ח"כ יחימוביץ': "אם סלומון טקה היה לבן הוא היה חי"ערוץ הכנסת

מ״מ מפכ״ל המשטרה ניצב מוטי כהן נפגש עם סגל הפיקוד של מחוז חוף, על רקע התקרית שאירעה אמש (ראשון) ובה נורה למוות סלומון טקה, צעיר ממוצא אתיופי, על ידי שוטר בחופשה.

"משטרת ישראל משתתפת בצערה של משפחת טקה על האובדן הטראגי", אמר כהן. ''מדובר באירוע שתוצאותיו קשות ולפיכך מתחייבת בדיקה מעמיקה ויסודית. על כן החלה כבר אמש חקירת מח״ש״.

״המשטרה היא חלק מהחברה הישראלית על כל גווניה. אנו נמצאים בקשר רצוף עם גורמי הקהילה גם ברגעים קשים אלו ונעשה כל מאמץ להמשך הדרך המשותפת".

לדברי ניצב כהן, ''הקשר שמשטרת ישראל בונה ומטפחת בשנים האחרונות עם קהילת יוצאי אתיופיה במגוון צעדים ותהליכים המתבצעים בתוך הארגון ומחוצה לו, הוא משמעותי, חשוב וחיוני לכל הצדדים ועלינו לשמר את ההישגים המשמעותיים שהושגו.

עוד אמר מ"מ המפכ"ל: ״אני קורא לאיפוק ולאחריות ואף להימנע משיח מתלהם. יש לאפשר לגוף החוקר (מח״ש) למצות את החקירה עד תום.

''בנימה אישית אני פונה להנהגת קהילת הישראלים יוצאי אתיופיה, לעשות ככל יכולתם לרסן את הלהט ועוצמת הרגשות במטרה להמשיך ולקדם תהליך מרכזי וחשוב של שילוב הידיים בין הקהילה לבין השוטרים, לשם חיזוק וקירוב העשייה המשותפת והשירות המשטרתי הניתן לקהילה יקרה זו״, דברי כהן.

מוקדם יותר היום הפגינו בני העדה האתיופית במחאה על הירי אמש בסלומון טקה ז"ל בשכונת קריית חיים.

המפגינים הגיעו למחות מול תחנת משטרת זבולון שבחיפה כשידיהם קשורות כאקט מחאה ובמקביל הדליקו נרות לזכרו של ההרוג ברחוב השיירה בקרית חיים. השוטר היורה נחקר במשטרה בחשד להריגה ובסיום חקירתו הוא שוחרר למעצר בית.

על פי הדיווח של 'כאן', אביו של טקה יצא אף הוא למחות וזעק: "לקחו את הבן שלי, איפה הצדק?". הוא סיפר כי בנו בסך הכל יצא לשחק ולא חזר. סמי ברוקה, ממובילי ההפגנה בקריות, קרא למפגינים שלא לנהוג באלימות. "עד עכשיו עמדנו בזה בלי אלימות. בוא נמשיך בדרך הזו. לא ניתן להם טיפה כדי שיגידו לנו שאנחנו אלימים", הוא אמר.

חלק מהמפגינים חסמו את כביש 22 ואף הבעירו צמיגים.

ח"כ עומר ינקלביץ' כתבה בחשבון הפייסבוק שלה: "האירוע הטראגי של סלומון טקה, נער בן 19 שיצא מהבית עם חבריו ונורה למוות, הוא לא עוד 'אירוע' אלא תמרור חברתי מהדהד. לא יודעת במדויק מה התרחש במקום, ואני מקווה שחקירת מח"ש תוביל בהקדם לאמת, אבל בכל מקרה צריך שימת לב ודאגה רבה מהעובדה שציבור שלם במדינת ישראל מרגיש דחוי, רדוף ומושפל. המצב הזה מחייב תכנית פעולה נרחבת, להשקעה בקהילה האתיופית תוך שימת לב ושמירה על כבודה, מאפייניה וייחודיותה, וגם לחינוך לסובלנות ואכפתיות הדדית במדינה כולה בין כלל המגזרים והעדות. תנחומיי למשפחת טקה באבלם הנורא, מי ייתן ולא יידעו עוד צער".

ח"כ תמר זנדברג הגיבה למקרה: "קשה לדמיין קטטה שהצורך להפריד בה מצדיק ירי שמסתיים במוות. קשה לדמיין אירוע כזה קורה אם הנערים היו לבנים. תנחומים למשפחתו של סלומון טקה. הירי בו חייב להיחקר לא רק כדי לחקור פשע, אלא כדי להפנים שגזענות באלימות המשטרתית הורגת, ולהתחיל להילחם בה ברצינות".

ח"כ עאידה טומה סלימן הגיבה אף היא: "תפקיד המשטרה להגן על אזרחים, לא להרוג אותם. ככה פשוט. כמעט כל הקורבנות ערבים או אתיופים, כמו סולומון טקה הצעיר אתמול. זה ברור שהמשטרה נגועה בגזענות. יש חיים ששווים פחות. כתבי אישום אף פעם לא מוגשים. השוטרים שהורגים יוצאים מזה בלי פגע. מח"ש מצטיינת בטיוח.

מהרטה ברוך-רון, פעילה במפלגת מרצ וסגנית ראש העיר תל אביב לשעבר זעקה בדמעות באולפן Ynet: "שוטר בלבוש אזרחי יורה בנער והורג אותו, היו לו שלל פעולות שהוא היה יכול לעשות לפני שהצליח לכוון אקדח למרכז הגוף שלו ולרצוח אותו. זה בלתי נתפס. הדבר הזה צריך להיפסק".

ברוך-רון הוסיפה, "הם צריכים לצאת ולהגיד 'אנחנו מתנצלים, אנחנו מחבקים את המשפחה, אנחנו עושים בדק בית יסודי כדי שהדבר הזה לא יקרה שוב'. אני לא שמעתי את זה. זה לא המקרה הראשון, והוא גם לא יהיה האחרון".