להיות בשטח ולראות את הדברים בעיניים
להיות בשטח ולראות את הדברים בעינייםצילום: דובר צה"ל

הם החליפו את השיעורים התיאורטיים בבא"פ לכיש בסימולציות מעצרים בשמש הקופחת של חטמ"ר יהודה, כאשר תושבים, יהודים ופלסטינים כאחד, מקיפים אותם מכל עבר. כך לא נראה בדרך כלל האל"ת (אימון לפני תעסוקה) של הצנחנים, אבל הפעם הזו הייתה שונה.

"אימון לפני תעסוקה בפיקוד המרכז קורה תמיד בבסיס האימונים הפיקודי בלכיש", פותחת ע׳ קצין האג"ם של חטמ"ר יהודה, סגן מורן דוד, "התכנים העיקריים בו הם שיעורים עיוניים ומעשיים, שמתמקדים בטכניקות קרביות - ירי, לש"ב, קרב מגע, הוראות פתיחה באש, ואצלנו מתווספת גם שיחה עם מפקד החטיבה על מנת לחבר את הלוחמים לגזרה כבר מאותה הכנה".

"ההכנה בבא"פ לכיש מאוד מקיפה ונוגעת בכל מיומנויות הלוחם הנדרשות, אבל יש דבר אחד, או במקרה שלנו - מקום אחד, שהיא לא יכולה לגעת בו: הישוב היהודי בחברון על כל מורכבויותיו", היא מדגישה ומתחילה לפרט.

אימון משותף
אימון משותףצילום: דובר צה"ל

"צריך להיות בשטח ולראות את הדברים בעיניים, בנוסף לאימון הקלאסי שכל גדוד צריך לעבור במתקן אימונים - לדברים האלה אין תחליף", אומר בנחרצות מפקד פלוגת תל רומידא של גדוד רותם, שהעביר חלק מהאל"ת הנוכחי למחליפיו בגדוד 890 של הצנחנים, "אתה לא באמת מבין את החוויה המשמעותית והמורכבת של קו חברון מלדבר עליו - הוא צריך להיות זירת האימון שלך באופן הרבה יותר מוחשי".

"גדוד העיר", הגדוד התורן שתופס קו בגזרת הישוב היהודי, אכן מתמודד עם אחת הגזרות הלא פשוטות שיש ליהודה ושומרון להציע. חיכוך תמידי בין אוכלוסייה יהודית ופלסטינית, וסבירות גבוהה שאם יתפרץ אירוע, זה יקרה תוך שניות ובלי הכנה מוקדמת רבה.

"פירקנו את מאפייני הגזרה לכשירויות שהלוחם צריך כדי להתמודד עם מה שקורה בה", מסבירה סגן דוד, "אנחנו רוצים שהם יבינו שלגזרה הזו יש תכונות שאין בשום גזרה אחרת, גם לא באזורים אחרים שתחת החטמ"ר שלנו".

בדיוק מסיבה זו, לאחר פיילוט שהתבצע בהצלחה בפברואר האחרון, נכנס גדוד 890 האדום אל זרועותיו של גדוד רותם הסגול, שכבר חיכה לו בחברון. המטרה? להכין את לוחמי הקו החדשים להתמודדות עם הגזרה - בגזרה עצמה.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

"את החלק הראשון השארנו בבא"פ לכיש", מעידה סגן דוד, "תרגולים שגרתיים, פטרולים, אימון מעצרים, מטווחים ושיעורים פרונטאליים. את החלק השני הוספנו בשביל שללוחמים תהיה הזדמנות ליישם ולהוציא לפועל את מה שהם למדו בבא"פ בתוך הקו עצמו, לנצל את השטח".

"אנחנו חושפים את הלוחמים הנכנסים לגזרה במאה אחוז", היא מוסיפה, "הם יראו כבר מהרגע הראשון כמה המשימה כאן אחרת בגלל מורכבות האוכלוסייה, והם גם יטעמו מהביצוע שלה".

החטיבה מצמידה ללוחמים הנכנסים אליה חונכים מקצועיים, על מנת שייכנסו לאימון בראש שקט. "החונכים רבים ומשמשים יחד מעטפת מלאה לגדוד הנכנס: אג"ם חטיבה, חונכי בא"פ לכיש שממשיכים עם הלוחמים לתוך חברון, סמח"ט, מח"ט, קצין הגמ"ר, מודיעין, מילואימניקים שזו הגזרה האופרטיבית שלהם וכמובן - מפקדי הפלוגות מגדוד רותם שמסיימים את התפיסה הנוכחית", מפרטת סגן דוד.

הקו האחרון של גדוד 890 היה קו עזה, שהוא מורכב כשלעצמו, אך ע׳ קצין האג"ם מבקשת לציין כי יש הבדל מהותי מרכזי בין ההתמודדות עם הפח"ע בשתי הגזרות הללו. "בהפס"ד על הגדר יש זמן תגובה מעט גדול יותר, משום שיש הפרדה ברורה בין הכוח - לאויב", היא מסבירה, "כאן, ביישוב היהודי בחברון, הכוח הצבאי מוטמע בתוך האוכלוסייה המעורבת ולכן פעילות עוינת יכולה לצוץ מכל פינה - ההחלטות כאן צריכות להילקח בקצב שיא".

