תרזה מיי בדאונינג 10
תרזה מיי בדאונינג 10צילום: רויטרס

ימים אחדים אחרי שתרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, התפטרה מתפקידה וזעזעה שוב את הפוליטיקה הבריטית, פרופסור דרור ורמן מהאוניברסיטה העברית, מומחה לבריטניה, עומד על הבעיות המרכזיות העומדות בפני הממלכה.

"זה כמו שצופים בטרגדיה שסופה ידוע מראש והסוף מגיע. באופן פרקטי כרגע המפלגה השמרנית תבחר מנהיג אחר להחליף את מיי – אבל הוא יהיה תקוע עם אותו פרלמנט ועם אותן בעיות. הבעיה המרכזית היא חוסר הזמן. הרי עד סוף אוקטובר, אם הם לא מקבלים ארכה, הם חייבים לצאת מהאיחוד האירופי. אין להם זמן ליישם עד אז מדיניות חדשה", אומר ורמן לערוץ 7.

לדבריו, מרבית האזרחים בכלל מתנגדים למהלך הברקזיט. "הבריטים לא מעוניינים לצאת מאיחוד האירופי. התוצאות של הבחירות לפרלמנט האירופי שהיו השבוע, מלמדות שיש רוב די מוצק נגד יציאה מהאיחוד. המפלגות שהיו בעד הישארות באיחוד קיבלו יותר קולות. כל סקר דעת קהל שהיה בשנה וחצי האחרונות מראה שיש רוב למהלך שיהפוך את מגמת הברקזיט".

אבל הוא מניח שהמהלך בלתי הפיך. "יש התנגדות לא מבוטלת לדיבור על יציאה מאירופה בלי הסכם בכלל, שזה נראה כרגע התסריט העיקרי. לא ברור לאיזה מהתוצאות אנחנו הולכים להגיע – לפרישה עם או בלי הסכם".

לשאלה מה חושב כעת האזרח הבריטי הממוצע עונה פרופ' ורמן, "אני חושב שהוא בעיקר כועס. הבריטי הממוצע עייף, הנושא של הברקזיט משעמם אותו והוא מרגיש שכל הפוליטיקאים אכזבו אותו. כולם בעיקר רוצים שיימצא פתרון שיוציא אותם מהקיפאון שבו הם נמצאים כל כך הרבה חודשים בלי ששום נושא אחר במדיניות הפנים מטופל".

ורמן מעריך שלמהלך לא תהיה השפעה על ישראל. "אם בסופו של דבר ייערכו בחירות חדשות ותעלה מפלגת הלייבור, ייתכן שתהיה השפעה. נכון להיום, אנחנו צריכים לצפות בזה כמו שאר העולם שמופתע איך אומה עם מסורת פוליטית כל כך רצינית הגיעה למקום כל כך לא רציני".