הרב אלי בן דהן
הרב אלי בן דהןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס סגן שר הביטחון, חבר הכנסת הרב אלי בן דהן, לסיכויי הקדמת הבחירות, ולמחלוקות בקרב מפלגות הימין.

על סוגיית הקדמת הבחירות אומר הרב בן דהן כי הוא ומפלגתו ישמחו על מהלך שכזה. "האחריות מחייבת שאם יש דרך לבטל את הבחירות אנחנו חייבים להיות הראשונים להוביל את הדגל הזה, בוודאי כשמתברר שגירעון המדינה גדול והבחירות יגדילו אותו. מי צריך את הבחירות הללו שהיו צעד נמהר. בוודאי נתמוך בכך ונעשה הכול ככל שהדבר תלוי בנו לביטול הבחירות הללו".

ומה באשר לאפשרות שביטול הקדמת הבחירות יהיה כרוך בהסכמות בין הליכוד ל'כחול לבן' וממילא תתייתר נוכחותה של 'איחוד מפלגות הימין' בממשלה הבאה, כך שהמהלך בו הם תומכים כעת הוא זה שידחוק אותם אל מחוץ לממשלה הבאה וכל המהלכים האידאולוגיים שביקשו שם לקדם לא יתממשו.

"לכתחילה הודענו שאנחנו מעוניינים בממשלת ימין בראשות נתניהו. בוודאי לא חשבנו על ממשלה בראשות גנץ. אבל מכיוון שנקלענו למציאות קשה של תיקו 60 מול 60 האפשרות היא בזבוז של עוד כמה מיליארדי שקלים במערכת בחירות ושיתוק של המדינה שנמשך כבר שנה שלמה. הממשלה היא הקטר המרכזי של הכלכלה בישראל, היא הקניין הגדול ביותר ומבצעת הפרויקטים הגדולה ביותר וכשהיא לא עושה זאת כל המשק משותק". לנוכח מציאות זו, אומר הרב בן דהן, "אני מאמין שברגע שתהיה הסכמה לממשלה עם 'כחול לבן' היא אמנם לא תהיה ממשלת חלומות עבורנו, אבל היא לא תבצע נסיגות והבניה ביהודה ושומרון תימשך ובוודאי שהיא תקדם עניינים כלכליים וחברתיים".

על דבריו אלה נשאל הרב בן דהן אם אין בתמיכה שכזו מצד מפלגתו הימור, שכן בעבר כבר ידע נתניהו לנצל את תמיכת הימין כדי להגיע לרגע הקמת הממשלה ובחר לפנות לברק, לבני ואחרים, ואולי גם הפעם הוא יגיע להחלטה לפנות לגנץ ולנטוש את אנשי הימין מחוץ לממשלה. "אני לא חושב שנתניהו יעשה צעד כזה. יש לו שותפים טבעיים שהם הימין הדתי והמפלגות החרדיות. אני בטוח שהוא לא יזנח את שותפיו הטבעיים", אומר הרב בן דהן ומוסיף תזכורת: "השותפות ביננו לא מסתיימת בכנסת הזו. נתניהו גם צופה פני עתיד ולכן גם אם יגיע להסכמות עם 'כחול לבן' הוא ירצה שהשותפות הטבעיות שלו ייקחו חלק בממשלה הבאה".

אבל אולי 'כחול לבן' תבוא עם דרישה אולטימטיבית נגד הימין והעומדים בראשו, הרב פרץ ובצלאל סמוטריץ'. "ברור שבפוליטיקה הישראלית אין דבר שהוא בלתי אפשרי, אבל גם 'כחול לבן' מבינה שאם רוצים להקים אי פעם ממשלה בראשותם בלי שותפות עם הליכוד, הם זקוקים לציונות הדתית ולמפלגות החרדיות, ולכן אני לא רואה אותם מטילים וטו על צירוף שלנו לממשלה. אני מסכים שזו לא תהיה ממשלה שבה נוכל לקדם את כל מה שנרצה בנושא המשפט, הבניה ביו"ש ועוד אבל נוכל לקדם חלק מהרעיונות שלנו וזה עדיין עדיף ממערכת בחירות שרק תיצור קיטוב ושסעים בחברה בישראל ותגדיל את הגרעון".

