קורא למאבק. הרב שלמה עמאר
קורא למאבק. הרב שלמה עמארצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ביום שני התקיים כנס מיוחד של רבנים בעקבות מכתב ששיגרו הרב דוד אוחיון והרב יוסף שלוש לרבנים ברחבי הארץ ובו הם מתריעים מסעיף הצפוי להיכלל בהסכם הקואליציוני בין הליכוד למפלגות החרדיות, ולפיו סמכויות הכשרות יועברו מרבני הערים והישובים לתאגיד הכשרות שינוהל בידי פקידים.

על הכנס, המכתב, שנכתב תחת הכותרת 'אנחנו ישנים בעמידה, זוממים עלינו לכלותינו ואנו מחשים' שוחחנו עם הרב שלוש, יו"ר ארגון רבני ההתיישבות, הקובע כי מדובר ב"לקחת את כל סמכויות הרבנים מידי הרבנים ולהעבירה למערכת פקידותית, שהיום היא דתית ומחר יכולה להגיע לגופים לא שומרי מצוות".

"הבעיה העיקרית היא כפי שכתב הרב אריה שטרן במכתב לכנס, שמאז ומעולם רבנים הם הסמכות הקובעת לגבי ענייני הכשרות", אומר הרב שלוש ומצטט מדבריו של הרב שלמה עמאר, רבה הספרדי של ירושלים ש"יצא מגדרו בכנס כשנשא נאום מרכזי ואמר דברים מאוד חמורים על התאגיד. הוא אמר 'מאז שראיתי את הצעת החוק לא הייתה לי מנוחה לא יום ולא לילה. איך עולה על הדעת לחוקק הצעת חוק שהיא הרס גמור של כל הרבנות. לא היה חוק מסוכן כמו החוק הזה. זו עקירת הדת. אני מודיע לרבנים שחייבים למסור את הנפש על ביטול החוק הזה. צריך לצאת לרחובה של עיר ולהיאבק. אני לא מתאר מלך הכי רע שיגיע למסקנות שכאלה. המטרה היא חיסול הרבנות. זה יהיה סוף וקץ לרבנות ולכשרות", מביא הרב שלוש מדבריו של הרב עמאר בכנס ומציין כי התבטאויות חריפות שכאלה אינן מאפיינות בדרך כלל את שיחו של הרב עמאר השומר בדרך כלל על נימה מעודנת בדבריו.

כשהוא מפרט את הבעייתיות בחוק אומר הרב שלוש: "בתאגיד הזה ישבו 11 חברים, ארבעה מתוכם רבנים והמשמעות היא שהם יהיו קול קורא במדבר. התאגיד הזה הוא שיקבע את תכניות העבודה של המשגיחים, את הנהלים ואת ההלכות".

עוד הוא מזכיר כי על פי ההצעה שיבוצם של משגיחים ייקבע גם הוא על ידי התאגיד, כמו גם פיטוריהם של משגיחים, מהלך שעל מנת לבצעו יצטרכו רבני הרשויות לנמק במכתב את טענותיהם נגד המשגיח ולבקש מהתאגיד לקבל את בקשתם. מנגד התאגיד יקיים שימוע למשגיח המתפטר וכך, מתאר הרב שלוש, ימצא את עצמו משגיח מתעמת מול אישיות רוחנית כדוגמת הרב אריה שטרן או הרב עמאר.

"המרא דאתרא הוא הקובע", מזכיר הרב שלוש ומספר על אביו המנוח, הרב דוד שלוש זצ"ל ש"היה חבר מועצת הרבנות הראשית. באחד הזמנים היה ויכוח על נושא כלשהו שהיה בנתניה, הוא אמר משהו והרב הראשי סבר אחרת. אבי טען שהוא המרא דאתרא והרב הראשי אמר שהוא הסמכות העליונה יותר, והרב ישראלי אמר שהמרא דאתרא הוא הקובע עד שנמנו וגמרו שאכן המרא דאתרא הוא הקובע".

הרב שלוש מבהיר כי הוא אינו מתנגד להכנסת כללים והנחיות לתחומי הכשרות, אך לא תיתכן מציאות בה רבנים לא יקבעו נהלים ותכנים כמו גם התנהלויות מקצועיות של משגיחי כשרות.

