מובילות לצעד נוסף. יוזמות 'יוצרות במה'
מובילות לצעד נוסף. יוזמות 'יוצרות במה'צילום: יעל קבסה

היום (חמישי) יוצגו ברמת גן יצירותיהן האמנותיות של עשר אמניות דתיות יוצרות ממגוון תחומים. זאת במסגרת המיזם 'יוצרות במה' עליו שוחחנו עם אחת ממובילות המיזם, המוזיקאית יעל קבסה.

המיזם אמנם יצא לדרך בחצי השנה האחרונה, מספרת קבסה, אך הוא התבשל לא מעט זמן עוד קודם לכן. מובילות המיזם לצד קבסה הן שרון רוטר, זמרת יוצרת, כותבת, מלחינה ומקדמת יצירה יהודית עכשווית, שלומית פיינגולד, יועצת עיסקית לאומנים והבעלים של אולפני פלוטו בתל אביב, בלה גל בוקובזה המנהלת את "מדרש לאה" בו יתקיים האירוע מחר וחגית בן אברהם, בעבר מנהלת שיווק ומכירות של להקת המחול בת שבע.

כפי שניתן להבין מהרזומה שמציגות החברות לא כולן פעלו תמיד בתחומי המגזר הדתי ועם זאת "המכנה המשותף הוא חזון לקידום היצירה הנשית. זה חשוב לנו כעם וחשוב לנו כנשים. חלק מאיתנו יוצרות וחלק מקדמות אמניות המופיעות בפני נשים ועל פי ההלכה. זו סצנה שאנחנו רוצים להניע אותה מכל הכיוונים. אנחנו חותרות לכך שהיצירה תעלה ברמה שלה ושהתעשייה והבמות יתנו את הבמה לנשים שמופיעות בפני נשים".

האם ההחלטה להופיע רק בפני נשים לא מהווה מכשול בפני מפיקי פסטיבלים ומנהלי בימות אמנות המעוניינים להרחיב את מעגל הצופים ורוכשי הכרטיסים ולא להיפך? קבסה משיבה ומזכירה כי בעוד "יש אשליה שכל הקהל אוהב את כל מי ששומעים אותו ברדיו המציאות היא שלכל אמן יש קהל יעד". לדבריה "להופעות בפני קהל נשי יש אנרגיות מיוחדות, אפקט ולא דפקט. יש עוצמה אחרת ודברים שלא ניתן לעשות בפני קהל מעורב".

לזאת היא מוסיפה ומעירה כי החתירה אינה בהכרח לפרוץ אל מחוץ לגבולות המגזר הדתי, שכן "גם בתוך המגזר יש מה לקדם מבחינת איכות ומקצועיות ומבחינת הרחבת הסיטואציות והבמות".

על יחסו של המגזר הדתי לאמנות נשאלה קבסה אם המציאות לא מלמדת שהציבור הדתי מחבק ומעריך את היוצרים בני המגזר רק לאחר שהם קיבלו את ה"הכרה" מתחנות הרדיו הכלליות ומקובעי הטעם הכלליים שמחוץ למגזר הדתי ונראה שהראיה לכך היא הצלחתם המגזרית של אמנים כישי ריבו וחנן בן ארי. לטעמה של קבסה ההצלחה של אמנים כדוגמתם נובעת מהיצירה הטובה שלהם ולא בהכרח מהיחס לו זכו מחוץ לכותלי המגזר הדתי. "אפשר לייצר תעשייה גם בלי גלגל"צ", היא קובעת.

בדבריה מספרת קבסה על התמודדות בלתי צפויה של אמניות דתיות המבקשות ליצור בהתאם לכללי ההלכה. מדבריה עולה כי דווקא ארגונים פמיניסטיים מסכלים את הופעותיהן של אמניות שכאלה מחשש לאיראניזציה של ישראל. "יש פחד בקהל הרחב שמא נהיה איראן וכו'. הפמיניסטיות אומרות לנו שלא נוכל להופיע כך כי זה פוגע בתדמית הנשית שאנחנו רוצות לקדם". כך למעשה בשם הפמיניזם נמנעת יצירה נשית רק משום שהיא אינה תואמת את האג'נדה של הארגונים הללו. להערכתה של קבסה "אם זה היה מדובר בנזירות איטלקיות או בכושיות מאפריקה זה היה מצטייר אותנטי. כשזה בגלל ההלכה זה מתקבל אחרת".

קבסה מספרת על פסטיבל "שביקשנו לסגור בו מתחם לנשים בלבד אבל מנהל הפסטיבל אמר שהוא נמצא באמצע, כי חוטף גם דרישה שלא יפתח מתחם לנשים ומצד שני שלא ישים את הנשים בצד".

ואולי, שאלנו, הקובלנה על היעדר יצירה נשית דתית התואמת את ההלכה היא קובלנה ישנה שהתאימה ללפני עשור? זאת לנוכח ריבוי מגמות האמנות באולפנות, החוגים ליצירה, מחול, תיאטרון ושירה במדרשות ותיאטרוני הנשים הקטנים שמוקמים ומדלגים מישוב לישוב ומקהילה לקהילה?

קבסה מסכימה שאכן קיימת התפתחות מרשימה בתחום זה. "כשאנחנו היינו בגילאי תיכון זה לא היה", היא מזכירה, אך מוסיפה את חשיבות המיזם ככזה המייצר מודלים לחיקוי בתחומי האמנות גם עבור הדור הצעיר. "אנחנו עושות. אנחנו יוצרות במה לאמניות ובמקום להתבכיין אנחנו עושות. אנחנו מתדפקות על דלתות ומאפשרות ליוצרות ליצור. בהמשך יש לנו תכניות נוספות לקידום מקצועי".

"יש הרבה מקומות שבהם לומדים, אבל בלי שיהיה מי שיעשה את זה ולא רק ילמד, יהיה קשה לתחזק את הדבר. ליוצרים צעירים יש מודלים שרוצים להידמות להם וחשוב שיהיו כאלה שיוצרים ומתפרנסים מזה. צריך שיהיו מקומות מוסדרים לכך, שיהיה מקום בהיכלי תרבות ליוצרים שכאלה. לא מספיקות המגמות באולפנות לשם כך".

על האירוע שיתקיים מחר, אירוע שבו תוצגנה יצירות של עשר אמניות מתוך מעל 130 יוצרות ששיגרו את יצירותיהן לקראת האירוע. "היינו מוצפות. שמענו חומרים והתלבטנו בינינו לבין עצמנו. היה לנו חשוב לתת מקום גם ליוצרות בתחילת הדרך ולא רק למי שמציגה חומרים מוגמרים. זה חשוב כדי לתת תקווה לנשים שלא מאמינות שניתן לעשות למרות המגבלות הקיימות. רצינו להביא גם את הקול המתחיל והבוסרי. רצינו גם קול של מי שיצרו כבר ועשו משהו טוב שמוגש כמו שצריך וגם רצינו שיהיה ערב שבנוי טוב ומייצר מהלך מסוים עם ז'אנרים שונים, מוסיקה, תיאטרון, סטנד אפ ועוד. היו עוד יוצרות שלא הצלחנו להכניס אבל אנחנו כבר חושבות על האירוע הבא".