יש בנו אופטימיות כי השינוי אפשרי
יש בנו אופטימיות כי השינוי אפשריצילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיבל לידיו את דוח היחידה לתיאום המאבק בגזענות.

את הדוח הגישה לנשיא מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, לצד ראש היחידה לתיאום המאבק בגזענות אווקה קובי זנה.

הנשיא פתח בסיפורו של החייל דמאס פיקדה ואמר "באפריל 2015 פורסם סרטון ובו נראו שוטרים מכים קשות את החייל דמאס פיקדה, מבלי שהפגין כלפיהם אלימות. וכך, בסמוך לחג הפסח המסמל את החופש והחירות, החלה המחאה הציבורית של קהילת יוצאי אתיופיה, כנגד היחס הגזעני ממנו סבלו.

''האזרחים שיצאו לרחובות, ובהם הטובים שבבנינו ובבנותינו, סיפרו לנו שהם מתמודדים עם תופעות של גזענות, הדרה ותיוג על בסיס יומיומי - במשרד, ברחוב, או בגינה הציבורית. המחאה שלהם, אז כמו היום, היא המחאה של כולנו. יש לנו, לכולנו, לחברה הישראלית כולה, אתגר עצום שאנחנו חייבים להתמודד איתו".

הנשיא הוסיף ״עיון בדוח שפרסמתם חושף את עומק הבעיה שמולה אנו ניצבים. הוא חושף את הגזענות וחוסר השוויון, שבהם נתקלים רבים מבני החברה בישראל: ערבים, חרדים, אתיופים, בני עדות המזרח, יוצאים ברית המועצות לשעבר, ולצערי, עוד רבים אחרים".

הנשיא סייג ואמר כי לדוח ישנו גם צד חיובי: "אמנם אנחנו עדיין לא חיים בחברה אוטופית שבה שוויון ההזדמנויות, הוא נחלת הכלל. אבל ישנה קבוצה גדולה והולכת של אנשים, קבוצה משמעותית ומחויבת של יזמים חברתיים, חוקרים, ממונים ממשלתיים מכלל המשרדים, שפועלים על מנת ליזום שינויים מערכתיים, מקיפים ומעמיקים. שינויים שיאפשרו למוסדות המדינה ולמשרדים השונים, להביא אל המערכת, את הטובים והמצוינים ביותר שייבחנו רק על פי כישרונם ולא על פי מוצאם או צבע עורם.

''אין ספק, בפנינו עוד דרך ארוכה במאבק בהטיות, בגזענות ובדעות הקדומות, אבל המודעות עלתה קומה, וכבר אפשר לראות במרחק אופק אחר''.

הנשיא הזכיר שוב את היוזמה הקוראת לצעירים יוצאי אתיופיה לבקש מחיקת רישום פלילי: "לפני מספר חודשים יצאנו, שרת המשפטים ואני, בקריאה לקטינים ולצעירים יוצאי אתיופיה שנשפטו בעבר בגין עבירות של הפרת הסדר הציבורי, להגיש בקשות למחיקת רישום פלילי. אמרתי אז כי יוצאי אתיופיה חוו יחס מפלה מצד הממסד ומצד החברה הישראלית, הם סובלים מסטריאוטיפים שליליים, וחשופים להדרה ולאפליה ואף לגילויי אלימות פיזית ומילולית''.

הנשיא הדגיש "חובתנו כחברה לעשות הכול על מנת להתמודד עם הגזענות שבתוכנו, ולעקרה מן השורש. חובתן של כל הרשויות להילחם בתופעות של תיוג, הדרה, ואפליה מכל סוג. הקריאה שלנו לאותם צעירים לפנות בבקשות לחנינה הינה צעד נוסף במלחמה בתיוג ובהדרה. צעד נוסף לאיחוי השבר בין ישראלים יוצאי אתיופיה, לממסד ולחברה״.

מנכ״לית משרד המשפטים, אמי פלמור, אמרה במעמד ההגשה כי היא מודה על ההזדמנות שניתנה ליחידה לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים להגיש את הדוח השנתי השני לנשיא המדינה.

״הגשנו לך בשנת 2016, אדוני הנשיא, את הדו״ח המקורי של הצוות הבין משרדי למיגור הגזענות ליוצאי אתיופיה ומאז קמה יחידה שעוסקת לא רק ביוצאי אתיופיה אלא בכל עם ישראל; היחידה מקבלת ומטפלת בתלונות מכל אזרחי המדינה. אזרחים ערבים, אזרחים ממוצא רוסי וממוצא מזרחי ועוד", סיפרה פלמור.

''בזכות מחאת יוצאי אתיופיה, נדרשה מדינת ישראל לעסוק באופן מוסדי במאבק בגזענות; משרד המשפטים גאה לעמוד בחוד החנית של המאבק ולקדם תהליכי עומק למניעת מדיניות מפלה. אני מודה לנשיא המדינה על הרוח הגבית ומאמינה שפעילות היחידה משתלבת בעשייתו של הנשיא לחיבור ואיחוי כל קהילות החברה הישראלית. הדו״ח משקף גם ניצנים של שינוי, ואנו מבקשים לשדר כי גם אם הדרך עדיין ארוכה, יש בנו אופטימיות כי השינוי אפשרי״, הוסיפה.