוד חמישה חודשים שהופעלו בגין מאסר מותנה. בסופו של דבר ריצה 24 חודשי מאסר, וכן תשלום פיצוי של אלפי ₪ ששולמו בפועל לנפגע העבירה.

אחרון הנאשמים היה אחמד דויכאת, אשר הורשע בייצור חומר מבעיר, בזריקת חפץ נפיץ, בתקיפה בנסיבות מחמירות ופעמיים בזריקת חפצים לעבר רכב נוסע, נשפט ל-36 חודשי מאסר ובנוסף הפעלת מאסר מותנה. בסופו של דבר ריצה 42 חודשי מאסר בנוסף לתשלום פיצויים של אלפי ש"ח ששולמו בפועל לנפגע העבירה.

עסקת טיעון זו גררה התנגדות חריפה מצד הנפגע ועו"ד בלייכר, שביקשו מבית המשפט כי יחמיר עם המחבל ולא יקבל את עסקת הטיעון, לאור העובדה כי מדובר במחבל מוכר שלחובתו מספר כתבי אישום מאירועי עבר. כתבי האישום כללו אישומים שונים, בהם נשיאת נשק וייצור נשקים ללא היתר, סחר בציוד מלחמתי, שותפות לתקיפה או פגיעה בנסיבות מחמירות, חבלה במזיד ברכב וכן השתתפות בפעילות נגד הסדר הציבורי. חרף התנגדותם של עו"ד בלייכר והנפגע, בסיום המשפט אושרה עסקת הטיעון ע"י השופט.

נזכיר כי הלינץ' אירע לפני כשנתיים בכפר חווארה בשומרון, בעת שהתקיימה במקום תהלוכה המונית לא חוקית בה השתתפו כ-200 מפגינים שהפגינו כאות הזדהות עם אסירים ביטחוניים הכלואים בישראל.
נפגע הלינץ' נסע לכיוון ביתו שבאיתמר כשלפתע חסמו המשתתפים בתהלוכה את רכבו, הקיפו את הרכב והחלו לאיים עליו תוך שהם מסמנים לעברו תנועות של שחיטה.

במקביל, אמבולנס של הסהר האדום שעבר בנתיב הנגדי סטה לעבר הנפגע וחסם את דרכו. או אז החלו הפורעים לבעוט במכוניתו של הנפגע כאשר הוא יושב בה, וכן ליידות לעברה אבנים בגדלים שונים אשר פגעו במטרתן וניפצו את שמשות המכונית.

בכדי להיחלץ מהמקום נאלץ הנפגע לעשות שימוש בנשקו האישי, דבר שגרר ככל הנראה פגיעה בשניים מהפורעים אשר נפצעו מהירי, כאשר לטענת הפלסטינים אחד מהם מת מפצעיו מאוחר יותר.

עו"ד בלייכר ברך על התקדים המשפטי בתיק, "יש פה צעד חשוב בכיוון הנכון של הרשעת התוקפים ולא האשמת הקורבן, וכן ענישה למספר עצורים באירוע רב משתתפים ולא הסתפקות במעצר בודד בלבד. מדובר בלינץ' עם עשרות משתתפים, כאשר מעצר של שישה מתפרעים אשר הושגו ראיות כנגדם, מה שהוביל להרשעתם של חמישה מהם וענישתם הינו מעשה חדשני ותקדימי. במצבים דומים של אירועי תקיפה המוניים בעבר, פעמים רבות לא היו ממצים את הדין עם איש, כך שהאירוע הנוכחי מהווה התקדמות משמעותית".

עורך הדין הוסיף, "אנו חושבים שבאירועי לינץ', כאשר המותקף נמצא בסכנת חיים, ראוי שכל המשתתפים יואשמו בניסיון לרצח וישלמו על כך מחיר מלא. אנו נמשיך לפעול לשם כך, אולם גם ההתקדמות של הגשת כתבי אישום ומתן עונשים ולו לחלק מהפורעים מעודדת".

עוד התייחס בלייכר לעובדה כי הנפגע נאלץ להשתמש בנשקו האישי "חשוב שהמסר שיועבר מהלינץ' בחווארה הוא שזכותו המלאה של אזרח ישראלי הנמצא בסכנת חיים להגן על חייו, והתוקפים ישלמו את המחיר. כמו כן, חשוב לנו שהמחבלים שתקפו את הנפגע ישלמו לו פיצויים מכספם הפרטי. ידעו כל האחרים שעל תקיפת אזרח ישראלי לא תסתפק המדינה בעונש מאסר בלבד, אלא יהא עליהם לשלם לאותו אזרח שנפגע מכספם שלהם".