יעקב ליצמן
יעקב ליצמןצילום: אסתי דזיובוב/TPS

בעקבות טענות יו"ר ישראל ביתנו אביגודר ליברמן לפיהן ההנהגה החרדית מבקשת לכפות 'מדינת הלכה', כלשונו, טוען העיתון החרדי 'המודיע' כי מדובר בסילוף מוחלט.

במאמר מערכת מגולל העיתון האגודאי את משנתו של ליברמן ומפרק אחת לאחת את טענותיו כלפי הנהגת הציבור החרדי.

"הדברים מופרכים מיסודם. במדינת ישראל אין 'כפיה דתית'. אם קיימת כפיה במישור האידיאולוגי, הרי זו 'כפיה חילונית', נכתב בעיתון המזוהה עם ליצמן.

ויש דוגמאות למכביר: "כך למשל, ייאסר על יהודים שומרי תורה לקיים ארועים כדרכה של תורה במתחם ציבורי; כך למשל, יבקשו לחייב חיילים דתיים להאזין ל'שירת נשים'; כך למשל, יופרו בזה אחר זה מוסכמות והסכמות שהחזיקו מעמד מאז ראשית ימי המדינה; כך למשל, ייסגרו משרות ציבוריות בפני יהודים שומרי מצוות; כך למשל יהיו ראשי ערים שיעשו הכל כדי למנוע מיהודים חרדים להתגורר בעריהם, ועד כדי כך, למשל, שיהיו מי שיבקשו להכתיב להם באלו מוצרים להשתמש בביתם הפרטי".

כותב המאמר מבהיר כי "איש לא התערב, ולא מתכוון להתערב, לאף אדם במדינת ישראל, במה שהוא עושה בד' אמותיו. לכאבנו ולבושתנו, יש הרבה מאד חילולי שבת במדינת ישראל; יש בה, לא מעט בתי ממכר שמוכרים נבילות וטרפות בראש כל חוצות. רשות הרבים, בה אוסרים לקיים ארועים נפרדים כדת תורה; פתוחים לכל ארוע שחץ הנוגד את תורתנו הק'. יהודים הערבים אלו לאלו, כואבים את המציאות הזו. הם מייחלים לרוח טהרה שתעורה ממרום.

"אולם, המפלגות החרדיות לא העלו דרישה חדשה לחוקק או להנהיג ענין או נושא דתי, מעבר לבקשתם לשמור על הסטטוס קוו [הרחוק מלייצג התנהלות של מדינה עפ"י ההלכה] שעליו הוסכם בקום המדינה, כדי להשאיר זכר ליהדות ברשות הרבים. וגם אותו מפרים שוב ושוב.

"במסגרת זו הם דורשים, למשל, שרכבת ישראל לא תהפוך את יום השבת ליום שיפוצים לאומי, במסגרת זו, הם מבקשים, למשל, שגשר שניתן לבנות אותו בימות החול [כמו שנבנה, למשל, 'גשר המיתרים' בירושלים] לא ייבנה דווקא ביום שבת קודש. במסגרת זו הם גם מבקשים להבטיח שהסדר 'תורתו אומנותו' שנשמר מאז קום המדינה, יוסיף לאפשר לכל מי שחפץ בלימוד התורה לעשות כן. אלא שכאן, קפץ עליהם בג"צ עם השקפת עולמו, והוא מסכל כל פעולה שהם מצליחים להעביר בכנסת, ובעצם מונע מהם להשתמש בכלים הדמוקרטיים העומדים לרשות כל אחד ואחד זולתם".

כותב המאמר מתייחס לסערת מפעל פיניציה והחרם של מוסדות חסידות גור עליו. "הציבור החרדי לא ביקש ולא דרש ולא הכתיב למפעל ייצור בקבוקים 'פיניציה', מתי בדיוק לעבוד. לא הוגשה כל דרישה לרשויות שיורו למפעל הזה להעסיק יהודים שומרי שבת. מתוך רצון לרכוש בקבוקים תוצרת הארץ, ביקשו מבעלי המפעל שלא לחלל את השבת, כדי שניתן יהיה לרכוש מתוצרתו.

"הסבירו לו, שלא יעטרו את שולחן השבת שלהם בבקבוקים ממפעל מחלל שבת. באים בעלי המפעל ומנהליו ואומרים בהתרסה: אנחנו נמשיך לחלל שבת - ואתם תרכשו את תוצרתנו לשולחן שבת שלכם, על אפכם ועל חמתכם ובניגוד למצפונכם! ואם תוסיפו לעמוד בסירובכם לרכוש מתוצרתנו, נסית נגדכם. נעמיד עליכם את ליברמן".

מאמר המערכת נחתם במילים הבאות: "יש לנו רק ציפייה אחת: שלא יהיו מי שיפריעו לנו לקיים אורחותינו על פי התורה; שלא יהיו מי שיאלצו אותנו לעבור על דברי תורה; שיניחו לנו לנפשנו לקיים את אורח חיינו ללא כחל ושרק".