הגירית הפצועה על הגדר
הגירית הפצועה על הגדרצילום: מיזם צבא הגנה לטבע

הערנות וההכרות של הגששים של צה"ל עם הסביבה והטבע מסייעת גם לעולם החי ועוזרת לשמירה על הטבע הישראלי

מדי יום הם פוגשים ומדווחים על חיות בר הנמצאות בשטח ואף מושיטים עזרה במידת הצורך. בשבוע שעבר, פגשו הגששים המסיירים לאורך רצועת עזה בחטיבה הצפונית בגירית מצויה שתקועה בגדר, שחררו אותה והצילו את חייה.

"היינו באמצע הסיור לאורך הגבול, כשפתאום ראיתי גירית תקועה בגדר. התקרבתי, היא נרתעה בהתחלה ואז התחילה לזוז ולפצוע את עצמה, לכן הייתי חייב לפעול מהר", מספר הגשש רס"ר גאלב אלעביד.

אלעביד עבר הכשרה של "גשש שומר טבע" מטעם מיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", המובל על ידי חיל הטכנולוגיה והאחזקה בצה"ל ונעשה בשיתוף עם צה"ל, משרד הביטחון, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות.

אלדד פלד, מחטיבת אכיפה ברשות הטבע והגנים, מוסיף, "במסגרת שיתוף הפעולה בין רשות הטבע והגנים חברה להגנת הטבע ומערך הגששים במיזם צבא ההגנה לטבע, הבחין היום בגשש גזרת נחל עוז בגירית אשר נלכדה על גדר המערכת. הגשש אשר הוכשר כמטפל בחיות בר במסגרת קורס הכשרה ייעודי שעבר ברשות הטבע והגנים שיחרר את הגירית הלכודה בחזרה לטבע. מעורבות הגששים ותרומתם לשמירת הטבע רבה מאוד והם שותפים משמעותיים למאמצי שמירת הטבע. בעבר מקרים כאלו היו מסתיימים במוות של החיה ההכשרה הזאת מצילה חיים של חיות בר רבות".

"בזכות נוכחותם המתמדת בשטח, עירנותם והיכרותם המעמיקה עם הסביבה, יכולים הגששים לספק מידע רב ערך על אודות עולם החי ולסייע באיסוף מידע הנחוץ לאכיפת חוקי השמירה על הטבע", מרחיב גיא סלעי, מנהל המיזם.

סלעי מסביר כי חיילי היחידה מגדילים את מעגלי ההשפעה בקרב בני משפחותיהם דרך פעולות הסברתיות ובכך מעבירים את הידע והמודעות החשובים לדורות הבאים. "בנוסף, נבנתה עבורם תוכנית הכשרה המקנה לגששים כלים מקצועיים בזיהוי ובגששות בטבע, שכוללת היכרות עם תכני שמירת טבע בצפונה ובדרומה של הארץ ומחזקת את הזיקה בין הגשש לגזרתו, מעבר לעיסוקו המבצעי. מידע זה מאפשר לגששים להכיר את דפוסי התנועה והייחודיות של חיות הבר ובכך לסייע בידיהם בהבנת תנועת החיות והתנהגותן. באמצעות המדיה החברתית נשמר קשר רציף עם הגששים ונפתח ערוץ תקשורת להעברת מידע ועדכונים מקצועיים, שמאפשר לגששים לדווח בזמן אמת על תצפיות בעלי חיים ועל אירועים המתרחשים בגזרותיהם. שיתוף הפעולה שכולל בין היתר גם היכרות של הגששים עם פקחי רשות הטבע והגנים מביא לסיורים משותפים בין הפקחים לגששים ותורם מאד לשמירת הטבע בכלל מדינת ישראל", הוא מסכם.