זירת הפיגוע הרצחני בברקן
זירת הפיגוע הרצחני בברקןצילום: פלאש 90

נשיא בית המשפט לערעורים, אל"מ נתנאל בנישו, החליט היום (שלישי) להחמיר בעונשו של המחבל הקטין שהורשע באי מניעת הפיגוע בברקן, בו נרצחו קים לבנגרונד יחזקאל וזיו חג'בי, וגזר עליו שנתיים מאסר בפועל.

בדבריו התייחס הנשיא למציאות החיים רווית הפיגועים "במציאות הטרופה בה אנו חיים, כאשר קמים בודדים לבצע פיגועים, בידם של בודדים אחרים למנוע מהם לעשות כן.. עדיין מצופה מצעיר הקרוב לגיל בגרות כי תעמוד לו שדרה ערכית בסיסית שתניע אותו לפעול למניעת רצח חפים מפשע".

עוד התייחס הנשיא למעטפת התמיכה במחבל, ואמר "מפגעים דומים זוכים למעטפת חברתית אוהדת ותומכת, העשויה לחזקם.. לפני המעשה ואחריו". בהמשך הסביר את הצורך בהרתעת המעטפת בכדי למנוע הישנות פיגועים".

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המייצג את משפחות הנרצחים בפיגוע בברקן בירך על ההחלטה "פסק הדין שניתן על ידי הנשיא בערעור הוא פסק דין חשוב מאוד. לא אגזים אם אומר שמדובר במהפכה של ממש. פסק הדין אומר שיש להחמיר בענישה של כל מי שסביב המחבל, המעטפת, אלו שלא מנעו את הפיגוע, אלו שסייעו לפיגוע או סייעו לאחר מעשה, כי המעטפת היא זו שמאפשרת את הפיגועים. או בלשונו של השופט 'פיגוע של בודדים אפשר לעצור על ידי בודדים', ולכן אותם בודדים שלא מנעו את הפיגוע, שסייעו, חייבים להיענש בחומרה".

בלייכר ציין כי מדובר בשינוי תפיסתי "אם עד היום גישת בתי המשפט היתה לוותר או לא להחמיר עם הסייענים וסביבת המחבל, סוף סוף מתחיל שינוי בכיוון. המחבל קיבל שנתיים מאסר, ובית המשפט אומר שלא מוצה איתו הדין, בגלל שזו ערכאת ערעור והוא קטין, והכיוון הוא להחמיר את העונש לשנים רבות".

בסוף דבריו התייחס עורך הדין למשפטה של אם המחבל מברקן, שהורשעה אף היא באי מניעת הפיגוע "עכשיו עומד על הפרק משפטה של אם המחבל, ובקרוב ינתן פסק דין. מספר פעמים ערכאות נמוכות רצו לשחרר אותה, ואנו מקווים שאמירת נשיא בית המשפט לערעורים תהיה ברורה לכל הערכאות האחרות, שהדרך היחידה לעצור את הטרור היא להילחם בסביבת הטרור, והחמרה בענישת המעטפת - אלו שלא מנעו את הפיגוע, שסייעו, זו הדרך להציל חיים של אזרחים ותחילת הדרך לעצירת הטרור".

נזכיר כי מכתב האישום של הקטין עולה כי הקטין נפגש עם המחבל מברקן מספר פעמים לפני הפיגוע, וידע על כוונותיו. בערב הפיגוע אף אמר לו המחבל כי אביו (של הקטין) ישתחרר למחרת מהכלא הישראלי, דבר המצביע על כוונת המחבל לבצע פיגוע חטיפה לצרכי מיקוח.

על הקטין נגזרו שמונה חודשי מאסר בלבד, מה שהוביל לערעור הפרקליטות על קולת העונש, אשר, כאמור, התקבל היום על ידי נשיא בית המשפט לערעורים, שהחמיר את עונשו לשנתיים מאסר.