הרבנות הצבאית
הרבנות הצבאיתצילום: דובר צה"ל

הרבנות הצבאית תציין היום (חמישי) 70 שנה מאז הוקמה בכנס 'יום החיל' שיתקיים בבסיס צריפין.

בכנס צפויים להשתתף אלפי בוגרי חיל הרבנות הצבאית יחד עם כלל חיילי הרבנות הצבאית בהווה.

בשיחה עם ערוץ 7 סיפר סרן הרב אביעד הולנדר מענף זהות ותודעה יהודית בצה"ל על הכנס המיוחד.

"יום החיל מציין סיכום שבעים שנות רבנות צבאית ופתיחה של עוד שבעים שנה לפחות. הסיסמאות שמובילות את יום החיל הן - 'מאז ועד מחר' שזה אומר שלרבנות יש רצף והמשכיות מאז מה שהיא עשתה למה שהיא עושה ולמה שהיא תעשה. הסיסמה השניה היא 'ביחד מנצחים באמונה'.

הרב הולנדר הסביר, "יחד - יש מעגלים שונים של יחד. קודם כל בתוך סגל הרבנות, בתוך זה יש היבט של יחד וכמובן זה אומר שהרבנות הצבאית היא יחד עם שאר יחידות הצבא, עובדים יחד כתף אל כתף. סגל הרבנות הם משרתים מן השורה, הם לא ליד היחידה אלא חלק אינטגרלי ביחידה.

מנצחים - זה אומר שהרבנות תורמת לניצחון. בין אם זה בחיזוק רוח הלחימה ובין אם זה בכך שהרבנים יהיו תמיד בקווים הקדמיים, גם במשימה ולא רק בשגרה, הרבנות בליבת הניצחון. כמובן רבנים הם לא הלוחמים אבל זו תפיסה שאנחנו חלק מהניצחון.

באמונה - התרומה של הרבנות לתוך השלם הזה, זה גם ביחס לצבא. הרבנות מנחה את הצבא מה מותר מבחינה הלכתית ומה אסור, מה הגבולות. בטח במקומות בהם יש קונפליקטים חדשים. גם בפן של תמיכה בחיילים והחיילות הדתיים בשגרה ובחירום וגם לתת מענה לכלל חיילי היחידה כחלק מתכנית החינוך המחייבת".

הוא סיפר מה צפוי להיות היום בכנס. "מה שיקרה היום בכנס החילי זה שהתחומים השונים, כשרות, גיור, הלכה, רוח ומסורת, כל תחום כזה יציג תמונות, מסמכים היסטוריים ועדויות מאז קום המדינה, ויראה תחנות דרך משמעותיות עד היום ואת התכניות לעתיד. הבוגרים יפגשו עם המשרתים בהווה ויראו איך 'מאז ואז מחר, יחד מנצחים באמונה'".

הרב הולנדר דיבר על תפקיד הרבנות בצה"ל אל מול טענות על 'מלחמת תרבות' המתרחשת לטענת אנשים שונים. "הרבנות היא הרבנות של כולם, באופן כללי צה"ל הולך על המאחד והמלכד. יש הבחנה בין מה שצה"ל עושה כארגון לאומי, ששם יש שמירה על צביון יהודי, לבין החופש שהוא נותן לפרטים שמשרתים בו בחייהם הפרטיים".

הוא הביא דוגמה, "לכן לדוגמה, בשבת היחידות הצבאיות עוצרות את הפעילות. צה"ל מחייב את אנשיו לעשות בשבת אך ורק דברים שקריטיים לשמירה על המדינה, אך האדם הפרטי בצה"ל לא מחויב בשמירת שבת. לכן הוא יכול לעשן, לשמוע מוזיקה ולדבר בטלפון. יש הבחנה בין הדברים שהם עשייה ארגונית לבין הדברים שהם עשייה פרטית".

'יום החיל' יתקיים היום בשעה 16:00 במחנה הצבאי ידין (בסיס צריפין) ומוזמנים אליו כלל בוגרי חיל הרבנות הצבאית הראשית.