ראיון מיוחד עם הרב הראשי של אנגליה

רבה הראשי של בריטניה, הרב אפריים מירוויס, משתתף בימים האחרונים בכינוס של ועידת רבני אירופה המתקיים בעיר אנטוורפן שבבלגיה.

בראיון לערוץ 7 מסביר הרב מירוויס את חשיבות הכנס "זה חשוב ביותר. אנחנו פועלים במדינות ובערים שלנו כמעט לבד. כל רב רוצה לבוא מדי פעם ולשמוע מה קורה במקומות אחרים. יש בועידה שני חלקים: דרשות ונאומים פורמליים ומה שמתרחש במסדרונות. ייתכן שזה אפילו החלק היותר חשוב. מכיוון שיש קשר עם רבנים אחרים, שומעים מה שקורה, מתחברים ביחד".

אם במהלך השנים היית שומע מרבנים אחרים סיפורים על אנטישמיות, השנה זה הפך יותר מוחשי גם בבריטניה.

"יש דברים שקורים באירופה - הטוב משתפר והרע מתדרדר. שאלת על הרע שמתדרדר וזה נכון לדאבוננו הרע. יש גם טוב שמשתפר".

מה מצב האנטישמיות בממלכה הבריטית?

"אנחנו מודאגים מהמצב. האנטישמיות הולכת וגוברת ובעיקר אנחנו דואגים ממפלגת הלייבור. בבחירות הבאות, שאיננו יודעים מתי יהיו, אנחנו חוששים שתהיה ממשלה שאינה ידידותית לישראל ושתהיה אנטישמית בתוכה. אנחנו עושים המון כדי למנוע זאת, הן בפומבי והן מאחורי הקלעים. זה דבר מאוד חשוב לקהילה שלנו".

דיברת גם על הטוב שמשתפר. איך מביאים את האור לדורות הבאים בבריטניה?

"בוועידה הזו אנחנו שומעים על הטוב שמשתפר, בעיקר ממזרח אירופה. קהילות שלא התקיימו לאחר השואה ועכשיו, ברוך השם, נוצרו שוב יש מאין. יש הרבה דברים נפלאים שמתרחשים ביהדות אירופה. בריטניה היא אחת המדינות היחידות מחוץ לישראל, שהאוכלוסייה היהודית בה גדלה מידי שנה. זו קהילה מצליחה. יש במקביל עלייה משמעותית לישראל ואנחנו גאים בכך".

איך שומרים על האיזון בין הרצון לשמר ולחזק את ערך העלייה ובמקביל לשמור גם על הקהילה?

"תמיד היה לנו את האתגר הזה ואני חושב שהאיזון שלנו טוב. אנחנו מאוד מעודדים עלייה. רק לפני שבוע היתה לנו תפילה ענקית ביום העצמאות, בהשתתפות 1,500 איש. בדרשה שלי שיבחתי בעיקר את העולים מהקהילה שלנו שהם חיילים בצה"ל. גם לי יש בן שהיה חייל בצה"ל וזה הדובדבן שבקצפת. יחד עם זאת אנחנו בונים קהילה והיא מוצלחת מאוד".

כרב אורתודוכסי איך אתה מתמודד עם הזרמים השונים בבריטניה?

"אנחנו עובדים קשה על אחדות בעם היהודי. בשבילי זה דבר חשוב ביותר שתהיה אחדות, שלא תהיה שנאת חינם. הרי אם מדברים על האנטישמיות, יש סכנה מבחוץ. למה שנוסיף עלינו סכנה מבפנים?".