מכאן עברה השיחה להתקוטטות הפנימית במפלגות הימין. "אני מצטער על הפניה של עוצמה יהודית. היא לא הייתה במקום כי מי שבוחן את ההתנהגות של 'האיחוד הלאומי' ו'הבית היהודי' כלפיהם רואה שהיא הייתה מאוד הוגנת. מיד עם הפסילה של בן ארי המפלגות פנו לוועדת הבחירות בבקשה לקדם את איתמר בן גביר ממקום שמונה לחמש. לצערינו הבקשה לא התקבלה אבל ראינו חוב מוסרי לקדם את עוצמה יהודית".

"הבקשה שלהם היא בקשת סרק. אין אפשרות בממשלת מעבר להחיל את החוק הנורבגי, שהיה הוראת שעה והסתיים בכנסת ה-20, ובנוסף אין אפשרות לשר לכהן מבלי שהוא חבר כנסת. זה שהרב פרץ וסמוטריץ' יתפטרו מהכנסת יגרום להם להפסיד את תפקידיהם כשרים ואת זה גם עוצמה לא רוצים. התביעה הזו לא במקום".

האם את הדבר הפשוט הזה לא מבין אדם כאיתמר בן גביר? "אני באמת לא הבנתי אותו. אולי בן גביר חשב שיש דרך כלשהי, כי יש ניסיון לומר שהדרישה להיות חבר כנסת היא לפני המינוי לשר, אבל אחרי המינוי לא מפטרים. הפרשנות הזו לא נכונה כי מצבם של הרב פרץ ובצלאל שונה מאיוב קרא ואורי אריאל כי הם נבחרו וקיבלו תמיכה של הכנסת. לעומתם המינוי של סמוטריץ' והרב פרץ הוא מינוי מסוג אחר ולא מינוי שכל הכנסת הצביעה עליו ולכן כדי להישאר שרים הם חייבים להישאר חברי כנסת".

באשר לנספח הכלכלי מבהיר הרב בן דהן: "לפי מה שידוע לי הבית היהודי יעשה הכול לקיום כל מה שכתוב בנספח הזה ויקבלו כל מה שמגיע להם. אף אחד לא מעלה בדעתו שלא לקיים את הנספח הכלכלי". להערכתו של הרב בן דהן אם ישבו הצדדים בחדר אחד וידונו בדברים לאשורם המחלוקת תיפתר בתוך זמן קצר.

ומה באשר לאיחוד עם נפתלי בנט ואיילת שקד? "צריך לעשות כל מאמץ לחבר אותם ושיצטרפו לאיחוד מפלגות הימין. אני מעריך שמחר או מחרתיים יאושרר ההסכם בינינו לבין 'האיחוד הלאומי' ובהמשך עם עוצמה ואז נדון גם עם הימין החדש. כולם מבינים שאסור לאפשר בזבוז של מאתיים וחמישים אלף קולות. אם זה לא היה קורה לא היינו נזקקים למפלגה של ליברמן", הוא מזכיר.

דבריו של הרב בן דהן מתייחסים גם ל'זהות' שגם אותה הוא רואה ככזו שתוכל לחבור למפלגות הימין. "לגבי זהות, אמנם אחד מהם דיבר על ביטול ברית המילה, אבל אני סבור שאם יקבלו שם שנושא הפרדת דת ומדינה וברית המילה לא יהפכו לנושאי דגל בקמפיין הבחירות, אין סיבה שלא לצרף אותם. הם הרי מצהירים בצורה ברורה שהם אנשי ימין ולא אומרים, כמו בעבר, שילכו עם מי שיתן להם יותר".

הרב בן דהן מעיר כי דבריו על חשיבות האיחוד במחנה הימין נאמרים על אף שהוא עצמו עשוי להיות ניזוק באופן דרמטי מאיחוד שכזה שירחיק את מיקומו מספר צעדים לאחור ויטיל ספק על עצם השתלבותו בכנסת הבאה.

עוד התייחס הרב בן דהן לשאלת העומד בראש. "הצעתי לעשות סקר מעמיק ורחב של כמה אלפי אנשים בציבור הישראלי, והוא יראה לנו מי אטרקטיבי יותר ומי יכול להביא יותר מנדטים. אם הסקר יצביע על אחד מראשי המפלגות שאם הוא בראש יצביעו לו יותר זה מה שצריך לעשות".