צוואה. אילוסטרציה
צוואה. אילוסטרציהצילום: iStock

כל אדם המעוניין שרכושו יחולק באופן ספציפי לאחר מותו, יכול לערוך צוואה באמצעות עורך דין ירושות וצוואות.

עורך הדין יכתוב את הצוואה בהתאם לרצונו של האדם או יערוך אותה במקרה והאדם עצמו כתב את הצוואה.

כמו כן, חתימת עורך הדין על הצוואה תעניק לה גושפנקא משפטית. כלומר: אדם המעוניין להבטיח באופן חד משמעי כי חלוקת הירושה אשר יותיר אחריו תחולק בדיוק כפי שהוא רוצה, חייב שעל צוואתו תהיה חתימת עורך דין וכן חייב שעורך הדין יוודא ויעיד כי האדם היה צלול לחלוטין בעת כתיבת הצוואה וחתימתו עליה, כך שאדם שירצה לחלוק על צוואתו לאחר מותו, יתקשה מאוד לעשות זאת.

צוואה - מדוע זה חשוב?

לא פעם, כאשר אדם נפטר ללא צוואה, מתחילים מאבקים על הרכוש אותו השאיר אחריו. כאשר אדם לא מותיר מסמך משפטי המעיד על רצונו אודות חלוקת רכושו באופן מדויק, הרכוש עתיד להתחלק בהתאם לחוק הירושה.

אולם, על אף שישנם חוקי ירושה הרי שכל אדם יכול להביע מחאה ולדרוש את חלקו בהתאם לסיבות שונות שהוא מעלה על הפרק. כלומר, ללא צוואה יתכן שעד שיתחלק רכושו של האדם שנפטר יהיו מאבקים משפטיים רבים אשר לא פעם יובילו לסכסוכים בלתי נעימים בתוך המשפחה.

אין ספק שאדם שמשאיר צוואה מונע מראש את הסכסוכים והמאבקים שעלולים לפרוץ בגין רכושו. ישנם סוגים שונים של צוואות, כאשר מטרתה של כל צוואה היא להבטיח את חלוקת הרכוש באופן ספציפי ומדויק בהתאם לרצונו של האדם.

צוואה הדדית

צוואה הדדית היא צוואה אשר נערכת בין בני זוג, אשר כל אחד מהם מסתמך על צוואתו של האחר, בהתחייבות הדדית ביניהם. צוואה מעין זה יכולה להיעשות במסמך אחד משותף לשני בני הזוג, היכיל את שני הצוואות או בשני מסמכים נפרדים.

בצוואה הדדית, בני הזוג יקבעו הוראות זהות אודות חלוקת הרכוש שלהם, לאחר פטירת אחד מהם או לאחר פטירת שניהם. בצוואה הדדית לרוב כל אחד מבני הזוג יוריש את עזבונו לשני לאחר מותו. במידה ושני בני הזוג יפטרו, הרי שרכושם לרוב יחולק באופן שווה בין הילדים שלהם.

ההבדלים בין צוואה הדדית לצוואה רגילה

ישנם הבדלים בין צוואה הדדית לבין צוואה רגילה. ראשית כל, בעוד שצוואה רגילה ניתן לבטל או לערוך בכל עת, הרי שצוואה הדדית היא צוואה שניתן לשנות או לבטל רק על פי חוקים וכללים ספציפיים. שנית, צוואה הדדית היא צוואה אשר אחד מבני הזוג השותף בה, יכול להיות שותף לעריכתה.

ישנם הבדלים נוספים בין צוואה הדדית לצוואה רגילה, אשר בהחלט כדאי להתוודע אליהם בטרם בוחרים לערוך צוואה הדדית. בכל מקרה, בין אם מדובר בצוואה רגילה ובין אם מדובר בצוואה הדדית, חשוב מאוד שמי שילווה אותה יהיה עורך דין ירושות וצוואות מקצועי ומנוסה

כיצד תבחרו עורך דין צוואות לצורך עריכת צוואה?

כאשר מדובר בצוואה הדדית כאמור, לא פעם יש קושי לשנות אותה או לבטל אותה ולכן יש להפעיל שיקול דעת משמעותי בעת כתיבת הצוואה. חשוב מאוד לפנות לעורך דין העוסק בתחום הירושות והצוואות, אשר ידוע כמומחה בתחום עריכת צוואות הדדיות.

עורך דין מעין זה ילווה אתכם בתהליך עריכת הצוואה ויסייע לכם לערוך אותה בצורה הטובה ביותר עבורכם, באופן שלא תצטרכו לבטל או לשנות אותה. כמובן שבמידה וכן תרצו לשנות או לבטל את הצוואה, הרי שעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום, יסייע לכם לעשות זאת בהתאם לכללים, בצורה הטובה ביותר.