אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

מורה הוא ללא ספק אחד המקצועות הקשים ביותר שקיימים בשוק התעסוקה.

מלבד חוסר שביעות רצון תמידי מצד התלמידים והוריהם, מורים נדרשים לספוג את התסכול כלפי המערכת וגם להישאר קשובים, מרוכזים ומשכילים.

בנוסף, לימודי הוראה כרוכים בעצמם בקשיים ולא כולם מצליחים לשרוד את השנים הראשונות בתחום.

אז למה להיות מורה בישראל למרות החסרונות? הנה כמה סיבות בולטות שאותן כדאי לקחת בחשבון:

1. בגלל תחושת השליחות

מורים מגיעים למקצוע מתוך תחושת שליחות ואין יום שעובר בלי שהם ירגישו אותה. תחושת השליחות היא פריבילגיה אדירה של מקצוע ההוראה ואין אף עובד במשק שמקבל הזדמנות לחוות אותה. כמו כן, תחושת השליחות מלווה את המורים מיומם הראשון במערכת החינוך ואין פלא שלאחר הפרישה רבים מהם מרגישים ריקנות.

2. בגלל החופשות הארוכות והתנאים הנוחים

בהיבט הפרקטי, כדאי להיות מורה בישראל בגלל החופשות הארוכות והתנאים הנוחים. קודם כל, הורים לילדים שיוצאים לחופש יחד איתם חוסכים אלפי שקלים בשנה. שנית, התנאים במקצוע ההוראה כוללים הפרשות מסודרות לקופות גמל, קרנות השתלמות ופנסיה וגיבוי מצד ועדי עובדים חזקים. בין לבין, המורים נהנים משנת שבתון שלא קיימת במקצועות אחרים והם יכולים לנצל אותה כדי להעשיר את הידע ולעבור התמחות במקצועות חדשים.

3. בגלל השכר

השכר ההתחלתי של מורים הרבה פחות גרוע מכפי שנהוג לחשוב ולאחר שצוברים ניסיון הוא אפילו הופך להיות גבוה משמעותית בהשוואה לממוצע במשק. כך למשל מורים עם תואר שני מקבלים תוספת שכר שמטרתה להשאיר אותם במקצוע, בעוד מורים מנוסים נהנים מתוספות שכר על בסיס הוותק. בהקשר הזה, כל מי שמתלבט לגבי מקצוע ההוראה רק צריך ליצור קשר עם מורים אחרים ולבקש מהם מידע קונקרטי ואמין.

4. בגלל אפשרויות הקידום

למורים יש המון אפשרויות קידום. כל מורה יכול להחליט האם להישאר בתחום ההתמחות שלו, להציע את עצמו לתפקידי חינוך או להתקדם לתפקידי ניהול, פיקוח מחוזי ועוד. במערכת החינוך מעדיפים לקדם מורים שמגיעים עם ניסיון פרקטי בכיתות וכל תפקיד חדש מביא איתו עוד המון אתגרים, תנאים טובים וחוויות.

5. בגלל העניין

מורה בישראל אף פעם לא משתעמם. הוא מתמודד על בסיס יום יומי עם עשרות תלמידים, הורים ואנשי צוות והוא גם מקבל הזדמנות לראות מקרוב את מערכת החינוך. העניין היום יומי הופך את מקצוע ההוראה למתגמל מאוד והוא מונע תחושה של שעמום או תסכול.

יתרה על כך, מורה בישראל יכול לעצב במו ידיו את דור העתיד ולכן משתלם לו להשקיע בתעודת ההוראה ולשרוד את השנים הראשונות עד לצבירת הניסיון.