שגריר אתיופיה החדש עם הנשיא ריבלין
שגריר אתיופיה החדש עם הנשיא ריבליןצילום: מארק ניימן, לע"מ

שגרירים חדשים מאתיופיה, פינלנד, פרו, יוון וניקרגואה הגישו היום (חמישי) את כתבי ההאמנה שלהם לנשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס רשמי בבית הנשיא.

עם הגעת השגרירים נוגן המנון מדינתם על ידי תזמורת המשטרה ולאחר מכן הם סקרו את משמר הכבוד הצה"לי. לאחר הגשת כתב ההאמנה לנשיא, חתם כל אחד מהשגרירים בספר האורחים של בית הנשיא ובסיום כל טקס נוגנה "התקווה".

ראשון הגיש את כתב ההאמנה שלו לנשיא, שגריר אתיופיה הנכנס. הנשיא בירך אותו ואת אימו אשר ליוותה אותו במעמד המרגש. הנשיא ציין שהוא נושא עימו זכרונות מביקורו במדינה אשתקד. "הקהילה האתיופית היהודית בישראל היא גשר חי בין המדינות והתרבויות שלנו", הדגיש הנשיא ושיבח את העבודה המשותפת בין המדינות בתחומי העסקים, החקלאות והביטחון, והביע תקווה שיצמח לשיתופי פעולה נוספים.

שגריר אתיופיה הודה לנשיא על קבלת הפנים החמה ואמר: "אני שולח את ברכותיהם של נשיאת אתיופיה וראש הממשלה, שמקווה לבקר כאן בקרוב. הביקור שלך השאיר זיכרונות טובים מאד. ביקורים כאלה מהווים אבני דרך ביחסים בינינו, אנחנו מוכנים לחזק את היחסים המצוינים לשותפות אסטרטגית."

לאחר מכן העניקה שגרירת פינלנד הנכנסת את כתב ההאמנה שלה לנשיא. הנשיא פתח ואמר: "אנו מדינות קטנות אשר ממלאות תפקיד חשוב בטכנולוגיה ובחדשנות, בתחומי הביטחון אנחנו מפתחים מערכת יחסים קרובה ואני מקווה שנוכל להוסיף ולהעמיק אותה".

"עם קבלת תפקיד נשיאות האיחוד האירופי ביולי, חשיבות הנהגתכם תגדל עוד יותר", אמר הנשיא והדגיש: "לצערי עוינות וטרור משחקים תפקיד חשוב מדי באזור- ישראל מחפשת שלום עם שכנותיה, אך הרקטות שנורו מעזה רק בשבוע שעבר מראות שאיננו יכולים להתפשר על ביטחונם של אזרחינו".

בהקשר להחלטת אונסק"ו בנושא הר הבית אמר: "אל לפוליטיקאים להתערב בעובדות היסטוריות ולהתעלם מהקשר ההיסטורי של העם היהודי לירושלים. פינלנד גילתה אומץ מוסרי רב בהגנה על הקהילה היהודית והפליטים שלה במהלך מלחמת העולם השנייה, למרות הסיכונים. למרבה הצער, אנו רואים כיום התעוררות מחודשת של האנטישמיות ברחבי אירופה. זה איום לא רק על העם היהודי אלא על האנושות, ועל הערכים והמוסר שלנו".

שגרירת פינלנד הגישה את כתב ההאמנה שלה לנשיא ואמרה, "כבוד גדול עבורי להתמנות לשגרירה בפעם הראשונה, וכבוד הוא לי שזה כאן בישראל. למדינות שלנו יש אינטרסים משותפים ביזמות, הייטק וחדשנות. אנחנו שותפים לדאגה שלכם על התעוררות האנטישמיות באירופה. פינלנד מחויבת כבר שנים רבות ליציבות האזור ותמשיך לקחת חלק בכוחות שמירת השלום של האו"ם. אני שמחה להיות פה בשבוע בו לישראל חלק משמעותי מאירופה ומאחלת לנו תחרות אירוויזיון מהנה ומוצלחת".

