מחכים להפתעה. תיק נעדר
מחכים להפתעה. תיק נעדרללא קרדיט צילום

הפרקים הראשונים של 'תיק נעדר', שמוקרנים בשבועות אלו ב'כאן 11', יכולים להיות די מבלבלים.

הסצנה הפותחת את הסדרה החדשה אפרורית ביותר: היא מתרחשת בין כותלי תחנת המשטרה, כשאמא מודאגת (אורנה בנאי) מבקשת את עזרת פקד אברהם אברהם (כן, זה השם) בחיפוש אחר בנה עופר שנעדר מהבוקר. באדישות אופיינית מבטל אברהם את דאגתה של האם ועונה לה במשפט ארס-פואטי נחמד: "את יודעת למה אין בארץ סדרות בלש, גברת שרעבי? כי דברים מפחידים באמת לא קורים כאן", משפט שהופך את ההמשך לדי שקוף. ברור שמשהו הולך לקרות כאן, והוא לא יהיה פשוט לעיכול. אבל מה יקרה קודם? הפתעה מוצלחת בעלילה שנראית משתרכת לחינם, או שחרור של אברהם מהכובד שהוא מביא איתו לכל מקום? כרגע אין דרך לדעת, אבל נראה שהיוצרים של הסדרה מכוונים יותר לאופציה הראשונה.

'תיק נעדר' החלה בעצם כסדרת ספרים די סנסציונית בספרות הישראלית לפני כעשור. ז'אנר הספרות הבלשית היה מונח בקרן זווית, ודרור משעני החליט להרים את הכפפה ולהיכנס לזירה. הוא מיקם את העלילה בחולון, והכניס אליה את פקד אברהם-אברהם כפנים הראויות ביותר לעיר, עגמומיות ומשעממות משהו. העלילה בסדרה, כמו בספר, מתנהלת גם היא כמו בבואה של השניים – לאט ובלי פיקים סוערים. רבים אומרים שדווקא ההחלטה לאתגר את הצופה ולתת לו לטעום מהז'אנר הבלשי כשהוא עטוף בלבוש מנומנם ודהוי, היא זו ששומרת על אפקט ההפתעה ומספקת את הפאנץ'. הבעיה היא שקשה להעביר על המסך פאנץ' כזה. בטלוויזיה, מסתבר, החוקים אחרים.

הפרק הראשון של הסדרה מצריך אמונה חזקה בשינוי. מוריס כהן, שחקן מוערך שמגלם את הבלש אברהם, לפעמים מקשה על היכולת לשמור על זיק הסקרנות. בלש רווק ועייף בן 40 ומשהו שחי צמוד להוריו ונעזר בהם בכביסות ובאוכל הוא לא ממש המתכונת לקצב סוחף שמותיר אותך עם טעם של עוד. זה נחמד לאתגר את הצופה עם דמות של בלש טיפה אחרת, אבל במקרה הזה זה לפעמים על גבול המרתיע והדוחה. ליוצרים הישראלים יש נטייה להעדיף את האפרורי והמדכא באצטלה של "אלה החיים", אבל בטלוויזיה אנחנו רוצים קצת להתנתק מהיומיום ולא לחיות אותו שוב בצורה הכי מדכאת שיש.

מה שכן, טוב עשו יוצרי הסדרה שנתנו לה פוש רציני לקראת סוף הפרק הראשון, כשהבינו שכנראה אי אפשר אחרת. בחלק האחרון של הפרק הראשון פקד אברהם אברהם חוטף זעזועים רציניים שמתחילים לעורר אותו משנתו. גם השכן המפוקפק של משפחת שרעבי, לשעבר המורה לאנגלית של עופר, מתחיל לסקרן ולהטריד את שלוות הנפש. הפרק השני בסדרה גם כן משחק על הגבול שבין הצללים הדהויים המלווים את הפקד לכל מקום ובין החלקים המעניינים יותר שנוגסים עוד ועוד בשטח המסך. למרבה המזל דמויות המשנה עושות פה עבודה טובה ומוסיפות צבעוניות שחסרה למוריס כמו אוויר לנשימה: ענת מגן שבו (בתפקיד הבוסית של אברהם) ואורנה בנאי, שמגלמת היטב את אמו של עופר החטוף.

בזמנו, ספרו של דרור משעני תורגם לשפות כמו נורבגית, קטלאנית, ספרדית ושוודית, ואף נעשה בהשראתו סרט צרפתי שלא הצליח במיוחד. עכשיו הוא מתורגם לטלוויזיה ונשאר רק לגלות אם התרגום הזה יהיה מספיק טוב. יש למה לצפות, תלוי עד כמה נישאר במתח.