המנהגים חשפו: אני בת למשפחת אנוסים

לאחר שהתקרבה ליהדות, שרה ישראל גילתה שהיא צאצאית למשפחת אנוסים בספרד וסגרה מעגל אישי והיסטורי.

שמעון כהן - ערוץ 7 , י"ד באייר תשע"ט

כלים מתוקנים
כלים מתוקנים
צילום: מתוך כריכת הספר

הספר כלים מתוקנים (הוצאת פלדהיים) מגולל את סיפורה האישי של שרה ישראל, צאצאית לאנוסים שמצאה בספרד את דרכה ליהדות. ביומן ערוץ 7 שוחחנו איתה.

בשיחה אתה מספרת שרה על תהליך החיפוש הרוחני שהחל אצל אמה בדתות אחרות שלא הניחו את דעתה עד שהגיעה אל היהדות, שם חשה "שהאלוקים האמתי ושזה המקום שלה". לאחר תהליך ההתקרבות ליהדות הזדמנה שרה עצמה לשבת שאורגן על ידי שליחי ארגון 'שבי ישראל' שהגיעו לספרד.

"הלכתי לשבת ודיברו שם על האנוסים", היא מספרת ומבהירה כי כלל לא קישרה בראשית הדברים בינה ובין משפחתה לבין סיפורם של האנוסים. באותם ימים תחושתה הייתה שהיא רוצה לחבור לעם ישראל כרות המואביה בשעתה, אך במהלך אותה שבת נסובו השיחות על מנהגים מסורתיים השמורים בקרב בני משפחות האנוסים מדור לדור ומקורם למעשה ביהדות.

השיחה הזו הובילה אותה למחשבות על מנהגים שהכירה בביתה שלה. בין השאר היא זוכרת מנהג שסיבתו לא הייתה ברורה למשפחה לשבור כוס בחתונה. השבירה הזו לא נעשתה אמנם כפי המנהג היהודי המוכר, אלא מיד לאחר ה'לחיים' שאחרי הטקס, אך עצם שבירת הכוס הייתה פעולה לא ברורה.

עוד היא מספרת על כך שבבית סבתה היו שני מטבחים מסיבה לא ברורה. איש לא ידע מדוע ואיש לא שאל מדוע, אך כך הורגלה המשפחה. כאשר סבתה נפטרה הניחו אותה על הקרקע בניגוד למנהג הנוצרי שמסביב. גם כאן, כך התברר לה מאוחר יותר, כאשר שוחה עם מתנדבים בחברא קדישא במדריד, מדובר היה במנהג היהודי.

הבירורים שערכה לאחר אותה שבת עם שליחי 'שבי ישראל' סגרו למעשה עבורה מעגל. היא, שרצתה לחבור לעם היהודי מתוך אותו בירור של אמה, גילתה שהיא למעשה חלק מהעם היהודי, חלק שנאלץ לנטוש ולצאת לנדודים והתרחקות בני מאות שנים.

בספרה מספרת שרה על ההתמודדות האישית שלה ושל בנה, ברוך, עם המציאות המשתנה ועם ההסתגלות לחיים יהודיים בסביבה שאינה מודעת לתמורות שחלות במשפחתה. הדברים באו לידי ביטוי במקום עבודתה של שרה, ביחסם של השכנים וביחסה של החברה הספרדית כולה, בבית הספר של הבן ועוד.

את שלבי הגיור הראשונים עברה המשפחה בכפר בו התגוררה רחוק מהבירה מדריד. בתקופה זו הקושי היה רב שכן לצידם לא היה איש המכיר את מנהגי היהודים ובוודאי שלא יהודי ממש. לעומת זאת כאשר הגיעו למדריד הפכה ההסתגלות לאורח החיים היהודי לקלה ביותר בשל הקהילה היהודית הגדולה ששם. עם זאת שרה מספרת על יחס טוב אוהד ומבין של האוכלוסייה הכפרית איתה חיו בשלבים הראשונים. הסובבים אותם כיבדו את המהלך בו בחרה המשפחה וליוו את הליך המעבר למדריד.

לאחר הליך גיור ראשוני שבוצע במדריד הגיעה המשפחה לישראל להשלמת ההליך, וכך הגיעה למגורים בישוב בית אל. כשנשאלה אודות הדיווחים על עשרות מיליונים בספרד, פורטוגל, ברזיל ומדינות נוספות הטוענים לקשר אל העם היהודי כצאצאי האנוסים, היא אומרת כי לטעמה מדובר באחד מסימני הגאולה, "יש הבטחה של הקב"ה שכל הנשמות יחזרו כדי שהגאולה תהיה שלמה. זה סימן גאולה לגמרי", ועם זאת לדבריה יש לבדוק כל מקרה לגופו בצורה מעמיקה שכן ניתן לשער שברבות השנים התנקזו לעם היהודי "טרמפיסטים" שרצו לדבוק בעם שהפיק מתוכו אנשי רוח, מנהיגים ואנשי שררה לא מעטים.

(שרה ישראל מעבירה שיחות והרצאות בנושא סיפור חייה 0549573633).

נסגר מעגל היסטורי
צילום: כריכת הספר