סמארטפון. אילוסטרציה
סמארטפון. אילוסטרציהצילום: iStock

החופש הגדול בפתח והוא מאפשר לילדים קצת יותר זמן מסכים. כעת, כשניתן להתקין הגנה לא רק על המחשב הביתי אלא גם על הסמארטפונים, יותר ויותר הורים משתמשים באפליקציות הסינון.

מירב ברנט אם לארבעה מכפר גנים שבפתח תקווה מסבירה "סינון בסמארטפון זה לא מצרך מגזרי, זה כלי חינוכי חיוני".

החופש הגדול הוא זמן שמאפשר לתלמידים והתלמידות להתעורר קצת יותר מאוחר, לדאוג פחות לשיעורי הבית ולמבחנים. יחד עם תחושת החופש ניצבים גם לא מעט אתגרים חינוכיים, חלק מבני הנוער יצאו לעבוד ולקבל שיעור במוסר עבודה, אחרים יקפידו בתפילה במניין ולימוד יומי, אחרים ייקחו אוהל ותרמיל ויצאו לטייל ברחבי הארץ ואפילו בעולם. לכולם מכנה משותף אחד, הם יהיו זמינים בוואטסאפ ובאינטרנט במרחק שליחת יד לכיס המכנסיים או לכל היותר בתא האחורי שבתרמיל.

מדהים להסתכל בפרספקטיבה לאחור ולראות כיצד השתנה החופש הגדול שאנחנו הכרנו, לחופש הגדול של הדור הבא. זוכרים שפעם החזקנו דף קשר כדי לקבוע מתי נפגשים בסניף? מה שלקח בעבר שעות, קורה היום בתוך שניות.

הקצב הוא לא אותו קצב והחוויות הן לא אותן חוויות. פעם היינו הולכים לפלאפל שבמרכז העיר כדי לאכול. היום שום דבר לא נכנס אל הפה לפני שהוא מצולם מכל הכיוונים ומועלה לאינסטגרם ולפייסבוק אחר כבוד. את מגרש הכדורגל השכונתי הפכו למשחק וירטואלי עולמי חוצה יבשות המתרחש במסך על פני כל שעות היממה עם שפה אחרת הכוללת ביטויים כמו: צ'יטים, אווטארים ועוד שלל מילים חדשות ומוכרות.

רבים מההורים בודקים לעיתים באיזה אתרים הילדים גולשים, חלקם גם מנהל שיח בריא ובוגר עם הילדים על שימוש נכון במכשיר, זהירות בגלישה, הימנעות מכניסה לאתרים לא ראויים ועל שימרת שיח מכובד ולא אלים ברשתות החברתיות.

מירב ואמיר ברנט מפתח תקווה הם הורים לשלוש בנות ובן, שתיים מהן בגיל העשרה. אמיר הוא מהנדס חשמל ומירב היא מטפלת באמנות כעצמאית ומנהלת צהרון של רשת 'אפטר סקול' בבית חינוך ע"ש אורי אורבך. בעבר גם חיברה את הספר 'היום הראשון של כפתורינה בגן' המעניק כלים להורי ילדי הגנים לפיתוח שירה רגשית.

דווקא כמי שבאה במגע חינוכי עם ילדים בגילאים שונים בוחרת ברנט לדבר באופן הגלוי והישיר ביותר, היא מציינת שעל בנותיה היא סומכת אבל על מה ששולחים אחרים בוואטסאפ הרבה פחות, לכן היא שמה הגנה רק על מכשירי הטלפון של הילדים ללא סינון במחשב הביתי או על כל רשת האינטרנט בבית.

לדברי ברנט: "אני משוחחת איתך והבנות שלי שומעות את השיחה, לי כהורה יש תחושה טובה כשאני יודעת שיש סינון בטלפונים שלהם, זה לא בגלל שאני לא סומכת עליהן, להפך, אני מאמינה בהן. אבל לא אני ולא הן יכולות לשלוט במה שנשלח בוואטסאפ או במה שקופץ בפרסומות לפעמים. לפעמים יש לינקים ליוטיוב שעדיף שלא יצפו. הסינון אם יזהה שמדובר בתוכן לא ראוי לא יאפשר לפתוח אותו. הבנות נורא חששו בהתחלה שהאפליקציה של נטפליקס בטלפון תחסם להן, אבל הכל עובד חלק והן לא מתלוננות".

משפחת ברנט משתייכת למגזר הדתי לאומי, ולדעתם סינון בטלפון אינו מצרך מגזרי אלא קודם כל כלי חינוכי חיוני. כמו הרבה משפחות דתיות אחרות, גם למשפחת ברנט יש טלוויזיה בבית בעסקת טריפל הכוללת גם אינטרנט וטלפון.

מסיבה זו הם בחרו באפליקציה של רימון המאפשרת להם להישאר עם ספק האינטרנט הקיים ולהתקין את האפליקציה רק על הסמארטפונים של הילדות. "יש לי בת בגיל 16 וכמו רוב הנערות בגילה, היא מאד מחוברת לסמארטפון שלה. דווקא בגלל זה, היה לי חשוב למצוא פתרון שישמור עליה אבל לא יגביל אותה יותר מדי. הסינון נתן לי תחושה טובה שיש מי ששומר עליה".

הנתונים המדאיגים על צריכת האינטרנט בעולם ובישראל מראים מגמה ברורה. יותר שעות צפיה בסמארטפון על חשבון זמן מחשב. טלוויזיה? כמעט נעלמה. אבל אל תחשבו שמדובר כאן בנחמה. הטלוויזיה עשתה טרנספורמציה אל תוך מסכי הסמארטפונים.

הסדרות היום נצרכות פרק אחר פרק בנטפליקס, היוטיוברים תופסים יותר ויותר זמן ונפח בשעות המסכים וזה עוד לפני שהזכרנו את הוידאו הנצרך דרך הרשתות החברתיות עצמן. לנו כהורים המעבר הזה מהמסך הגדול למסכים הקטנים, מאתגר יותר. הצפייה המשותפת, המאפשרת תיווך לתכנים מסוימים, כמעט ונעלמה, הצפייה הופכת אישית יותר לכל ילד בתוך החדר שלו תוך התכנסות בד' אמותיו.

אבל אל תתנו לנתונים האלו לבלבל אתכם. האחריות שלנו כהורים דווקא גדלה ויש בהחלט מה לעשות. פתרון טכנולוגי, מעורבות הורים, שיח הדדי יעזרו בהתמודדות יחד עם הילדים שלנו. עכשיו, כשהחופש הגדול בפתח ואיתו שעות המסכים המרובות, לעיתם מרובות מדי, זה בדיוק הזמן לעורר מודעות ולשים את הנושא על השולחן המשפחתי.