יהודי חובש כיפה בגרמניה
יהודי חובש כיפה בגרמניהREUTERS/Kai Pfaffenbach

רבה הראשי של ברלין, הרב יצחק ארנברג, מתנער מדברי הממונה הממשלתי במאבק באנטישמיות בגרמניה, פליקס קליין, שאמר כי אינו יכול להמליץ ליהודים לחבוש כיפה בגרמניה.

"אני חושב שהאמירה של פליקס קליין היא אמירה אומללה. הוא צריך להיות האחרון שיבוא ויגיד ליהודים להתחבא, כי בעצם הוא מכריז על כישלונו. אם אכן יש סכנה, אולי המשטרה או גורם אחר צריך לומר את זה. אבל ממנו הייתי מצפה לעודד את היהודים ולהמשיך להילחם נגד האנטישמיות. זו אמירה שאינה במקום", אומר הרב ארנברג בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריו, "זה הרי אבסורד לא נורמלי. אנחנו רואים מה קורה כאן ברשות הרבים. נשים מוסלמיות ברובן הולכות עם כיסוי ראש ברחוב. אני מגיע לחנויות שאני רגיל לקנות בהן והמוכרות הולכות עם כיסוי ראש מוסלמי. זאת אומרת שלהם מותר ודווקא אני היהודי צריך להסתיר את יהדותי? איפה נשמע כדבר הזה".

לחברי הקהילה שלו וליהודי גרמניה הרב הפיץ הודעה ברורה וחד משמעית. "יצאתי בהכרזה, בבית הכנסת, בפייסבוק ובכל אפשרויות הפצת המידע ליהודים שצריך להמשיך ללכת עם כיפה. אני מאוד שמח שכל חברי הקהילה בדעה אחת איתי. יצאה גם קריאה של הארגונים היהודיים לרגל הבחירות לפרלמנט האירופי שמתרחשות היום ובה נכתב שכל היהודים הולכים לבחור עם כיפה. אפילו יהודים לא דתיים, שבדרך כלל לא חובשים כיפה. זו בעצם התשובה שלנו.

''אם יהודי לא יוכל יותר להסתובב עם כיפה ברחוב, אין לו מה לחפש בגרמניה ובאירופה. זה תחילת סוף החיים היהודיים באירופה כולה, משום שגרמניה היא המנהיגה של האיחוד האירופי".

"אין סכנה להסתובב ברחוב עם כיפה. יחד עם זאת, אם הולכים לרובע מוסלמי ששם כולם מוסלמים, אני לא אומר לבן או לנכד שלי ללכת לשם, כי מדובר בסכנה. בגדול, המצב אינו כזה. אני עצמי מסתובב עם ההמבורג והפראק שלי ואינני מרגיש שום חשש או סכנה. אני קורא לפליקס קליין לקיים פגישה, ללבן את הנושא ולחזור בו מהדברים האלה שאמר", הוא מוסיף.

הרב ארנברג אומר כי בעיית האנטישמיות היא בוערת, אבל ריבוי המוסלמים בגרמניה בפרט ובאירופה בכלל, מדאיג הרבה יותר.

"אני חושב שהבעיה המרכזית היא ההגירה המוסלמית. הרי כולנו יודעים שכל אלו שמגיעים מסוריה וממדינות עוינות אחרות, הם כולם אנטישמיים מלידה. הם גדלים עם שנאת היהודים וגרמניה היתה צריכה לקחת בחשבון שכשמביאים את האנשים הללו לכאן, זה ללא ספק מגביר את האנטישמיות. הבעיה שלנו היא עם המוסלמים. יש גם ניאו-נאצים שעדיין קיימים לצערנו, אבל הם בשוליים. בעיית המוסלמים קיימת בגרמניה, בצרפת ובבלגיה ובהרבה מקומות נוספים", הוא מסביר.

בעיניו מדובר בלא פחות מאבסורד, שהגרמנים אינם מבינים. "לפני כמה שבועות שמעתי שפורסם מה השם הפופולרי ביותר שניתן לילדים בברלין - והוא מוחמד. זאת אומרת שבברלין יש יותר ילדים ששמם מוחמד מכל הילדים האחרים. גרמניה צריכה לקחת על עצמה בצורה דרסטית לעשות משהו - ולא לומר לנו להתחבא. מה אנחנו חוזרים ל-1939? אנחנו חוזרים לתקופה שיהודים צריכים להתחבא?".

"אתמול בבית הכנסת נפרדנו ממשפחה שהחליטה לעזוב את ברלין ולעלות ארצה, ברוך השם. אז עין אחת בוכה והאחרת צוחקת. זה אותנו קצת מחליש אבל המטרה של כולנו בסוף היא לעלות לארץ.

''יש היום מצב שיהודים שולחים את ילדיהם ללמוד בגנים שהם דוברי אנגלית, משום שהם כלל לא בטוחים שיישארו כאן בעוד שלוש או ארבע שנים", מסכם הרב ארנברג את החשש מפני המוסלמים בגרמניה.