עולה חדש בבאר שבע
עולה חדש בבאר שבעצילום: זולטן קלוגר

תערוכה חדשה על העיר באר שבע, "היו זמנים בבאר שבע", תחשוף תצלומים, כרזות, מסמכים וסרטים המתארים את חיי העיר בעשורים הראשונים להקמתה לפני 70 שנה.

התערוכה מציגה פריטים בעלי ערך תיעודי-היסטורי ובכך מזכירה לתושבי באר שבע והסביבה אנשים, מקומות, מוסדות ואירועים שנשכחו עם הזמן. עיקר התערוכה הם תצלומים משנות החמישים והשישים, שנות ההקמה הראשונות של העיר, בהם תועדו דמויות מהעיר העתיקה, בית העירייה הישן - כיום מוזאון הנגב לאמנות, ראשית הבנייה של מגורים ומבני ציבור; בני הנוער לומדים, טקסים וחגיגות.
"בהצצה זו אל העבר אנו מקווים להעשיר את הזיכרון האישי והקולקטיבי של באר שבע ותושביה בני כל הדורות" מדגישה האוצרת ד"ר דליה מנור.

בנוסף לחשיפה הראשונית לפיסות ההיסטוריה, התערוכה מצליחה לשקף תפיסות ואג'נדות של הגופים הגדולים שיישבו את הנגב, הקרן הקיימת לישראל, קרן היסוד וגורמי ממשלה, וחושפת כיצד הם בחרו לתעד, ובמיוחד - איך לתעד; בין היתר דרך צילומים מבוימים של סדר היום הממסדי כמו הפרחת השממה, קליטת עליה, חינוך, טקסי הקמת מוסדות בעיר, ביקורי אישים, תורמים ועוד. מן הכרזות הישנות שמתעדות את מוסדות התרבות בעיר, נשקפים חיי היום-יום, אירועים וחגיגות ולצידם עימותים פוליטיים חריפים שליוו את העירייה בעשור הראשון.

התערוכה נוצרה מתוך יוזמה של הארכיון הציוני המרכזי לכבוד שנת ה-100 להיווסדו, ובשיתוף ארכיון הסרטים היהודיים ע"ש שפילברג שמציין 50 שנים להקמתו, שבחרו לחשוף את הציבור לעושר הארכיוני שברשותם בסדרת תערוכות במוזאונים ברחבי הארץ, כשהראשונה בהן - היא במוזאון הנגב לאמנות.

במקביל לתערוכה ההיסטורית תוצג גם תערוכת אמנות של עבודות שהתקבלו לאחרונה לאוסף המוזאון וטרם הוצגו. התערוכה במוזיאון הנגב העצמאות 60, באר שבע.