מצבה יהודית. אילוסטרציה
מצבה יהודית. אילוסטרציהצילום: iStock

מצבות שיש הן מצבות יחודיות. כאשר בוחרים מצבה מבין מצבות שיש הרעיון הוא לחברה בין הנצחה ואמנות.

העבודה עם חומר הגלם שיש נחשבת לאמנות של ממש, תהליך הכולל ליטוש, חיתוך, גימור ועוד שלבים נוספים.

אחד הדברים החשובים בתהליך יצור מצבה, הוא היכולת לחבר בין דמות האדם, סיפור חייו, האופי שלו ומה שמייחד אותו, לבין המצבה במטרה לשקף את האדם, העשייה שלו, המורשת שלו לאורך השנים. הבחירה במצבות שיש מאפשרת לנו להפוך את המצבה לבעלת אופי ולייחד אותה הן מבחינה עיצובית והן מבחינה אישית.

סוגי מצבות השיש

לאורך השנים, אדריכלים ואמנים מכל קצוות תבל עשו שימוש בשיש למגוון של מטרות. בשונה מחומרי גלם אחרים, השיש שרד את כל הטרנדים שחלפו והוא עדיין נחשב לאחד מחומרי הגלם הפופולריים.

אנשים רבים נוטים להתבלבל בין שיש לבין סוגי אבנים אחרות. לא כל אבן היא גם שיש, למעשה, כשמתייחסים למצבות שיש, הכוונה היא לתרכובת ייחודית המבוססת על סלעים גבישיים המכילים חומר הנקרא קלציט או סרפנטין. השיש נוצר בסלעי משקע ימיים שעברו תהליך התגבשות תחת תנאי חום אדירים בלחץ גבוה במעמקים של כדור הארץ.

הבחירה במצבת שיש על פני מצבות אחרות תעניק מבחינה עיצובית מראה קלאסי יוקרתי. יחד עם זאת, שיש טבעי עמיד בחזק במיוחד, לכן המצבה נשמרת לאורך השנים. יש סוגים שונים של שיש כמו למשל שיש טורקי שנחשב לעמיד מאוד, שיש חברון ושיש גרניט. לכל שיש יש את המאפיינים והיתרונות שלו.

איך מתכננים מצבות שיש?

ובכן, מומלץ מאוד לבחור במעצב ובונה מצבות מקצועי שמתמחה בבניית מצבות שיש. מדובר בחומר גלם יקר ומורכב לעבודה, לכן חשוב להכיר את מאפייניו ולדעת כיצד לעבוד איתו. לאחר שאיתרתם בעל מקצוע, חשוב להגדיר את התקציב שיש ברשותכם ובשלב הבא לגשת לתהליך תכנון המצבה.

כדאי לצייר סקיצה או לגבש רעיון בנוגע לדרך שבה אתם רוצים או חשוב לכם ולקרובים לכם להנציח את יקירכם. לפני שאתם בוחרים את סוג השיש בו אתם מעוניינים, כדאי לבדוק מול בית הקברות לגבי נהלים הקשורים למצבה. לפעמים יש הגבלות או הנחיות מסוימות הקשורות לחומר הגלם ממנו המצבה עשויה.

בנוסף, יש להחליט על גודל המצבה, על הסוג שלה ולקבוע את המלל והכיתוב. רק איש מקצוע ידע להנחות אתכם לאורך כל הדרך ולסייע לכם בתהליך הבחירה והתכנון של המצבה.

המאמר באדיבות אתר: "עולם המצבות" - כל סוגי המצבות במקום אחד.