עין ירקעם
עין ירקעםצילום: יונתן גריסנה

בסיומה של עונת משקעים פוריה במיוחד, הפך עין ירקעם בערבה התיכונה למעיין עונתי וגב מים שהתמלא במי השיטפונות.

הגב הפך לבריכת מים מרשימה וגדולת ממדים: מידותיו של הגב הן 10 על 15 מטרים, ועומקו המרבי מגיע עד לכ-5 מטרים. כך הוא מהווה מקום אידיאלי לעצירת התרעננות ופיקניק עם פק"ל קפה.

לקראת סוף עונת הקיץ החמה, חלקו העליון של הגב מתייבש והופך ל"תמילה" - מעיין בעל מי תהום גבוהים, בעוד חלקו התחתון עודנו מלא מים. מעין ירקעם אפשר להמשיך במסלול עד לתצפית מראש מעלה פלמ"ח.

כיצד מגיעים?

נוסעים לאורך כביש 90 עד צומת הערבה, משם פונים מערבה לכיוון דימונה, לכביש 25. בצומת רותם אחרי הקמ"ג (הקריה למחקר גרעיני), פונים שמאלה לכביש 206, לאחר כ-13 ק"מ פונים שוב שמאלה בשלט "עין ירקעם ומעלה פלמ"ח". שם מחנים את הרכב. מתחילים את ההליכה במשך 10-15 דקות על שביל המסומן בצבע ירוק, עד להופעה של סימן "שקוף" (שני פסים לבנים ללא צבע בניהם) הפונה שמאלה. יורדים במדרגות עתיקות החצובות בסלע, ומשם בזהירות לגב המים.

עובדה מעניינת: כאמור, הגישה לגב היא במדרגות חצובות שיורדות אליו מהגדה הצפונית של הנחל. המדרגות העתיקות האלו נחצבו כדי לאפשר לגמלים להגיע לנקודת הנביעה ולגב. המדרגות קשורות ככל הנראה למצד ירקעם הסמוך, ששימש כנקודת אבטחה בתקופה הביזנטית.

יונתן נריסנה, מנהל מרכז המבקרים "ויידור" במושב חצבה מוסיף, כי ניתן לערוך פיקניק במקום, אך לא לשכוח לאסוף את האשפה, בכדי לשמור על ניקיונו וקסמו של המקום. כמו כן יש לשמור על החי, הצומח ומקורות המים בכל טיול.

למי מתאים? הטיול הקצר לעין ירקעם מותאם למשפחות.

למי שמחפש הצעות לינה, קולינריה והמלצות לטיולים נוספים תיירות ערבה תיכונה - www.goarava.co.il