הדמייה
הדמייהצילום: אלביט מערכות

יוניברסל אוויוניקס, חברת הבת של אלביט מערכות, מציגה את i-FMS, מערכת אינטגרטיבית וחדשנית לניהול טיסה.

i-FMS הינה מערכת ניהול טיסה מבוססת תוכנה, שמהווה את המילה האחרונה בתחום ממשק אדם-מכונה באמצעות שילוב של ממשק מובנה בין מערכות תצוגת הראש הלבישות של הטייסים ובין מערכות הקוקפיט.

בכך מאפשרת המערכת לטייסים לבצע פרוצדורות ניהול טיסה על בסיס קו הראייה וללא צורך בהורדת המבט למערכות הקוקפיט. סרטיפיקציה של המערכת החדשנית צפויה להתקבל במחצית השנייה של שנת 2020.

מערכת ה- i-FMS מספקת מענה לאחד האתגרים העיקריים שאיתם מתמודדים כיום טייסים בהפעלת מערכת ניהול הטיסה והוא הצורך לעדכן באופן ידני נתונים במערכת ניהול הטיסה במהלך שלבים קריטיים של הטיסה (המראה ונחיתה).

כיום, בשלבים קריטיים אלה של הטיסה, הטייסים נדרשים להעביר את תשומת ליבם מהחלון אל יחידת התצוגה של מערכת ניהול הטיסה על מנת לתכנת אותה מחדש ולוודא שהשינויים מדויקים – מה שמחייב לבצע עדכונים של הרגע האחרון ללא קשר עין עם המתרחש בחוץ.

מערכת ה- i-FMS מתרגמת את כיוון המבט של הטייס לאינפורמציית טיסה ומאפשרת לטייסים להזין באופן אינטואיטיבי נקודות ציון ומידע אל תוך מערכת ניהול הטיסה, תוך שימוש במערכת תצוגת הראש הלבישה Skylens, המבוססת על טכנולוגיית ״עוקב ראש-עין״ וכפתור "בחר/בטל" שבמצערת המטוס.

לדברי דרור יהב, מנכ"ל יוניברסל אוויוניקס, "ה-i-FMS פותחה כדי לאפשר טיסה על בסיס מבט. זה העתיד בתחום התעופה. אנחנו מזהים צורך בטכנולוגיות שמאפשרות ממשק מיידי ואינטואיטיבי בין העולם האמיתי למערכות הקוקפיט דרך מערכות הראש של הטייסים. הביקוש למערכות מסוג זה הולך וגובר נוכח הצורך של חברות תעופה במערכות שמשפרות את בטיחות הטיסה ללא תלות במיומנות הטייסים".