הכינוס ההלכתי
הכינוס ההלכתיצילום: ישיבת מעלה אליהו בתל אביב

ישיבת מעלה אליהו בתל אביב אירחה אתמול (ראשון) כנס מיוחד במינו שעסק בהתקדמות ההלכה במבט לשנת 2030 - ועסק בין היתר בסוגיות איך יוולדו ילדים ומה יהיו הלכות שבת הרלוונטיות.

את הכנס, בו השתתפו מאות בני אדם, הנחה בנו של עו"ד אליהו מירון ז"ל, עו"ד יצחק מירון אשר עמל במשך השנים חיזוק היהדות בתל אביב.

הרב יגאל שפרן, ראש מחלקת רפואה והלכה ברבנות הראשית, סיפר כי "כבר היום אנחנו נאלצים להתמודד עם הדור החמישי של הפריות DNA שיוצרות בן אדם ע"י תאי עור בלבד. בקרוב מאד יהיו לנו אנשים שלא נולדו מבני אדם בכלל אלא מפלסטיקה".

"מה המעמד שלהם? מה היחס אליהם? איך נכון בכלל להתייחס לכל מושג ה"הורות" כאשר כבר היום ישנם עוברים שנולדו מגרעין שנלקח מחיות", תהה הרב שפרן.

הרב יוסף צבי רימון, ראש בית המדרש במכון לב, אמר כי ""ישנה בינה מלאכותית שמזהה את ההרגלים שלנו. אם למשל, אנו רגילים בטמפרטורה מסוימת לפתוח את התריס, תזהה הבינה המלאכותית את נוכחותנו ותפתח את התריס בהתאם להרגלים שלנו. אם אנחנו רגילים בזמן מסוים לשתות כוס קפה, הבינה המלאכותית תכין לנו כוס קפה בהתאם להרגל שלנו. במקרה זה,קלטה הבינה המלאכותית את העובדה שאנו באיזור אך לא פעלה מיד. היא תפעל כביכול מעצמה בעוד כמה דקות".

הוא שאל, "מה דינם של מכשירים המופעלים על ידי ראייה? ומה דינם של מכשירים חדשים המופעלים על ידי מחשבה? כיום יש למשל אזניות, שכאשר אדם חושב על שיר, המכשיר מנגן אותו. ומה דינם של דברים הפועלים ממש מעצמם? אם לא ניתן כללים נכונים לשמירת השבת בעידן המודרני, תיעלם השבת חלילה. צריכים לדעת שישנם דברים שיש להתיר, אך מאידך, יש דברים רבים שיש לאסור, כדי לשמור על השבת! דין זה יהיה כאמור לעתים מדרבנן ולעתים מדאורייתא".

הרב דוד אהרון סופר, מייסד אוצר החוכמה, סיפר: "אני מהשמרנים המעריכים כי בעתיד יהיה לכל תלמיד ישיבה טאבלט הטעון בכל הספרות התורנית הקיימת ופשוט יוכל כל אחד לפתוח כל מסכת גמרא או ספר בצורת הדף עם ואת כל הראשונים והאחרונים בלחיצת כפתור".

"מנגד, שותפיי מעריכים כי בלימוד תהיה מעורבת הרבה מאד בינה מלאכותית כאשר בלחיצה על כל שורה בגמרא או בספר יתקבלו כל השאלות והדיונים העוסקים בנקודה", הוסיף.

עו"ד יצחק מירון סיכם כי "לפי כמה חודשים ניסו גורמים שונים לקדם רעיון של קשבת ללא מסכיםק והרעיון שעמד מאחורי זה היה שאם אנחנו רוצים ליצור אנשים יותר איכותיים אנחנו צריכים להחזיר את סוג השבת למקורה. איפה בדיוק יהיה קו הגבול אנחנו לא יודעים אבל המטרה של הערך הזה היה להפנות זרקור לשאלות האלה ולעודד אותם ואת החשיבה עליהם".

"נראה כי דבר אחד ברור, מי שהיהדות וההלכה יקרה לו חשוב שישקול גם את הדברים האלה ומי שיכול לעשות את זה כמו שאמר הרב שפרן זה בראש ובראשונה זה האנשים הצעירים שגם יש להם את הגישה לטכנולוגיה ואת החשיבה מחוץ לקופסה", דברי עוד מירון.

הרב חיים גנץ, ראש ישיבת מעלה אליהו בתל אביב סיכם את הערב מכיוון שונה לגמרי. "הייתה לנו פה חוויה מדהימה, לראות את האושר הזה שמזמין את התורה להאיר אותו. בצד זה אני אומר שיש כאן אתגר לאומי לבני התורה - לבנות נפשות מכונסות בתביעה פנימית לחציבה פנימית ולעמל גדול ולאחר מכן נוכל להשתמש ולכוון את הטכנולוגיה".