מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: חזקי ברוך

בתום דיון שארך כשלוש שעות, אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק לביטול הגבלת מספר השרים וסגני השרים שיכהנו בממשלה.

ההצעה אושרה ברוב של 65 תומכים מסיעות הקואליציה המיועדת לעומת 54 מתנגדים מהאופוזיציה.

השר זאב אלקין (הליכוד) השיב לדברי חברי הכנסת מהאופוזיציה וטען כי "כבר לפני ארבע שנים הועבר החוק בהוראת-שעה, וגם בממשלה ש'יש עתיד' ויאיר לפיד השתתפו בה, כיהנו 23 שרים, ויש ח"כים שכיהנו כשרים בממשלה בת 30 שרים".

הוא קרא לעבר חברי האופוזיציה, "איזו צביעות. בשום שלב שר מ'יש עתיד' לא קם ואמר 'אני מיותר' - בואו ונחסוך".

אלקין פירט את פעילותם של המשרדים שכונו "קטנים" כמו המשרד לענייני ירושלים והמשרד לאיומים אסטרטגיים והסברה והוסיף כי "משה בוגי יעלון עצמו היה במשך כארבע שנים שר לעניינים אסטרטגיים ולא חשב בשום שלב, שזו בושה לקבל את התפקיד הזה".

מוקדם יותר הציג את הצעת החוק שר המדע ח"כ אופיר אקוניס, "את השינוי הראשון בחוק יסוד הממשלה פרצה מפלגת העבודה כדי להקים את ממשלת השמאל של אהוד ברק. פעם אחת בלבד נשמר חוק יסוד הממשלה והיה זה בשנת 96 בממשלתו הראשונה של נתניהו. אצל שרון, בשם ההתנתקות והסיבוב פרסה שמאלה, היה זה אז מותר. לכן ממשלתו של אריאל שרון יכלה להחזיק כל כך הרבה שרים – 30 שרים ועשרה סגני שרים. גם אצל יצחק שמיר ושמעון פרס היו מעל 20 שרים בממשלה. הם היו מושחתים? הם שיחדו פוליטיקאים? ודאי התשובה שלילית".

"אף אחד מכם, מגני הדמוקרטיה כעת, לא עמד מול מבחן של אף אחד, ואתם מדברים על דמוקרטיה? אין לי את התקנון של יש עתיד. אבל אצלכם אין מוסדות, אין תקנות ואין כלום. אתם לא מתביישים לדבר על דמוקרטיה? העם אמר את דברו בבחירות בצורה ברורה וחד משמעית בעד הקמת ממשלה לאומית בראשות ח"כ בנימין נתניהו. מציע לכם גם אם זה קשה 'תכבדו את רצון העם', וכמו שאמר בגין 'תתרגלו'", סיכם אקוניס.

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) ענה לו, "היה איזה רגע שחשבנו שתקימו ממשלה לטובת המדינה אבל את זה קברתם ביום הראשון. אפשר לשלוט שלט בבית חולים בעפולה שכאן לא יקנו מכשיר MRI כי הכסף הלך למשרד ממשלתי מיותר".

"התכנסנו כאן היום כדי להקים שמונה משרדי ממשלה מיותרים. הייתי גם חבר קבינט וגם חבר ועדת חוץ וביטחון, ואני אומר לכם 'אין צורך במשרד לענייני מודיעין', רק צריך את הג'ובים והנהגים והמשרות. לא צריך את המשרד לענייני ירושלים כי חבר הכנסת ברקת אמר זאת שזה מיותר. וההצבעה שלו הראשונה במליאת הכנסת תהיה על חוק שחושב שהוא מיותר. הבושה מתה והיא חיה בבלפור", דברי לפיד.