שלטי מחאה בכניסה למקדונלדס
שלטי מחאה בכניסה למקדונלדסצילום: ללא

ארגון "בצלמו" פנה היום (שני) לשר המשפטים אמיר אוחנה בדרישה שיביע תמיכה רשמית במניעת התמודדות רשת מקדונלדס במכרז על פתיחת מסעדת בשרים בנתב"ג מכוח חוק החרם.

הפנייה נשלחה בהמשך לקמפיין המתנהל בחודש האחרון בקריאה לשרי התחבורה והאוצר למנוע ממקדונלדס להתמודד במכרז בנתב"ג, מאחר שהרשת מחרימה את הישובים הישראליים שמעבר לקו הירוק.

מובילי הקמפיין טוענים כי מנכ"ל הרשת, עמרי פדן, סרב בעבר לפתוח סניף באריאל בשל טענה שעסקיו אינם פועלים מעבר לקו הירוק.

לקמפיין נגד השתתפות רשת מקדונלדס במכרז בנתב"ג שותפים פורום נכי צה"ל למען בטחון ישראל, ראש המועצה האיזורית שומרון יוסי דגן, ארגון זכויות האדם ''בצלמו'' וכן ארגוני ימין נוספים.

לטענתם, חוק החרם נותן סמכות לשר האוצר למנוע התמודדות ממכרזים ממשלתיים מגוף שקורא לחרם על ישראל או על אזור הנתון לשליטת ישראל. לכן חובה על שרי התחבורה והאוצר למנוע מרשת המחרימה אזור בישראל את התמודדות.

בעקבות הקמפיין פנה שר הכלכלה אלי כהן במכתב מיוחד ליועמ"ש וביקש ממנו להורות לשר התחבורה לא לאשר לרשת להתמודד במכרז. ח"כ אריאל קלנר וח"כ מיכל שיר מהליכוד פנו אף הם במכתב דומה.

כעת פנה ארגון בצלמו לשר המשפטים אוחנה בדרישה שיודיע גם הוא על תמיכתו במניעת התמודדות מקדונלדס במכרז.

במכתב שנשלח הבוקר לשר המשפטים על ידי יועמ"ש בצלמו, עו"ד מיכאל ליטווק, נכתב, "סמכותו של שר האוצר לשלול מימון או התמודדות במכרז מגוף שקורא לחרם הנה אך ורק באישור שר המשפטים. נודה לך על הודעה פומבית לשר האוצר על תמיכתך במאבק נגד מחרימי ישראל, ומניעת השתתפות רשת מקדונלדס במכרז בשל תמיכתם בחרם והשתתפותם באופן פעיל בחרם".

מנכ"ל בצלמו, שי גליק, מסר: "בעוד בכל העולם מדינות רבות מעבירות חוקים האוסרים חרם וקובעים שחרם הוא עבירה על החוק, דווקא בישראל ארגונים וחברות שקוראים לחרם חוגגים ומקבלים מימון ממשלתי. למרות שחוק החרם קיים שמונה שנים הוא לא נאכף אף לא פעם אחת . אנחנו קוראים לשר המשפטים החדש לאשר את הפעלת חוק החרם מול מקדונלדס ובכך לגבות תג מחיר מהמחרימים".

מזכיינית מקדונלדס בישראל נמסר, "לחברת אלוניאל, שפתחה בשנת 1993 בקניון אילון ברמת גן את הסניף הראשון של מקדונלד'ס במזרח התיכון, מעולם לא היה זיכיון לפתוח סניפים בגדה המערבית".