גוש עציון
גוש עציוןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

מחר (חמישי) יתקיים בכפר עציון הכנס הרביעי למחקרי ארץ יהודה ובו יוצגו בין השאר ממצאים ארכיאולוגיים והיסטוריים שנחשפו בתקופה האחרונה בגוש עציון. על הצפוי להיחשף בכנס שוחחנו עם מנהל בית ספר שדה כפר עציון, ירון רוזנטל.

הכנס המדובר מתקיים מדי שנה מאז פטירתו של ד"ר דוד עמית שהיה מצוות בית ספר שדה כפר עציון, ובכל שנה מוצגים בו המחקרים החדשים של השנה האחרונה או השנתיים האחרונות. "המטרה שלנו היא לא רק להביא מטיילים ותיירים לגוש עציון, אלא לייצר את החומרים שיועברו למטיילים על ידי המדריכים. אנחנו משתדלים להיות בית מדרש עם הרבה חידושים ואכן, בכנס הזה יחשפו כמה חידושים".

בכנס יוצגו ממצאים ומחקרים שונים בהם אודות פסיפסים שהתגלו באחרונה, ובין השאר תוצג תגלית שנחשפה על ידי מדריכי בית הספר שירדו לתוך באר המים שבין אלעזר לאפרת, באר מים שהייתה ידועה בעבר אך לא נחקרה, וגילו בה מערכת מנהרות מתקופת בית שני. "לא ברור אם המנהרות הללו הוציאו מים החוצה או רק מילאו את הבאר", אומר רוזנטל ומעלה השערה לפיה מנהרות אלה מתחברות לאמות המים המובילות לירושלים, אמות הקיימות כידוע בסמוך. לטעמו במידה ואכן זו הייתה תכליתן של המנהרות הרי שיש בכך עדות לכך ש"אנשי שבט יהודה ניצלו כל טיפת מים בשביל הדבר החשוב ביותר שהיה להם, ירושלים".

לדבריו "אולי לעולם לא נדע את הסיבה האמתית של המנהרות הללו, כי הרבה מהמערות התמוטטו ולחפור את המנהרות זה דורש תקציבי עתק".

רוזנטל מציין כי מחקרי כפר עציון מגובים באקדמיה, אך עם זאת גורם מרכזי אחד בוחר שלא להשתתף בכנס: "השותף המרכזי שאמור היה להיות, קמ"ט ארכיאולוגיה של המינהל האזרחי, מחרים את הכנס הזה ולא שש לשתף איתנו פעולה". על הסיבה להחרמה זו הוא מספר: "אנחנו מנהלים קמפיין נגד הרס עתיקות ביהודה ושומרון, והקמפיין הזה לכאורה פוגע בהם כי זה מתפרש כאילו המינהל האזרחי אשם בכך, למרות שהביקורת שלנו היא על המדינה שלא משקיעה מספיק משאבים ומאמצים בשמירת העתיקות ביהודה ושומרון בגלל חוסר כוח אדם וחוסר שיטתי בעבודה".

"כשאתה תחת שלטון צבאי ואתה מבקר את השלטון אז לא משתפים איתך פעולה. בשלטון אזרחי משרדי ממשלה יודעים להפריד בין ביקורת שעמותות מחוץ לממשלה מותחות על הממשלה לבין שיתוף פעולה. את הדבר הזה לא מבינים בקמט ארכיאולוגיה".

"כל עוד אין ריבונות צריך לראות איך שומרים על העתיקות של חבל הארץ הזה, וכנס כזה בא להביא את החידושים, אבל קמ"ט ארכיאולוגיה לא מציגים את החידושים שלהם. כלומר הם חופרים ולא מציגים את הדברים לציבור. אנחנו חייבים לצעוק את הדבר הזה כי זה לא קשור רק אלינו אלא לעתיקות העם שלנו".

באשר לממצאים נוספים שיוצגו בכנס מזכיר רוזנטל את קנקני היין הענקיים שנמצאו בהרודיון. "כנראה נועדו לתעשיית יין גדולה מאוד שהייתה בהרודיון".

עוד יוצג מחקרו של שוקי שריר על 'חללי הנצר האחרון'. רוזנטל מסביר כי הגדרה זו נוגעת לחללי מלחמת העצמאות שלמשפחתם הגרעינית לא נותר זכר. "יש כאלה כ-150, מתוכם 15 בגוש עציון. עשרה אחוז מחללי נצר אחרון שנהרגו בכלל המדינה. נהוג לחשוב שהעולים שגויסו מיד אחרי שהגיעו לארץ ישראל ונהרגו נהרגו בלטרון ויד מרדכי, אבל מתברר שבגוש עציון נהרגו חללי נצר אחרון יותר מלטרון ויד מרדכי יחד". גם מחקר זה ונתוניו יוצגו בכנס.