סמוטריץ'
סמוטריץ'צילום: אלירן אהרון

הפרשן הכלכלי נחמיה שטרסלר תוקף בחריפות את יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ' וטוען כי סמוטריץ' "השתמט" משירות בצה''ל.

במאמר שפרסם בעיתון "הארץ" כתב שטרסלר כי ''כאשר רוב בני הציונות הדתית (לא אלה שמשתמטים למחצה בעזרת ישיבות ההסדר) התגייסו לצה"ל לשלוש שנים תמימות, סמוטריץ' התחמק. הוא קִרקס את מנגנון הגיוס וברח לעיר המקלט: ישיבת קדומים.

''לדעתי, עשה זאת מפחדנות. המציאות מלמדת שככל שאתה פחדן יותר, אתה מחפה על כך בעמדות קיצוניות יותר. מה אכפת ליורדים בארה"ב להטיף למלחמה? מה אכפת ליצחק וקנין מש"ס, שבניו משתמטים מצה"ל, לטעון ש"צה"ל צריך להיכנס לעזה במלוא העוצמה"?''.

''כדי להשתמט, סמוטריץ' המשיך "ללמוד" בישיבה שנים רבות, אולי בתקווה שצה"ל ישכח ממנו. ולא רק זאת, הוא למד באותו הזמן משפטים בקריית אונו, במסלול אברכים (שזה צחוק מהלימודים), עשה סטאז' והוסמך לעו"ד — כל זאת בשעה שחיילי צה"ל רצים על הג'בלאות כדי לשמור עליו, בעוד הוא משתמט ועושה לביתו. ואם זה לא מושחת, מה כן?''.

''בנוסף לזה הוא גם שובץ ברשימה לכנסת ה–18, וכך קיבל דחיית גיוס של עוד שלושה חודשים. ורק אז, עם תואר ביד ועם שלושה ילדים, הוא התגייס, בגיל 28, לשנה וחצי בלבד. ולמרות שהוא בעל פרופיל 97, שירת כפקיד זוטר (ג'ובניק) במטה הכללי. קרבי זה לא בשבילו. זה מסוכן מדי. לא מזמן אמר, בניסיון לחפות על הבושה: "מי שלומד תורה שומר על ביטחון ישראל, וזה לא פחות חשוב משירות קרבי". גם מי שלומד משפטים?

''סמוטריץ' הוא כהניסט ומשיחיסט. הוא חסיד תורת הגזע היהודית, ורצונו הוא לבנות את בית המקדש על הר הבית, כדי להצית מלחמה עם כל העולם המוסלמי. הוא עצמו בין כה וכה לא יילחם אז, אלא יקרא מאחור: 'קדימה הסתער'. גם בשאר התחומים הוא מדאיג. הוא מאמין שמקומה של האשה בבית. הרי כתוב 'חוכמתה בקדירה'.

''הוא אף לא מתבייש לספר שבבוא העת יפציר בבתו שלא לשרת בצה"ל אלא 'תתחתני ותלדי הרבה ילדים למען ישראל'. הרי מה היא בסך הכל? רחם מהלך. הוא גם מתכחש לעקרונות המדע: "אלוהים יצר את העולם בשישה ימים... תורת האבולוציה זה פאסה... הזוי לחשוב שבאנו מהקוף. כן, באנו מהקוף. והאמת היא שהרבה יותר נעים לחשוב שהקוף הוא קרוב משפחה שלנו, ולא בצלאל סמוטריץ'''.

יו"ר האיחוד הלאומי סמוטריץ' הגיב: ''אהבתי את הסוף עם הקוף... סוף סוף מבין את ההתכחשות שלכם לעבר המפואר של העם היהודי. מי שחי בתודעה שככל שהוא הולך אחורה הוא מתקרב אל הקוף יעשה הכל כדי להתנתק מעברו. כשאין לכם דרך אינטיליגנטית להתמודד איתי אתם עוברים לדמגוגיה ודמוניזציה זולה. אם זו רמת הטיעון שנשארה לכם אני רגוע".