אייל בן ראובן
אייל בן ראובןצילום: כפיר סיון

מטה הבטיחות בעבודה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ וההסתדרות הודיע במהלך יום הבטיחות בענף הבנייה, כי יפעל להורדת מספר ההרוגים והפצועים כבר בשנה הקרובה.

את המטה הקימו לאחרונה התאחדות בוני הארץ וההסתדרות החדשה. בכנס, שבו השתתפות מאות קבלנים, מנהלי עבודה ומנהלי בטיחות באתרי בניה, הציג המטה את הקווים המנחים לפעולתו בשנה הקרובה וראשיו קראו לכלל העוסקים בבנייה ולממשלה לפעול ביתר שאת כדי למנוע תאונות.

ראש המטה, אייל בן ראובן, אמר כי "ההתאחדות וההסתדרות ישקיעו כבר השנה מיליוני שקלים בהקמת מערכי הדרכה, תחקור תאונות, פרסום וליווי חברות חלשות כלכלית".

נשיא התאחדות בוני ישראל, ראול סרוגו ציין כי "צריך להגדיר במדויק מהי אחריות כל אחד מהחלקים בענף הבניה – יזם, קבלן, קבלן משנה, מנהל פרויקט, מהנדס מפקח ועובד, בדיוק כפי שהחוק קבע את אחריות של מנהל העבודה ועוזר הבטיחות זה צריך להיות ברור לכולם מה כל אחד חייב לעשות בעניין הבטיחות".

"יש כאן כשל חמור שהגיעה השעה לפתור אותו", הוסיף סרוגו. "ראינו איך הצבא טיפל בתאונות אימונים והצליח מאוד. התרבות חייבת להשתנות. יש כאן מפגש תרבויות ושפות וחייבים ללמוד לגשר וליצור תרבות עבודה אחידה שתגן על חיינו. המטרה חייבת להיות הפחתת מספר ההרוגים לרבע הממספר כיום בתוך זמן קצר. זהו הנושא החשוב ביותר בעבודתי כנשיא ההתאחדות. כל הודעה על הרוג או פצוע קשה היא דקירה אצלי בלב".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, אמר כי "נושא התאונות בענף הבניה חמור, אך אני לא בטוח שהשבתת המשק כדי לטפל בו זה פתרון טוב".

"את תרבות הסמוך יש לתקן בהעלאת המודעות, בהדרכות וקמפיינים. זהו הענף שיש בו הכי הרבה תאונות ואין בו הסדרה. אני לא רואה כאן את נציגי משרד העבודה. למה באמת שיהיו פה? האחריות של מי לטיפול – של ההסתדרות? אני חש חוסר תפקוד מצד אלה שצריכים להוביל את מניעת התאונות. אנחנו וההתאחדות על שנת בטיחות והקמנו את מטה הבטיחות ויחד ניצור את כל המנופים שניתן, כדי לקדם את ההסברה והבטיחות"

שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון, ציינה כי "נושא הבטיחות בענף הבנייה נמצא בחודשים אלה על סדר היום הציבורי ביתר שאת בגלל רצף האירועים הטרגיים באתרי הבניה השונים. אמנם, סוגיית הפיקוח על העבודות באתרי הבניה נמצאת תחת סמכותו של משרד העבודה, אך כמי שעוסקים בענף הבניה אי אפשר לעמוד מנגד ולהישאר אדישים".

"בימים אלה, אנו מקדמים תזכיר לתיקון חוק רישום קבלנים, כך שיתאפשר לרשם הקבלנים הפועל מטעם המשרד לשלול את רישיונו של קבלן שבאתר הבנייה שלו אירעה תאונה שגרמה למוות. שלילת הרישיון תהיה אוטומטית ל-30 יום וחידושו יתאפשר רק לאחר קבלת אישור ממנהל הבטיחות במשרד העבודה", סיכמה שאשא ביטון.