אז איך זה בעצם נראה? "מתחילים בסיור במוקדי הגזרה, אותו אנחנו מדייקים לרמת המשימה של כל פלוגה", מתארת סגן דוד ומבהירה, "פלוגת תל רומידא - שכונה צפופה בה כמעט ואי אפשר להבדיל בין בתים יהודים לפלסטינים, שונה לחלוטין מפלוגת ג׳אליס, בה יש צורך מרכזי להגן יותר על צירים. החיילים מתפצלים לפלוגות ואחד ממפקדי הגזרה הבכירים סוקר להם על גזרתם הספציפית והמשימה בה".

ממשיכים להכנה מנטלית, אולי החלק ששונה באופן הקיצוני ביותר מהמקביל לו בבא"פ לכיש. "בדרך כלל מדובר בחלק ממוזג בו צופים בשחקנים מציגים סימולציות ולאחר מכן דנים עליה. אבל בגרסה שלנו לאל"ת - הסימולציות עוברות לשטח - למעבר 160, בו יכול לפגוש אותם הפס"ד גדול, למשל. הם רואים את הסיטואציה בעיניים במקום בו היא תתפתח, ואין המחשה טובה מזו".

"מי שיתמודד עם אותו חיכוך", ממשיכה סגן דוד, "ומי שיהיה הראשון להיות שם ויצטרך להגיב בשנייה - זה אחד הלוחמים שאני מכינה עכשיו".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

מכאן לתרגילי התחנות - 7 שעות בהן מתרגלים החיילים הלכה למעשה משימה שלמדו בשיעורים העיוניים - רק במקום בו יצטרכו באמת לבצע אותה: פטרולים, סיורים, שמירות בפילבוקס או בעמדה ועוד. "כל פלוגה מתרגלת רק את המשימות שתואמות לגזרתה - לוחמי פלוגת חרסינה יאבטחו את ציר המתפללים, בעוד לוחמי פלוגת תל רומידא יתפסו את עמדות השמירה לאורך השכונה. כך אין סיכוי שייכנסו לקו בחוסר ודאות".

בלילה, כשהחיילים ישנים - מגיע תורם של המפקדים להתכונן. טוב, אולי להתכונן זו לא המילה הכי מדויקת. "כל מ"כ, מ"מ ומ"פ בכל פלוגת צנחנים נכנס לבצע פעילות מבצעית התקפית בלילה הראשון בגזרה יחד עם גבעתי", מספרת סגן דוד, "אין יום בקו חברון שאין בו פעילות כזו - הם צריכים להיות מוכנים לבצע נוהל קרב, להכיר את בעלי התפקידים בגזרה ולהבין הכול מהעיניים של מי שמבצע את התע"ם עכשיו. מתי ייצא לצנחנים שוב לראות איך גבעתי עושים פעילות מבצעית, ולהפך?".

"אני מאמין שכשלוחמי 890 ראו אותנו מתנהלים בסיטואציות האלו הם קיבלו סוג חדש של פרספקטיבה", מעיד מ"פ תל רומידא, "לא מדובר בבט"ש רגיל, זה היה צעד מאוד נכון לקחת אותם איתנו, צעד אחרי צעד, כדי שלא ייכנסו לגזרה ללא מודעות למה שמתרחש בה".

לאחר שביום השני מתנסים הכוחות בטכניקות מעצר נוספות על בתים נטושים שאושרו לתרגול במרחב העיר, מתקיים תרגיל פלוגתי שבנתה פלוגה מגדוד רותם על מנת להראות עוד חלק במציאות היומיומית שלהם בקו. "אין פה שטח סטרילי לתרגול", מסבירה ע׳ קצין האג"ם, "אחד התרפ"לים הציג באמצעות בימוי אויב סיטואציה של הפס"ד שפורץ בשניות, איתו כל הפלוגה צריכה להתמודד ביחד".

תרפ"ל נוסף, זה של פלוגת תל רומידא, הציג תרחיש פיגוע חי. "תרגלנו פיגוע נגד אחת העמדות", מציג המ"פ, "הקפצנו את פלוגה והתחלנו סריקה ביישוב. הצגנו להם על אילו גגות נכון להעלות צלפים אם יש צורך, מתי נוח להעלות רחפן, מה הן נקודות הקפיצה הנכונות. בשטח מבינים בדיוק מה המכשולים והיתרונות - ואיך, בהסתכלות נכונה, תוכל לנצל אותם להצלחת המשימה".

הלוחמים באימון
הלוחמים באימוןצילום: דובר צה"ל

האל"ת הסתכם בסיור במערת המכפלה, אחד המוקדים מעוררי המחלוקת המרכזיים בעיר. "בסופו של דבר אי אפשר להתעלם מזה, "מג"ב המערה" העבירו את הסיור הזה מתוך מודעות לכמה האתר הזה מרכזי כאן, ואני חושבת שזה סייע לכוחות להבין למה הם כאן ומה מקור המשימה המבצעית בגזרת היישוב".

"הביקורת, מרמת המג"ד ומטה, הייתה מאוד חיובית", מסכמת סגן דוד, "הסתובבתי כל הזמן בין הלוחמים והרגשתי שהם מוכנים ודרוכים יותר. כשמפקדים בכירים באמת מראים להם עם מה הם הולכים להתמודד יום-יום, זה ללא ספק משפיע".

"בסוף אני מאמין, שרק כשהם ייכנסו באמת באמת לעומקו של השטח, מעבר להצצה של היומיים שנתנו להם - הם כבר יבינו הכול, אבל אני מרגיש שלגמרי יש פה ממד של פיזור ערפל הקרב", מסכם מ"פ תל רומידא, "נותר רק לאחל - בהצלחה לצנחנים!"