המהומות בסודן
המהומות בסודןצילום: רויטרס

מוות ברחובות: המחאה בסודן נמשכת במלוא העוצמה, ועמה גם הרג המפגינים בידי כוחות הביטחון הנאמנים למועצה הצבאית השולטת במדינה מאז הדחתו של הנשיא הוותיק עומר אל באשיר, בחודש הקודם.

אתמול טענה 'ברית האופוזיציה של סודאן' ארגון הגג של הארגונים המתנגדים לשלטון הקיים, כי מספר ההרוגים כבר הגיע ל־ 100, מתוכם לפחות עשרה שנורו אתמול למוות בהפגנות שהתקיימו בבירה חרטום ובעיר השניה בגודלה במדינה, אומדורמאן.

מוקדם יותר טענה האופוזיציה כי בהפגנות של יום שני השבוע נהרגו לפחות 30 בני אדם, אך אתמול עודכן המספר ונטען כי חברי מיליציה המזוהה עם המועצה הצבאית השלטת הגיעו לנהר הנילוס באזור בו התנהלו העימותים הקשים בין כוחות הבטחון והמפגינים, ומשו ממנו לפחות 40 גופות של מפגינים שנהרגו בהפגנה.

לדבריהם, ההרוגים נלקחו במשאית של המיליציה ליעד לא ידוע, ונראה כי בכוונת נאמני השלטון הסודני לפעול להעלמת הראיות למעשיהם. עוד הם טוענים, כי נראה שלא כל הגופות נמשו מהמים, וכי מספר ההרוגים גבוה ומגיע ל־ 100 לפחות.

באופוזיציה מסרבים לעצרו את המחאה, למרות התחייבותה של המועצה הצבאית לקיים בחירות כלליות ודמוקרטיות בתוך תשעה חודשים. מנהיגי האופוזיציה דורשים שהשלטון יוחזק כבר מעכשיו בידי ממשלת מעבר זמנית שתורכב מאזרחים, ולא מבעלי תפקידים צבאיים בכירים, כמו מועצת המעבר הקיימת.

דרישת האופוזיציה מבוססת על נסיון העבר, שכן עומר אל באשיר השתלט על המדינה בכח צבאי בשל היותו בכיר בצבא סודאן, ועם הדחתו מונה במקומו שר ההגנה שנהנה מתמיכת הצבא עד שהתפטר כעבור ימים אחדים, לטובת העברת השליטה לידי המועצה הצבאית.

מנהיגי האופוזיציה מסרבים להאמין שהנהגת הצבא אכן מוכנה לוותר על השלטון במדינה, ולטענתם ההבטחות על קיום בחירות בעוד תשעה חודשים, הן הבטחות סרק מתוך תקוה שעד אז יירגעו הרוחות והאזרחים לא ישובו להפגין בהיקפים שנראו בחודשים האחרונים, ושהובילו להדחתו של עומר אל באשיר ולאחר מכן להתפטרותו של אחמד בן עוף.