תיעוד האירוע
תיעוד האירועצילום: באדיבות המצלם

עדותו של אזרח, בוגר שירות צבאי, מאחת מתחנות ההסעה באזור השומרון מחזקת לכאורה את הטענות על הצבת כוחות שאינם מותאמים לצרכים המבצעיים של הגזרה, טענות נשמעו בעבר על ידי רבש"צים בישובי יו"ש.

בראיון לערוץ 7 מספר האזרח, יהונתן שמו: "הגעתי לאחת הטרמפיאדות וראיתי שם חייל וחיילת והחיילת עמדה בצורה מאוד מרושלת, צורה שלא רק לא מוסיפה לתחושת ביטחון אלא גם פוגעת. האוכלוסייה העוינת רואה חיילים שנראים כמו סמרטוטים וזה מוסיף לתחושת הביטחון שלהם".

מדגיש יהונתן את תחושתו בעקבות האירוע בו נצפתה החיילת שהוצבה בתחנת ההסעה כשהיא אוחזת בנשקה באופן בלתי מבצעי וכזה שאינו תואם את כללי הדריכות המחויבים בפעילות מבצעית בכלל ובאיו"ש בפרט. "האוכלוסייה הערבית רואה שיש כאן כוחות שלא יכולים לשמור על הגזרה והדבר הזה פוגע בביטחון".

בדבריו מביע יהונתן צער על כך שלא מצא לנכון להעיר לחיילת על האופן שבו עמדה. לדבריו היא הייתה שקוע בשיחה עם שני נערים, וכשמדובר במקום בו אירעו בעבר פיגועים להתנהלות עשויות להיות השלכות מבצעיות מסוכנות.

יהונתן מעיר כי שוחח עם קצין מילואים שעבר במקום וגם הוא ביקר את התנהלותה של החיילת, אך לצערו גם הוא וגם הקצין לא מצאו לנכון לגשת ולהעיר לחיילת. "טעיתי בזה", הוא אומר.

שאלנו את יהונתן אם מציאות זו של חוסר מבצעיות נוגעת בהכרח לתפקודן של חיילות? הזכרנו שגם חיילים בנים מוצאים את עצמם עייפים במהלך משמרת ארוכה של 6 שעות ויותר, ולעיתים ללא מזון ושתיה, והדבר בא לידי ביטוי באופן החזקת הנשק והניסיונות לייצר עניין בשיחה עם חיילים אחרים או עם עוברי אורח. יהונתן מסכים ומבהיר כי הוא "לא חושב שזה נוגע דווקא לה כי היא בחורה חיילת. גם חייל שהיה עומד בצורה מרושלת כזו צריך להעיר לו. אני מכיר את הסיטואציה, גם אני עמדתי שעות בעמדות סטטיות. להיות חייל זה קשה ויש סטנדרטים בסיסיים שצריך לעמוד בהם. המטרה היא להגן על עם ישראל ומדינת ישראל וצריך לעמוד בצורה נכונה לשם כך".

בדבריו מבקר יהונתן את תפקודו של כוח קודם שהיה בגזרה ונתקל בפיגוע שהתרחש במקום, תפקוד שהיה לטעמו לא מספיק מקצועי. "הצבא שם כאן כוחות לא מספיק מקצועיים. אולי זה בגלל חוסר בסד"כ, אבל הביטחון כאן הוא לא ברמה מספקת".