שדה דב
שדה דבצילום: Moshe Shai/Flash90

ועדת הכספים דנה היום (שלישי) בסגירת שדה התעופה "שדה דב" שנקבעה ל-1 ביולי ועלולה לפגוע בתושבי אילת ובעסקי התיירות הרבים בעיר.

במהלך הדיון הציג שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מתווה לחקיקת בזק, במסגרתה ימשיך השדה לעבוד בשנים הקרובות, ובמקביל יקודמו כל ההליכים לבנייה על הקרקע ויעוגנו זכויות בעליה הפרטיים של הקרקע.

כאשר תבשיל העת לעבודות בשטח, תפונה הקרקע, ובמקביל ינוצל הזמן לגיבוש פתרון חלופי לתושבי אילת.

מנכ"ל משרד הביטחון אמר בדיון כי מערכת הביטחון כבר נערכה לעזוב את המקום, וכי שינוי של התוכניות יצריך שלושה חודשי התארגנות.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, קרא לראש הממשלה המכהן כשר הביטחון, להפעיל את סמכותו בחוק ולדחות את הפינוי.

ח"כ גפני מתח ביקורת נוקבת על משרד המשפטים, נוכח כך שלמרות בקשות הוועדה לא הובאה בפניה חוות הדעת של המשנה ליועמ"ש לעניין דחיית הפינוי. במשרד המשפטים טענו מנגד, כי נוכח ההליכים המתנהלים בבית המשפט, כל הצהרה מצידם עלולה לשמש את הצד שמנגד בביהמ"ש. בתום הדיון הצביעו כל חברי הוועדה פה אחד, על קריאה לרה"מ לקבל את מתווה שר התחבורה, ולדחות את הפינוי.

שר התחבורה סמוטריץ' הדגיש בדיון כי "יש מעט נושאים בבית הזה שנמצאים בקונצנזוס כל כך רחב, כמו הבנת החשיבות של המשך פעילותו של שדה דב לאילת. זו לא תעופה, זו תחבורה ציבורית לאילת.

"הנקודה הזו לא יכולה לא לעמוד ברקע גם של גורמי הממשלה וגם של הגורמים הפרטיים, וגם בית המשפט צריך לתת על זה את הדעת. לעניין ההפקעה, המדינה התנהלה בצורה מאוד שגויה בכל הנוגע לטיפול בשדה דוב, מראשית הדרך, אך היום אנחנו במציאות נתונה. ביום שמוניתי, קיבלתי טלפון מרה"מ להיכנס לעובי הקורה ולגבש מתווה. השדה יפונה אך יש מתווה עם אפס מחירים ומינימום סיכון שיסייע לתושבי אילת.

''נעביר חקיקת בזק שתאמר שהמסלול ושטח קטן של טרמינל לא יפונה כרגע, אבל כל הליכי התכנון והשיווק והביצוע ביחס לשטח ימשיך בדיוק כפי שהוא, לפי הסדר. ביום שבו יצטרך הטרקטור הראשון לעלות שטח המסלול, גם המסלול יפונה. אנחנו מרוויחים במינימום 3 שנים לקידום מספר פתרונות שקיימים לטובת תושבי אילת. אם רה"מ יאמץ זאת, ניתן להעביר את החוק תוך 48 שעות. אך צריך החלטה מהותית של ראש הממשלה".

במקביל לדחייה, ציין שר התחבורה כי יקודמו פתרונות תחבורתיים: "יש לנו תוכנית מסודרת במשרד התחבורה לתת מענה לתחבורה מהירה מנתב"ג לת"א. יהיה נתיב תחבורה ציבורית בכביש 40, ירדו אליו מידית מהתעופה המגיעה מאילת. זה פתרון מידי, תוך שנה עד שנה וחצי, ניתן עקרונית להעמיד את זה. פתרון קצת יותר ארוך טווח, זה מחלף כפר חב"ד והדבר השלישי זה העלאת תדירות הרכבות מנתב"ג לת"א, מ-2 בשעה, ל-4 בשעה".