בהמשך קיבל נשיא המדינה את כתב ההאמנה של שגריר פרו הנכנס. "אנו נשמח לפתח את היחסים בין המדינות בתחומי מים, חקלאות וחדשנות".

הנשיא ציין כי בפרו ישנה קהילה יהודית חשובה ואמר שישראל לא שוכחת ומעריכה את המקלט שפרו העניקה לפליטי השואה במלחמת העולם השנייה.

השגריר הודה לנשיא על דבריו ומסר את ברכתו של נשיא פרו. עוד אמר: "לפרו וישראל ערכים משותפים דמוקרטיה, זכויות אדם, הפרדת רשויות וחופש עיתונאות. אני מאמין שאפשר להרחיב ולהעמיק את היחסים בנינו לרווחת שני העמים. פרו גאה להיות בין המדינות שתמכו בהקמת מדינת ישראל ואנו חוגגים את הידידות בינינו כל שנה בכ"ט בנובמבר".

בהמשך הגיש את כתב האמנה לנשיא שגריר יוון הנכנס. השגריר הנרגש הגיש את כתב האמנה לנשיא בעברית רהוטה. "היחסים בינינו אינם רק יחסים בין מדינות, הם יחסים בין שתי תרבויות גדולות עם אלפי שנים של היסטוריה משותפת", אמר הנשיא: "אתונה וירושלים הן עמודי התווך של התרבות המודרנית, היחסים בינינו התפתחו בצורה משמעותית בעשור האחרון. אנחנו עובדים יחד אתכם ועם קפריסין בתחומי האנרגיה, תיירות וחדשנות. אנחנו עומדים למול גל אנטישמיות ברחבי אירופה, כולל ביוון. רק לאחרונה, הושחתה אנדרטת השואה בסלוניקי , שוחחתי על כך עם נשיאכם, ואנו מעריכים את עמדתו ועמדת ראש הממשלה נגד האנטישמיות".

הנשיא הדגיש ואמר: "ישראל מחויבת לחופש דת ופולחן לכולם, והקשרים עם הכנסייה האורתודוקסית היוונית קרובים ומשמעותיים יותר. רק לאחרונה ביקרתי יחד עם משלחת של ראשי הכנסיות 'בארץ המנזרים', פרויקט אשר משחזר ומשמר את המורשת הנוצרית, אנו מקווים להגעתם של צליינים רבים לביקור בארץ הקודש".

שגריר יוון הודה לנשיא על קבלת הפנים הלבבית ואמר: "המסורות היהודיות והיווניות הן הבסיס לעולם כפי שאנו מכירים אותו היום. אנו שואפים לקדם קשרים תרבותיים כבסיס למגוון רחב של שיתופי פעולה בין שתי המדינות. אנחנו משקיעים מאמצים רבים למאבק נגד האנטישמיות, האנטישמיות אינה בעיה של העם היהודי אלא של החברה האירופאית כולה. אני מאחל הצלחה ושגשוג לכל אזרחי ישראל".

אחרון להגיש את כתב האמנה לנשיא היה שגריר ניקרגואה. כניסתו של השגריר לתפקיד משקפת את חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות. "אני בטוח שכמונו, גם אתם רואים את חידוש היחסים לאחר תשע שנים בתור התחלה חדשה. אתמול הגיש את כתב אמנתו שגריר ישראל בניקרגואה, ואתה מגיש את כתב האמנה שלך אצלנו כאן היום. אני מאוד שמח לקבל את פנייך", אמר ריבלין.

השגריר הודה לנשיא על דבריו ואמר: "תודה רבה כבוד הנשיא. אני מרגיש שברגעים אלו המילים שלך מגיעות מהלב. המדינה שלכם קטנה מבחינה גיאוגרפית אבל אחת החשובות ביותר בעולם. אנחנו זוכרים את השואה, אחד המצבים הקשים ביותר שחוויתם כעם, אבל נבניתם ממנו והמשכתם הלאה".