השר אלי כהן
השר אלי כהןצילום: תומר נאוברג, פלאש 90

בבחריין ננעלה הוועידה הכלכלית שהובילה ארצות הברית. נוכחות ישראלית רשמית לא הייתה בוועידה ובכל זאת ביקשנו לברר מה ידוע לנו על מה שהיה ומה שיהיה. לשם כך שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם שר הכלכלה אלי כהן.

את הועידה רואה השר כהן כמפגש חשוב מאוד בעל שני מסרים מרכזיים שאינם נוגעים בהכרח לסוגיה הפלשתינית. "אנחנו רואים את הקואליציה של מדינות ערב המתונות בהנהגת ארה"ב, מדינות שמבינות שהאויב האזורי הוא איראן ושלוחות הטרור שלה בלבנון, בסוריה ומקומות נוספים. זו חזית חשובה גם ברמה הביטחונית ויש לה גם פוטנציאל כלכלי".

"למרבית המדינות חשוב לנרמל את היחסים עם ישראל עד כדי נרמול מלא. הם מבינים שהשת"פ עם ישראל הוא לא רק ברמה הביטחונית אלא גם ברמה הכלכלית. הם רוצים טכנולוגיה ישראלית בתחום המים והחקלאות ועוד. בשונה מהפלשתינים המדינות הללו דואגות גם לאזרחים שלהן", אומר השר כהן המספר כי שיתוף הפעולה שעד כה התאפיין בחשאיות בין ישראל למדינות שונות במזרח התיכון יזכה כעת לפומבי רב יותר.

"זה שיתוף פעולה קיים שמתעצם. ראינו את הביקורים בעומאן. קיבלתי אישית הזמנה לבחריין. רואים עליית מדרגה אל מעל פני השטח להגדלת התחומים וההיקפים. מדובר במדינות ריבוניות שאכפת להן מהתושבים שלהן והאינטרסים שלהן הם שיתוף פעולה עם ארה"ב ועם ישראל לרווחתן ולביטחונן".

מנגד, קובע השר כהן, "אנחנו רואים את הפלשתינים פעם אחר פעם מוותרים על רצון להגיע ולדבר על הסכמה וגם ועידה שמנסה לדאוג לרווחת התושבים שלהם הם דוחים אותה. אנחנו רואים שהמנהיגים הפלשתינים עם כיסים שמנים והאזרחים עם כיסים ריקים. אם אכפת היה להם הם היו מגיעים אבל הם רוצים להמשיך ולדבר על הנרטיב הפלשתיני. רוצים לחיות מתרומות. שוב נחשף פעם נוספת הפרצוף של הפלשתינים שלא רוצים הסדר מדיני ולא שלום. הם לא רוצים אותנו כאן וזה לא יקרה".

להערכתו של השר אלי כהן, "את המדינות המתונות במזרח התיכון פחות מעניין הנושא הפלשתיני. מעניין אותן האיום האיראני ונושא הרווחה של האזרחים שלהם. אותן מדינות שהגיעו חשובה להן הברית האזורית של המדינות המתונות ויש כאן מפגן של שותפות אסטרטגית ברמה הביטחונית והכלכלית".

באשר לצפוי בעתיד אומר השר כהן כי ניתן לשער שבקרוב נראה עליה בהיקף העסקאות, "בעוד שהפלשתינים איימו על אנשי עסקים שלא ישתתפו, אנחנו מעודדים שיתופי פעולה, וחלק משיתופי הפעולה הללו לא ניתנים לפירוט והם מחזקים את האזור".

עוד ביקשנו מהשר כהן להתייחס לשובו של אהוד ברק לזירה הפוליטית. "ראינו אתמול את ברק, ראש הממשלה הכושל בתולדות ישראל, שלא הצליח להחזיק בתפקידו יותר משנתיים וללא הישג משמעותי כלשהו ברמה הכלכלית או המדינית". באשר להסגת כוחות צה"ל מדרום לבנון, מהלך שאותו הוביל בשעתו ברק, מזכיר השר כהן את ההתמודדות עם מנהרות הטרור של חיזבאללה כעדות לכך שגם מהלך זה לא היה הצלחה רבה במיוחד.

"העם אמר את דברו ושלח את ברק הביתה למקומות שבהם הוא יכול רק לצייץ. לא צריך לקבל ממנו שיעור בניהול ממשלה כי הוא כשל בזה. המחנה הלאומי צריך להבין שחשוב להירתם ולשמור על הישגי הממשלה הלאומית שתוכל להמשיך את הישגי השנים האחרונות".

על רעיון ביטול הקדמת הבחירות אומר כהן כי "זו הייתה יוזמה מבורכת של אדלשטיין. ליברמן גנב קולות כי אמר בכל הקמפיין שיתמוך בנתניהו אבל ברגע האחרון התחמק מהרכבת הקואליציה לא בגלל טובת המדינה, אלא בגלל שיקולי אגו מול נתניהו. ראינו גם את היהירות של 'כחול לבן' שהפסידו בבחירות וכשהוצעה להם שותפות הם דחו אותה".