שמעון ריקלין
שמעון ריקליןצילום: אמיר לוי, פלאש 90

בכנס לשכת עורכי הדין התעמת העיתונאי והפובליציסט שמעון ריקלין עם נציגי הפרקליטות והטיח בהם 'אני לא מאמין למילה אחת שלכם'. ביומן ערוץ 7 שוחחנו איתו על המפגש הטעון.

"הייתי האחרון שדיבר בפאנל שעסק בפרוצדורה. ניסיתי להגיד להם שיש אכיפה סלקטיבית, יש פרוצדורה לנציגי הימין ופרוצדורה אחרת לשמאל. שי ניצן עצמו אומר שכל העבירה של שוחד עם תקשורת היא תקדימית, זה לא היה", מזכיר ריקלין את דברי פרקליט המדינה בראיון ל'מקור ראשון'.

"מי קבע שזה יקרה דווקא עכשיו, ומי קבע שזה נחשב שוחד. הרי כשהיה חוק ישראל היום, הרבה ראשי מפלגות תמכו תוך יחסים בלתי תקינים בינם לבין העיתון ואיש לא חקר ולא בדק את זה. היחיד שניסה לבלום את זה הוא ראש הממשלה נתניהו, ואותו רוצים להעמיד לדין על יחסים לא הוגנים עם התקשורת כאילו מדובר בשוחד. זה הרי לא יעלה על הדעת, ולכן אמרתי למשה לדור (פרקליט המדינה לשעבר) 'אני מקשיב לך אבל אני לא מאמין לאף מילה שלך".

לכך מוסיף ריקלין ומעיר כי הדהימה אותו תגובת הקהל, המורכב מעורכי דין, לדבריו. הקהל בחר להגיב במחיאות כפיים סוערות לדברים. "אני עצמי הייתי מופתע".

בדבריו דוחה ריקלין את דבריו היום של פרקליט המדינה, עוד שי ניצן, ולפיהם ההאשמות שמטיחים בו על שיקולים זרים הם דברי כזב שהוטחו בכל רשויות החוק, בכירי המשטרה והמפכ"ל, היועמ"ש והפרקליטות. "לא מדובר בטענה לשמאלנות. זה יותר מכך. זה מאבק בין אליטות. יש כאן קבוצה שלא מצליחה לשכנע את העם שהיא ראויה לשלטון ומנסה באמצעים משפטיים ופסולים לחזור אליו".

"למה אני תומך בנתניהו? אני הרי יותר ימני ממנו. הרי הקמתי מאחזים ביו"ש. אני תומך בו כי הוא בסך הכול דוגמא לכל הסיפור. מי שלא מאמין לי שיחפש בגוגל את מה שעשה שי ניצן לגל הירש. הוא שיקר על גל הירש כשרצו למנות אותו למפכ"ל. אני תומך בגל הירש כי שיקרו עליו. אני רואה עוול כשהמערכת מנסה לתפור מישהו כמו רפול, קהלני ונאמן, ואני אומר שיש כאן בעיה".

על איזכור שמותיהם של רפול, נאמן וקהלני שאלנו אם שמות כמו חיים רמון ואהוד אולמרט שמגיעים משמאל אינם פורכים את הטענה. ריקלין משיב: "רמון בעצמו אומר שניסו לסכל אותו בגלל מערכת המשפט. אני מפנה אותך לספרו של אולמרט כדי לראות מהו שיא השפלות. אולמרט כותב שם שגורמים רבי עוצמה, ומרמז לפרקליטות ולמערכת המשפט, ניסו לסכל את התפקוד שלו כראש ממשלה, ואחרי זה הוא משתף פעולה עם אותם גורמים נגד נתניהו? אני שואל את עצמי אם אין סוף לבושה".

לנוכח כל זאת, איך קורה שאחרי עשרות שלטון הליכוד ואחרי כל המאמצים להסית חזרה את הגה המשפט לכיוון אחר, לייצר איזונים, עדיין זו תמונת מערכת המשפט?

"זה מחדל", קובע ריקלין. "זה ההדר הבית"רי, זה הרצון של הליכוד להגיד שיש שופטים בירושלים. לצערי הרב גם נתניהו לא נקי בעניין הזה, אבל הפעם זה נראה שהולכים ברצינות על פסקת ההתגברות וגם על שינוי שיטת בחירת השופטים. הגיע הזמן לאזן את רשויות המדינה. כאשר גם מימין וגם משמאל לא סומכים על שיקולי מערכת המשפט, אנחנו כמדינה דמוקרטית בבעיה, ואת זה צריך לשנות".

ריקלין מחריף את דבריו כשהוא מתבקש להתייחס למשפט המסכם של נאום שי ניצן היום בכנס לשכת עורכי הדין ולפיו "כל מערכת, כל אדם, אינם חסינים מטעויות. אך בין טענות לטעויות בתום לב, שעלולות לקרות, לבין טענות המייחסות זדון לעשרות ומאות משרתי ציבור ישרי דרך, ישנו מרחק עצום". על משפט זה תהינו אם ומדוע הוא, ריקלין, קובע שאכן מדובר בזדון ולא בטעות: "אני אומר זדון ושהוא יותר חמור מלדור. מי שלא מאמין לי שיבדוק מה עשה שי ניצן לנערים בתקופת ההתנתקות, לאיזה כלא הוא שלח אותם, ואיך הוא אישר לעצור אוטובוסים במרכז הארץ בשם שלטון החוק. זה לא זדון. האימא של הזדון. הוא איש רע".