יצחק פינדרוס
יצחק פינדרוסצילום: שירה הרשקופ/TPS

חברי הכנסת החדשים המשיכו היום (שלישי) לשאת במליאת הכנסת את נאומי הבכורה, בצל החשש שבעקבות פיזור הכנסת יהיו ח"כים שכלל לא יספיקו לנאום נאום שכזה.

ח"כ מנסור עבאס (רע"מ בל"ד) סיפר איך הוא רואה את דת האסלם על פי תפיסתו ואמר: "דת האסלאם, כמו כל דת, סבורה שהיא הנכונה, אך אינה כופה את עצמה על אחרים ודוגלת בעיקרון חופש הדת, ומכירה ביהדות ובנצרות וקוראת לבני שלוש הדתות להתאחד סביב האמונה באל ובעשיית חסד ושותפות בדרך לשלום. דת שמכירה באחר השונה ובזכותו להיות שונה, ומגדירה שתכלית השוני בין העמים והקבוצות השונות להכיר את האחר, לדעת מה אמונותיו או ערכיו, להבין את פחדיו, לדעת על חלומותיו ושאיפותיו, ואולי ליצור שותפות וסולידריות וגם אחווה. זהו האסלאם אשר ירשנו מהנביא מוחמד, עליו השלום. אין כאן אתוס חדש, אלא חזרה לשורשים ולמהות".

"האסלאם עומד היום בפני אתגרים קשים, כמו כל דת או אידיאולוגיה מודרנית, להתגבר על הקיצוניות ולשמור על האופי הערכי והאנושי ועל המתינות שיש בו. את מעמדו של האסלאם במדינת ישראל יש להציג בגאווה, דתם של מיליון וחצי אזרחים, אך קשה לפסוח על העוול המתמשך באי ההכרה בדת האסלאם מהיבטים שונים ויש עוולות רבות שצריך עוולות שיש לתקן", ציין.

ח"כ עבאס פירט את האתגרים המרכזיים של החברה הערבית ובכוונתו לפעול על מנת להביא לשיפור: "החברה הערבית סובלת היום מגלי פשיעה מאורגנים שגבתה מאז שנת 2000, לפי מרכז אמאן כמעט 1,342 קורבנות, בנוסף לאלפי פצועים פיזית ונפשית. אין לי ספק שחברה שניצחה במלחמת הקיום במולדת תנצח גם במלחמתה על הפשיעה. מדינה ישראל יכולה להיות שותפה למלחמה הזו ולהושיט יד לאזרחיה הערבים, אך בינתיים היא מהססת ומוותרת על חלק משליטתה וריבונותה לטובת קבוצות הפושעים שמסתובבים חופשי ברחובות היישובים הערביים גם ביום וגם בלילה. החברה הערבית סובלת גם מהפקרות בתחום התכנון והבנייה ברמה ארצית ממלכתית, וגם ברמה מקומית מוניציפלית. התוצאה הבלתי נמנעת להפקרות זו, שהצעירים לא מוכנים לחכות עוד 20 שנה לסיום תוכניות המתאר, ומחליטים לבנות על אדמותיהם ללא אישורי בנייה, לא כהתרסה נגד שלטון החוק אלא כהכרח לצורכי החיים בכבוד."

לבסוף התייחס ח"כ עבאס לסוגיה הפלשתינית ואמר: "את הקשר עם העם הפלסטיני אי אפשר לשבור, ולא צריך לשבור. חזוננו - ששני העמים יחיו בשלום, בביטחון ובשותפות, שתי מדינות: מדינת ישראל שוויונית לכל אזרחיה שבה מעמד החברה הערבית לא פחות ממעמד החברה היהודית, ומדינה פלסטין עצמאית שצריכה לקום בגדה המערבית וברצועת עזה ובירתה אל קודס. לעולם לא ניכנע ולא נשלים עם התבוסה ולא נקבל את תוצאות אל-נכבה."

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) התייחס לסוגיית גיוס בני הישיבות ואמר: "יש בארץ ישראל אלפי לומדי תורה שמקריבים את החיים שלהם לשמירת הלפיד, המסורת וערכים. בלעדיהם אין לנו זכות קיום בארץ הזאת, בלעדיהם אין לנו בסיס לערכים אמיתיים. מי שנושא את הכתר הזה הם אותם אלפי תלמידי ישיבות וכוללים, שהוגים בהיכלי הישיבות, הם הכתר שנושאים את העבר המפואר שלנו ומבטיחים את הקיום העתידי שלנו כאן בארץ הזאת."

