מאת: עו"ד נוגה ויזל
בית ספר הוא ארגון היררכי. ככזה, הוא מתנהל על פי קוד התנהגות שמחייב מורים, תלמידים והורים כאחד. ילדים, מטבעם, אינם תמיד ממושמעים. לפעמים בעיות משמעת בבית הספר הן תולדה של קשיי לימוד או בעיות קשב וריכוז, לפעמים הסיבה אחרת. דבר אחד בטוח, המפגש של ילד לא ממושמע עם בית הספר עשוי להוליד כמה סוגים של בעיות עבור התלמיד, הוריו ובית הספר.
לא נפרט כאן את כל דרישות המשמעת שהמערכת דורשת מהתלמידים, שכן הן רבות מאוד. נתמקד בכמה בעיות בולטות שניתן לפגוש בכל כיתה וננסה לשרטט את הגבולות של התלמידים ובית הספר כאחד.
טלפונים ניידים ואמצעים אלקטרוניים
נתחיל עם בעיה שמאפיינת את רוח התקופה: טלפונים ניידים. ככלל, אלא אם הוגדר באופן נקודתי אחרת, המכשירים הסלולריים של התלמידים נדרשים להיות כבויים ומאוחסנים בזמן השיעור. לתלמידים אסור להוציא או לקבל שיחות ולא להתעסק עם אף אפליקציה, משחק או פונקציה אחרת, כגון מצלמה, במהלך השיעור.
כמו שאתם בטח מנחשים, יש תלמידים רבים שמתקשים לעמוד בגזירה הזו. אם תלמיד נתפס עושה שימוש אסור במכשיר הנייד, חשוב שהמורה או נציג בית הספר יסביר לתלמיד מה לא היה תקין בהתנהגות לפני אכיפה של אקט משמעתי, גם כאשר הדברים נראים מובנים מאליהם.
לפנייה ישירה לעו"ד נוגה ויזל לחץ/י כאן
צעדים נוספים שבית הספר רשאי לנקוט בהם הם: שיחת בירור, החרמה של המכשיר (באופן זמני עד סוף יום הלימודים תוך הקפדה על אחסון המכשיר במקום מוגן ושמירה על פרטיות התלמיד) ויידוע ההורים. כאשר הבעיה חוזרת, ניתן להגביר את האמצעים המשמעתיים, כולל הזמנת ההורים לבית הספר, כתיבת עבודה בנושא ואזכור העניין בסעיף המשמעת שבתעודה.
העתקה ועבירות על טוהר המידות בלימודים
העתקות של שיעורי בית והעתקות במבחנים הן ככל הנראה תופעות המאפיינות כל מוסד לימודי בכל מקום ולאורך כל ההיסטוריה, וסביר להניח שהתופעה הזו גם לא תיעלם בעתיד. אחרי שזה נאמר, חשוב להדגיש שמערכת החינוך רואה בחומרה עבירות של טוהר המידות בלימודים. כאשר התופעה חוזרת, בעיקר כשמדובר בהעתקות של מבחנים, לא נהוג לעבור על כך לסדר היום.
בשלב הראשון צריך לבסס את אשמת התלמיד. זה לכאורה נשמע טריוויאלי, כי בדרך כלל כאשר מורה תופס תלמיד באמצע האקט, מדובר במקרה די ברור. ועדיין, בגלל קיומם של מקרים מורכבים יותר ובגלל שחשוב לבסס את האשמה, נדרש התלמיד לעבור הליך דמוי שימוע, שבמהלכו יוכל להגיב לטענות. אחרי שבוססה האשמה, יכול בית הספר לנקוט בכמה מהלכי משמעת, החל מזימון ההורים לבירור, דרך הפחתת נקודות מציון הבחינה ועד פסילת המבחן כולו.
חשוב לציין שהדברים האלה נכונים בנוגע למבחנים פנימיים של בית הספר. במקרה של חשד העתקה בבחינות הבגרות, ההשלכות עלולות להיות חמורות יותר ובמקרים מסוימים ניתן להתייחס אל העתקה בהיבט פלילי.
עישון בבית הספר
לתלמידים ולמורים אסור לעשן בשטח בית הספר או במהלך פעילויות בית ספר. למרבה הצער, התופעה הזו אינה נדירה ולעיתים פוגשים בה אפילו בקרב תלמידים בבית ספר יסודי. במקרה שתלמיד בבית הספר היסודי נתפס מעשן, בית הספר חייב לקיים שיחת בירור עם התלמיד וליידע את הוריו. בנוסף, התלמיד יידרש לבצע מטלה חינוכית הנוגעת לנזקי העישון.
אם התופעה חוזרת, חובה על בית הספר לזמן את ההורים לשיחת בירור, לדווח למפקח בית הספר ובמקרים מסוימים הוא רשאי להטיל על התלמיד עונש השעיה.
במקרה שבו התלמיד המעשן הוא תלמיד מוסד על-יסודי, בשלב הראשון יוזמן התלמיד לבירור משמעתי, שבמהלכו הוא יקבל הזדמנות להגיב וכן ישנה חובת דיווח להורים. בית הספר גם רשאי להטיל על התלמיד מטלה חינוכית ואף להשעותו מבית הספר. במקרה שהתופעה חוזרת, חייב בית הספר לערוך פגישה עם ההורים ולגבש איתם ועם התלמיד תכנית התערבות.
ונדליזם:גרפיטי והשחתת רכוש או ציוד
לא נעים להגיד את זה, אבל תופעות כמו גרפיטי והשחתת רכוש או ציוד, גם הן תופעות שמתרחשות בין כותלי בית הספר. כדאי להביא בחשבון שחלק מהתופעות עשוי להוביל לעירוב גורמי אכיפה, כמו המשטרה. אירועי ונדליזם חושפים את התלמידים לסנקציות חמורות, כמו השעיה ואפילו הרחקה מבית הספר. שתי הפעולות האלה צריכות להתבצע בהליך מסודר תוך מעורבות ההורים ומתן אפשרות ערעור, אך הן בהחלט על הפרק. אפשרות מקובלת אחרת, היא עונש חינוכי כמו סיוד קירות בית הספר. בית הספר גם רשאי להטיל על התלמיד קנס כספי שהולם את הפגיעה ברכוש.
הכתבה מאת עו"ד נוגה ויזל באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.