לטעמו ולהערכתו של הרב שלוש מאחורי הסיכום בין המפלגות החרדיות לבין הליכוד עומד הרצון להיאחז בעוד משרות ותופינים, כהגדרתו. הוא מזכיר שהקמת התאגיד תחייב מינוי מנכ"ל, מבקר, ראשי אגפים, רואה חשבון ומשרות נוספות לצד קביעת זהותם של היושבים בוועדה. כל אלה יעניקו כוח לאוחזים בהגה משרד הדתות ובכך מעוניינים הנושאים ונותנים עם הליכוד.

"לא רק הרבנים ייפגעו בסמכויותיהם, אלא גם ההשגחה", קובע הרב שלוש נחרצות ומזכיר את שאלתו של הרב עמאר בכנס הרבנים: "מי עושה את הסעיף הזה? מרצ? כחול לבן? יאיר לפיד? לא. שלוש המפלגות הדתיות והחרדיות עושים זאת, ויש כאן סינכרון ביניהם".

לדבריו גם הראשון לציון הרב יוסף רצה להגיע לכנס ולדבר בחריפות נגד התאגיד אבל הדברים לא הסתייעו והוא נאלץ לצאת לכנס רבני אירופה. "הוא מבין את החומרה של הדברים. אני סומך עליו שיעצור את זה, לא תאגיד ולא חוק", אומר הרב שלוש המזכיר את הצעתם של הרבנים ערוסי ומייטליס כהצעות ראויות להידון ולפיה יהיה "משק סגור" במועצות הדתיות, כלומר חשבון בנק נפרד לטובת כשרות בלבד.

בתום הכנס הוחלט להמתין לשובם של הרבנים הראשיים הצפויים להוביל את המאבק נגד הצעת התאגיד ובמקביל לפעול בדרכים שונות לשינוי ההחלטות, "אבל הכדור המרכזי יהיה לפתחו של הראשון לציון".

נוסח מכתבם של הרבנים שלוש ואוחיון:

לכבוד

הרבנים הגאונים שליט"א

רבני ישראל, רבני הערים, רבני ההתיישבות, ורבני השכונות הע"י.

השלום והברכה וכט"ס.

אנחנו ישנים בעמידה, זוממים עלינו לכלותינו, ואנו מחשים.

לצערנו הרב, משרד הדתות והמפלגות החרדיות והדתיות עומדות להכניס סעיף בהסכם הקואליציוני להעביר חוק לכשרות אשר שולל את רוב סמכותם של הרבנים מהכשרות, ולפיו תועבר כל החלטות הכשרות מידי הרבנים לתאגיד מתוכנן שינהלו אותו פקידים ידועים, ויהרוס עד היסוד את הכשרות בישראל.

חד וחלק!!! תוך זמן קצר מהקמת התאגיד לא תישאר כשרות במדינת ישראל. ועל זה יבוא דף נפרד להבהיר את נזקיו החמורים של התאגיד.

על כן אנו ארגוני רבני הערים וההתיישבות והשכונות קוראים לכנס רבנים ארצי דחוף לדון בדרכים לעצירת ההידרדרות החמורה של הכשרות בישראל.

בהשתתפות גדולי הרבנים, שרים וחכי"ם, שכבר הבטיחו את השתתפותם.

הכנס יתקיים בס"ד בבית הכנסת רמח"ל, רח' קצנלבוגן 73 הר נוף, ירושלים, ביום שני ח' אייר - (13.5.19), בשעה 10.30 בבוקר.

ובינתיים: כל רב שיש לו קשר למפלגה כזו או אחרת, או לעיתונות ותקשורת, חייב לפעול בדחיפות ובנחישות, ולהודיעני, ואו להרב דוד אוחיון, לעצור את רוע הגזירה.

זהו אחד הכנסים היסודיים והחשובים שהיו, שבא למנוע הרס וחורבן אמתי למערכת הכשרות במדינת ישראל. ואנו חייבים לעצור את רוע הגזירה.

איש בל יעדר ביום שני הקרוב בירושלים

ברוכים הבאים - גדול יהיה המעמד לכבודה של הרבנות בישראל.

הרב דוד אוחיון - יו"ר ארגון רבני הערים

הרב יוסף שלוש - יו"ר ארגון הרבנים בהתיישבות