ח"כ פינדרוס פירט את האתגרים הניצבים בפני הציבור החרדי, "הזכות לחיים איכותיים במדינה היא לכולם: לחרדי, לערבי, לדתי, לחילוני, לדרוזי, לצ'רקסי. היא לכל אדם באשר הוא אדם. גם לאיש או אישה חרדיים מגיעה תעסוקה הולמת מבלי לפגוע בעקרונות הדתיים, מבלי לפגוע בניצול של הזכויות שלהם במקומות העבודה. גם לחרדים מגיע פתרון דיור בר השגה, בטח כשרוב הקרקעות הן של המדינה. הזכות לחינוך היא לכל הורה באמונתו, בטח במדינה יהודית. גם מי שבוחר בחינוך תורני לא אמור להיפגע. בטח ובטח לא בגן ילדים, ששם אין ויכוח על לימודי ליבה, ובטח ובטח לא בחינוך מיוחד, ששם לא הנושא הוא לימודי ליבה – מתמטיקה, רמת האנגלית, או כל מיני דברים כאלה. אין שום סיבה בעולם שבשל עצם היותו ילד חרדי יפגעו זכויותיו."

בסיום ציין פינדרוס, "בעשרות השנים האחרונות יש שיח שהולך וגועש על מקומה והגדרתה של הרשות השופטת והחוקה. עם ישראל לא צריך לחפש ולייבא חוקה ממקור חיצוני. עם ישראל, כשהוא מבקש חוקה ממקום אחר, הוא רק מפסיד. הוא מפסיד כשיש אצלנו את הכתר של כל חוקה ומוסר שקיימים בעולם. יש לנו את תורת ישראל, זהו הנכס הלאומי ההיסטורי היקר ביותר שקיים עלי אדמות. המוסר, החוקים הם היסוד והמקור ההיסטוריה לכל המוסריות וחוקי הצדק שקיימים בעולם".

ח"כ אנטאנס שחאדה מרע"מ בל"ד התייחס ליוזמות הקואליציה שנשמעו לאחרונה ואמר: "האמת היא שחיסול הדמוקרטיה לא החל בחוק החסינות או הרחבת מספר השרים או אפילו חוק הלאום, זו לא השחיתות של ראש הממשלה וחלק משריו שמהווים סכנה לדמוקרטיה ולעתיד של כולנו. עבורנו אלה מותרות לעומת העיקר".

לדבריו, "המאבק האמיתי למען דמוקרטיה נמצא במקום אחר, מי שחושש באמת לדמוקרטיה אמור להתנגד לכיבוש. עליו להודות שכיבוש, ושליטה בעם אחר מנוגדים לכל ערך דמוקרטי או לכל ערך הומני אנושי בסיסי וחובה עליו לפעול לסיום הכיבוש ושליטה לא חוקית ולא מוסרית על מיליוני בני אדם חסרי זכויות. מי שבאמת שואף לשלום יתנגד איתנו לתכנית המאה האווילית של טראמפ. מי שבאמת חושש לדמוקרטיה היה צריך להתנגד לחוק מניעת ציון יום הנכבה וחוק איחוד משפחות וחוק ועדו הקבלה. מי שבאמת שואף למשטר דמוקרטי יעמוד לצד האזרחים הערבים נגד האפליה הגזענות וההדרה. אנו מבטיחים לכלל האזרחים להמשיך את המאבק למען הדמוקרטיה, סיום הכיבוש ופתרון צודק לסוגיה הפלשתינית שמשמעו בין היתר, פירוק כל ההתנחלויות בשטחים הכבושים כולל ירושלים המזרחית".

"לצד סוגית 67 יש את סוגיית 48 ושתיהן קשורות. הרי בלתי אפשרי להבין את המציאות היום יומית של האוכלוסייה הערבית ללא הנכבה. עבורנו לא מדובר באירוע מהעבר אלא אירוע מכונן שממשיך להשפיע על המציאות היום יומית", הוסיף שחאדה.