חופש גדול
חופש גדולצילום: iStock

אחת ההמצאות היותר טובות של המין האנושי, מלבד אולי המצאת המזגן בקיץ, היא כמובן המצאת החופשים.

אולי ההורים דווקא מרוצים מהתעסוקה הבלתי נגמרת הקיימת בבית הספר, אבל התלמידים רק מחכים כבר לסוף השנה. אז מי המציא את החופש הגדול, ולמה הוא דווקא בקיץ?

אנחנו רגילים לראות את החופש כבטלה גמורה בבית או בחוף הים, אבל במקור, החופש הגדול היה דווקא תקופה של עבודה. במהלך השנה, ההורים החקלאים עבדו בשדות עם הפועלים הקבועים שלהם, אך בתקופת הקציר בקיץ היה צורך בעוד כמה ידיים עובדות.

בתי הספר האירופאיים, ובעקבותיהם גם מערכת החינוך בארץ, החליטו שבמקום שההורים ייקחו את הילדים לעבודה על חשבון הבית ספר- כבר עדיף שיהיה חופש מסודר. מכיוון שהחופש היה קשור לעבודה, בהתחלה לאנשים מהכפר היו יותר ימי חופש מאנשי העיר, אבל מהר מאוד כולם קיבלו את אותם ימי החופשה.

העבודה נגמרה אבל החופש נשאר
העבודה נגמרה אבל החופש נשארצילום: iStock

הסבר אחר למקורו של החופש הקיצי קשור דווקא למזג האוויר שקיים בחודשי החופש, בכיתה ומחוצה לה. בארצות החום, משפחות רבות מהמעמד הגבוה העדיפו לברוח ממזג האוויר אל מדינות עם טמפרטורה נעימה יותר, וממילא סידרו גם שיהיה כבר חופש לכולם. בנוסף, היו גם מדינות שלא יכלו בכלל לקיים לימודים בכיתות חנוקות בלי מזגן, והחופש הפך לדבר הכרחי.

הסיבות האלו אולי לא קיימות כבר יותר, אבל אף אחד לא מעיז להתעסק עם התלמידים ועם ארגוני המורים שרוצים את החופש שלהם. אחרי הכל, כולם יודעים שכל הסיבות לחופשת הקיץ הן רק תירוץ אחד גדול לקפוץ למעיינות ולהתרענן קצת מכל הלימודים של השנה.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!