זאב אלקין
זאב אלקיןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר זאב אלקין מעריך כי הדיווחים האחרונים בנוגע ליוזמות לביטול פיזור הכנסת הם ספינים חסרי סיכוי.

"עמדתי האישית היא שאין לזה היתכנות פוליטית ומשפטית ולכן זה יותר ספין שמסתובב", אמר הערב (שלישי) אלקין בראיון לערוץ 7.

הוא נשאל האם ריאלי מבחינת גוש הימין במצבו הנוכחי להשיג 61 מנדטים והשיב, "יש אפשרות אבל זה יהיה מאוד קשה להשגה. צריך שהפוליטיקאים בימין ישימו בצד חילוקי דעות ויתכנסו, אם לא למפלגה אחת, בשתי מסגרות גדולות שכל אחת מהן תהיה מסוגלת לעבור את אחוז החסימה. הפיצול הביא למצב שבו אנחנו נמצאים בו היום, כששלטון הימין בסכנה. צריך להביא את המצביעים של גוש הימין לכל מפלגות הימין ושאף אחד לא יישאר בבית".

לשאלה אם ממשלת אחדות באה בחשבון עונה אלקין, "אני חושב שהמשימה העליונה היא להקים ממשלת ימין. אני לא חושב שמישהו פה רוצה ממשלה שגם אם הליכוד יעמוד בראשה, עתידה יהיה תלוי באנשי מרכז שמאל כמו בני גנץ".

הוא מתייחס גם לאפשרות שירדה מהפרק לצרף את השרה לשעבר איילת שקד לליכוד. "יכול להיות שהמהלך הזה היה פוגע בסיכויים של שחקנים אחרים בגוש הימין לעבור את אחוז החסימה".

אלקין מביט על שני אירועים משמעותיים שהתרחשו היום - פסגת היועצים לביטחון לאומי שהתקיימה בירושלים והסדנה הכלכלית שאירגנה ארה"ב בבחריין.

"אני לא יודע אם הייתי מגדיר את הסדנה כאירוע דרמטי מבחינתנו. עם זאת, יש כאן הפנמה, כולל בעולם הערבי, שהבעיות האמיתיות הן במישור הכלכלי ואבו מאזן משתמש בצורה צינית באוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון לצורך ניגוח של ישראל", הוא אומר.

לדבריו, "יש כאן תקדים טוב וחיובי למדינת ישראל שאבו מאזן לא בא אבל מדינות ערב כן באות. אני חושב שגם ניתן להסתכל על האירוע הזה בזיקה לפסגת היועצים לביטחון לאומי שהיתה כאן. שני האירועים הללו, הסדנה בבחריין והפסגה בירושלים משדרים אותו דבר: ישראל של היום היא שחקן חשוב בזירה הבינלאומית - שמקיים מערכת יחסים קרובה מאוד גם עם ארה"ב כשותף אסטרטגי - אבל גם עם רוסיה. לכן, דווקא בירושלים יכולים להיפגש היועץ לביטחון לאומי הרוסי עם מקבילו האמריקני ולדון בסוגיות מרכזיות לסדר העולמי. ישראל היא גם שחקן חשוב לחלק ממדינות האזור, שמבינות שהאיום האמיתי עליהן אינו מגיע מישראל אלא מאיראן".

הוא מביע ספק באשר להסכמה אמריקנית עתידית להחלת ריבונות ביו"ש. "אני לא יודע לומר מתי ואיך, אבל אני שייך לאלה שכבר תקופה ארוכה מדברים על הצורך בקידום ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון, לפחות באופן הדרגתי. אני לא יודע לומר שהאמריקנים לא יתנגדו כי זו הנחת עבודה אופטימית, אבל זה אינטרס ישראלי ויש לחתור אליו, ללא קשר לעמדה האמריקנית".

"אני מאוד מקווה שבממשלה הבאה נוכל להקים ממשלת ימין. זה לא ברור מאליו לאור העמדה שבה מחזיק אביגדור ליברמן ולאור הפיצולים בימין. יש ספק לא קטן אם נצליח להביא 61 ח"כים לגוש הימין. זה דורש הרבה אחריות מפוליטיקאים שמימין לליכוד, שבינתיים מתפצלים במקום להתאחד. בהנחה שתוקם ממשלת ימין, חזון החלת הריבונות יכול להפוך למעשי", הוא מסכם.